صفحه اصلی / اسلایدر / نارضایتی نانوایی ها از پایین بودن قیمت نان ادامه دارد/نان گران و بی کیفیت در سفره مردم/درآمد بالای خرید و فروش نان ضایعاتی
نارضایتی نانوایی ها از پایین بودن قیمت نان ادامه دارد/نان گران و بی کیفیت در سفره مردم/درآمد بالای خرید و فروش نان ضایعاتی

نارضایتی نانوایی ها از پایین بودن قیمت نان ادامه دارد/نان گران و بی کیفیت در سفره مردم/درآمد بالای خرید و فروش نان ضایعاتی

کسب و کار نیوز- نانوایی ها معتقدند به دلیل ارزانی نان دورریز آن زیاد شده و درآمد افرادی که نان ضایعاتی خرید و فروش می کنند بسیار بالاتر از واحدهای صنفی نانوایی است. به گفته نانوایان نان ضایعاتی درآمدی به مراتب بیشتر از پخت و فروش قانونی دارد. البته نانوایان از جهت درآمد پایین حق گلایه دارند و اگر مشکلات آنان حل نشود نانوایان متعهد در دراز مدت دلسرد می‌شوند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، همچنین فعالان بازار نان عنوان کرده اند قیمت نان به اندازه ای که هزینه های آن بالا رفته صرفه ندارد و واحدهای بسیاری تغییر شغل داده اند. نان به دلیل اینکه قوت غالب بسیاری از مردم است ملاحظاتی در رشد قیمت داشته و البته با تمام این ملاحظات، اکثر قریب به اتفاق نانوایی ها قیمتها را بالا برده و نسبت به هزینه ها انواع نان را قیمت گذاری کرده اند. این در حالی است که مردم نیز از کاهش کیفیت نان ناراصی هستند و افزایش قیمت را به این کیفیت نمی پذیرند. هرچند مسوولان مرتبط با این موضوع کاهش کیفیت نان را تا اندازه ای قبول کرده اند اما از نحوه مصرف نان توسط مردم ناراضی بوده و ضایعات نان را بیش از اندازه استاندارد اعلام کرده اند.

در همین زمینه مدیرعامل تعاونی نانوایان کشور در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: نان بخش بسیار مهمی از معیشت مردم را شامل می شود. تلاش تمامی نانوایان در راستای ارایه خدمات بالا و کیفیت خوب نان است. مشکلاتی برای واحدهای صنفی این بخش وجود دارد که باید برای حل آن دست بکار شد. قاسم زراعتکار اضافه کرد: نان هم باید مانند دیگر کالاها باید بر اساس تورم هرسال قیمت گذاری شود. در شرایط فعلی تورم دستمزد ما در سالجاری ۷۵ درصد افزایش پیدا کرده که این اتفاق بر هزینه های واحدهای نانوایی تاثیر گذار است. افزایش قیمت نان باید در راستای جبران هزینه ها اعمال شود.

وی اظهار داشت: متاسفانه خلاف خیلی از کشور ها قیمت نان سنتی از صنعتی پایین تر است. در این رابطه حتما باید با کارشناسی دقیق یک نرخ مناسب برای نان تعیین کنیم. باید اجازه دهیم نانوا خودش بتواند آرد مناسب خود را سفارش دهد. سفارش آرد را باید مصرف کننده بدهد.نه اینکه کارخانه برایش تعیین بکند.انتخاب مواد باید به عهده نانوا باشد که در نتیجه کیفیت نان بهترهم خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کننده نیز چندی پیش پیرامون افزایش قیمت نان، گفت: بیشترین شکایت مردم در خصوص نان مربوط به کم فروشی، کیفیت و فروش اجباری نان کنجدی است. محمد محمدی با بیان اینکه حقوق مصرف کننده در خصوص نان رعایت نمی‌شود، افزود: با اصلاح قیمت نان هیچ تضمینی بر رفع مشکلات کم فروشی و کیفیت وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه دلیل نانوایان برای کم فروشی بالا رفتن هزینه‌ها است، ادامه داد: کم‌فروشی تخلف مشهودی است که از سوی اکثر نانوایان کشور انجام می‌شود لذا در این رابطه مصرف کننده بیشترین شکایت را دارند، باید فکری اساسی کرد، قرار نیست نانی به دست مردم بدهیم که سبب نارضایتی شود. به گفته محمدی، بیشترین شکایت را مصرف کنندگان دارند و مردم از گران شدن نان متضرر می‌شوند.

از سوی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز پیرامون گرانی نان از ابتدای آذر ماه به خبرنگار ایمنا، گفت: چند سال پیش زمانی که بحث افزایش قیمت آرد و نان مطرح شد با توجه به اینکه این محصول نیاز اکثریت مردم از غنی و فقیر است، با مخالفت های بسیاری مواجه شد که سوبسید نان برداشته شود.

سید ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه مطابق برخی آمارها مصرف آرد در کشورمان ۲ برابر بیش از کشورهایی با جمعیت مشابه ایران است، افزود: با توجه به اینکه نرخ نان پایین است به طور میانگین از هر ۳ نان خریداری شده حدود ۱.۵ نیم نان مصرف و بقیه دورریز دارد.

وی با اشاره به اینکه چهارسال پیش اعلام شد که گرانی نان و آزادپز شدن آن موجب رقابت نانوایی ها و در نهایت افزایش کیفیت نان خواهد شد، تاکید کرد: در حقیقت ما شاهد این اتفاق نبودیم و با وجودی که آرد و نان گران شد اما در عمل کیفیت نان بهبود نیافت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.