صفحه اصلی / اسلایدر / ضرر ۲ هزار میلیاردی تولیدکنندگان جوجه یکروزه پس از حذف ارز ترجیحی/ مرغ ۳۵ هزار تومانی خریدار ندارد
ضرر ۲ هزار میلیاردی تولیدکنندگان جوجه یکروزه پس از حذف ارز ترجیحی/ مرغ ۳۵ هزار تومانی خریدار ندارد

ضرر ۲ هزار میلیاردی تولیدکنندگان جوجه یکروزه پس از حذف ارز ترجیحی/ مرغ ۳۵ هزار تومانی خریدار ندارد

کسب و کار نیوز- دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور خاطر نشان کرد: بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت مرغ 2.5 برابر افزایش پیدا کرد از این‌رو میزان مصرف و تقاضا تقلیل و قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفت از این‌رو انگیزه برای جوجه ریزی از سوی تولیدکنندگان کاهش پیدا کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا صدیق‌پور با اشاره به تاثیر حذف ارز ترجیحی در تولید جوجه‌های یک روزه، گفت: بیشترین آسیب بعد از حذف ارز ترجیحی متوجه تولیدکنندگان جوجه یکروزه شد؛ چراکه پیش از اجرای این طرح در میزان تولید برنامه‌ریزی انجام نشد. وی با بیان اینکه تولید انبوهی از جوجه یکروزه در دست تولیدکنندگان مانده است، تصریح کرد: تولیدکنندگان در ماه ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار جوجه تولید می‌کردند اما از آنجایی که جوجه یک روزه مشتری ندارد حجم قابل توجهی از تولید بدون مشتری مانده است.

به گفته این فعال اقتصادی؛ جوجه یکروزه ۱۵۰۰ تا ۲ هزار تومان به فروش می‌رسد. تولیدکنندگان برای اینکه نژاد برخی از جوجه‌ها در کشور از بین نرود رایگان آنها را در بین تولیدکنندگان مرغ گوشتی توزیع می‌کنند. ۱۰ درصد جوجه‌های یک روزه دانه‌ای ۵ تا ۶ هزار تومان بفروش می‌رسد. صدیق‌پور فروش جوجه یک روزه ۲ هزار تومانی را به مثابه تحمیل فشار مضاعف بر تولیدکنندگان دانست و افزود: بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت مرغ ۲.۵ برابر افزایش پیدا کرد از این‌رو میزان مصرف و تقاضا تقلیل و قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفت از این‌رو انگیزه برای جوجه ریزی از سوی تولیدکنندگان کاهش پیدا کرد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یکروزه کشور با بیان اینکه تولید برای تولیدکنندگان توجیه اقتصادی ندارد، افزود: جوجه یکروزه خریدار چندانی ندارد و با ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت تمام شده در ۲ ماه اخیر بفروش رسیده است. تولیدکنندگان توانایی نگهداری  و تامین هزینه‌های گله‌های مولد را ندارند از این‌رو ناچار به حذف گله‌های مادر شدند و این سخن به معنی نبود جوجه و کاهش تولید مرغ گوشتی است از این‌رو امیدواریم که دولت برای برون رفت از این شرایط بحرانی راهکارهایی در نظر بگیرد.

وی با اشاره به کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تقاضا برای خرید جوجه یکروزه، تصریح کرد: تولید باید مدیریت شود و اگر همین روند ادامه داشته باشد تولیدات دست تولیدکنندگان به دلیل کاهش تقاضا خواهد ماند. قیمت تمام شده مرغ برای تولیدکنندگان کیلویی ۴۸ هزار تومان تمام می‌شود این در حالیست که خریدار با نرخ کیلویی ۳۵ هزار تومان وجود ندارد. صدیق‌پور بابیان اینکه بعد از حذف ارز ترجیحی تولیدکنندگان جوجه یک روزه بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان زیان کردند، افزود: تولیدکنندگان در هفته ۴ روز اقدام به تولید می‌کنند که در هر روز از روزهای تولید حداقل ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان ضرر می‌کنند؛ اما با این وجود روند تولید را متوقف نکردند.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان مازاد تولید را صادر کرد؟ گفت: پیش از اصلاح نظام یارانه‌ای و افزایش قیمت‌ها صادرات توجیه اقتصادی داشت چراکه قیمت‌ها پایین و صادرات جذابیت داشت و در ۲۰ روزی که صادرات باز شد و توانستیم حدود ۵ میلیون جوجه یکروزه صادر کنیم اما هم اکنون صادرات متوقف شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.