صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / آینده بورس چه می‌شود؟
آینده بورس چه می‌شود؟

آینده بورس چه می‌شود؟

درحالی که تالار شیشه‌ای روزهای نزولی و پرنوسانی را تجربه می‌کند، یک تحلیلگر در تشریح دلایل وضعیت فعلی بر این باور است که بورس پایین‌تر از اعداد فعلی نخواهد رفت و برای صعود نیازمند چند محرک مثبت است.

ولید هلالات با تاکید بر اینکه نسبت به بازار سرمایه یک بدبینی وجود دارد، توضیح داد: این بدبینی دلایل مختلفی دارد که از جمله آن نگرانی درمورد قیمت ها در بازار جهانی و فاصله بین قیمت دلار نیما و بازار آزاد است. از طرف دیگر افزایش نرخ هایی که دولت به شرکت ها داده این نگرانی را ایجاد کرده است که هزینه ها بیشتر از درآمدها رشد کرده باشد. همچنین شاهد نرخ گذاری‌های دستوری در صنعت خودرو هستیم و واگذاری بلوک خودرویی‌ها نیز به نتیجه نرسیده است. همه این عوامل در کنار هم باعث می شود تمایل بازار به سرمایه گذاری جدید کم باشد.

وی با اشاره به کاهش حجم معاملات گفت: معمولا همه در چنین شرایطی دست نگه می‌دارند و معامله سهام انجام نمی‌دهند. همین موضوع باعث می شود حجم معاملات کاهش یابد و در این شرایط بازار به صورت فرسایشی افت کند. درحال حاضر نیز با توجه به اینکه فصل مجامع است و در هفته اخر تیرماه شاهد ترافیک مجامع بودیم، نمادهای زیادی متوقف بودند که بخش زیادی از بازار را از نظر ارزشی تشکیل میدهند و همین موضوع باعث شده است ارزش معاملات کاهش یابد. ارزش معاملات درحال حاضر روی ارقامی است که گفته میشود بازار در حالت رکود به سر میبرد و برای اینکه به حالت عادی برگردد باید یکی از گره های ذهنی بازار حل شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بدبینی موجود نسبت به دولت باید برطرف شود، عنوان کرد: درحال حاضر بحث افزایش نرخ بهره بین بانکی مطرح است. هرچند این افزایش در تورم فعلی ناچیز است اما از نظر روانی این سیگنال را میدهد که دولت خیلی هم به وعده های قبلی خود پایبند نیست. زیرا پیش از این، بحثی مطرح بود که نرخ بهره بین بانکی زیر ۲۰ درصد مدیریت شود اما این اتفاق نیوفتاد. اگر این ابهامات برطرف و تکلیف برجام بیشتر از قبل مشخص شود بازار به حالت عادی برمیگردد.

هلالات در ادامه با بیان اینکه گزارش های فصلی به همراه گزارش های ماهانه عملکرد تیر پتانسلی خوبی است که نگرانی های بازار برطرف شود، گفت: به همین دلیل شخصا انتظار ندارم که بازار نسبت به اعداد فعلی پایین تر رود اما برای برگشت رو به بالا نیازمند چند محرک مثبت روانی است. ضمن اینکه نسبت پول و شبه پول به نقدینگی به شدت بالاتر آمده و نسبت به نقدینگی ۲۲ درصد شده است که یکی اعداد بالای تاریخی است و انتظار تورم بالایی را از این جهت میتوان پیش بینی کرد اما بازار سرمایه خروج پول دارد و این اصلا اتفاق خوبی نیست. درواقع پول از بانک ها و از صندوق های سهامی و سهام خارج می شود و به سمت بازارهای موازی و سفته بازی میرود.

وی افزود: دلیل اینکه بازار سهام دو سال است که در وضعیت بغرنجی قرار دارد این است که وقتی انتظار تورمی رشد پیدا میکند بازار سهام نه تنها نمیتواند پولی را جذب کند بلکه پول هر روز از صندوق های سهامی خارجی می شود و سمت بازارهای موازی میرود و ممکن است تورم را تشدید کند.

همچنین مطالعه کنید:

شرایط عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در فرابورس

به گزارش کسب و کار نیوز ، سازمان خصوصی سازی  در ۲ اطلاعیه جداگانه قیمت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.