صفحه اصلی / اسلایدر / ۲۰ روز واردات انجام نشود ذخایر استراتژیک به صفر می‌رسد/نگرانی در تامین کالاهای اساسی/وزیر کشاورزی استیضاح می شود؟
۲۰ روز واردات انجام نشود ذخایر استراتژیک به صفر می‌رسد/نگرانی در تامین کالاهای اساسی/وزیر کشاورزی استیضاح می شود؟

۲۰ روز واردات انجام نشود ذخایر استراتژیک به صفر می‌رسد/نگرانی در تامین کالاهای اساسی/وزیر کشاورزی استیضاح می شود؟

کسب و کار نیوز- در حالی یک نماینده مجلس از بحرانی شدن ذخایر کالاهای اساسی در کشور خبر داده است که مسوولان دولت همواره اعلام می کنند در تامین این کالاها مشکلی وجود ندارد. محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور تاکید دارد مردم مطلقاً نگران ذخایر کالاهای اساسی نباشند. وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت کالاهای اساسی در دنیا هم شرایط را به‌گونه‌ای کرده بود که حتی برخی کشورهای اروپایی برای اولین بار برخی کالاها را سهمیه‌بندی کردند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وزیر کشاورزی نیز در سخنان خود همواره از ذخایر بالای کالاهای اساسی و استراتژیک خبر می دهد. اما محمودزاده، نماینده مجلس معتقد است ۲۰ روز واردات انجام نشود ذخایر استراتژیک کشور به صفر می‌رسد. عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: ذخیره استراتژیک نداریم بر اساس قانون حداقل باید ۶ ماه ذخیره کالاهای اساسی مثل آرد، گندم، روغن، برنج و قند را داشته باشیم؛ اما ذخیره آنها به ۲۰ روز نمی‌رسد یعنی اگر در طول ۲۰ روز وارداتی انجام نشود، ذخیره کالاهای اساسی کشور به صفر می رسد.

جلال محمودزاده خاطرنشان ساخت: ریشه اصلی نابسامانی حوزه کشاورزی، مدیریتی است که با وعده و وعید و گفتاردرمانی بخش کشاورزی را اداره می کنند که پایدار نخواهد بود و تخم مرغ به شانه ای ۱۰۰ هزارتومان، گوشت مرغ به سمت ۹۰ هزار تومان و گوشت قرمز هم به سمت کیلویی بالای ۳۰۰ هزار تومان برود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی در خصوص ذخایر استراتژیک کشور، اظهار کرد: یکی از دلایل مشکلاتی که در حوزه جهاد کشاورزی وجود دارد به عدم وجود ذخایر استراتژیک کشور باز می گردد چراکه باید به مدت ۶ ماه این ذخایر وجود داشته باشد، اما این کار را نکردند؛ بهانه جنگ اوکراین و روسیه و تحریم را مطرح می کنند. درحالی که تحریم در دولت های قبلی هم بوده و جنگ اوکراین هم نهایتا ۵ درصد تاثیر داشته است.

او بیان کرد: بنابراین ریشه اصلی نابسامانی حوزه کشاورزی، مدیریتی است که با وعده و وعید و گفتاردرمانی بخش کشاورزی را اداره می کنند که پایدار نخواهد بود و تخم مرغ به شانه ای ۱۰۰ هزارتومان، گوشت مرغ به سمت ۹۰ هزار تومان و گوشت قرمز هم به سمت کیلویی بالای ۳۰۰ هزار تومان برود. قیمت تخم مرغ از ۱۰۰ هزار تومان پایین نمی آید؛ دام را هم از کشور خارج کرده و قاچاق می‌کنند چون نهاده ندارند و دام مولد را که باید لبنیات تولید کند، به کشتارگاه می برند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی خاطرنشان کرد: ذخیره استراتژیک نداریم بر اساس قانون حداقل باید ۶ ماه ذخیره کالاهای اساسی مثل آرد، گندم، روغن، برنج و قند را داشته باشیم؛ اما ذخیره آنها به ۲۰ روز نمی‌رسد یعنی اگر در طول ۲۰ روز وارداتی انجام نشود، دخیره کالاهای اساسی کشور به صفر می رسد. از سوی دیگر تولید را هم زمین گیر کردند ۵۰ درصد مرغداران جوجه ریزی نکردند چون نهاده ندارند موجود زنده وقتی نهاده نداشته باشد جوجه ریزی هم نمی کند زیرا بعد از ۱ ساعت دان می خواهد. پول نقد را از ۱۰ اردیبهشت از دامدار گرفتند اما نهاده را نمی دهند چون نهاده ای وارد نکرده‌اند که باعث شد به وزیر کارت زرد دهیم که اگر ادامه یابد به استیضاح ختم خواهد شد.

در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: کالاهای اساسی به نوبت گران شدند. به عبارتی تمامی کالاها پس از انجام تغییرات در ارز دولتی به صف شدند تا یکی پس از دیگری گران شوند. این اتفاق منجر به کاهش قدرت خرید مردم شد. امروز برای مردم خرید نان هم سخت شده است. اگر اظهارات در رابطه با تامین کالاهای اساسی صحت داشته باشد باید برای روزگار آینده نگران شد.

احسان سلطانی اضافه کرد: وقتی دولت می‌گوید که کالاهای اساسی به اندازه کافی در انبارها وجود دارد و بازار هم اشباع است، نباید قیمت کالاهای اساسی گران شود. اما معتقدم نبود نظارت کافی و احتکار سودجویان سبب گرانی‌های افسار گسیخته می‌شود و سودجویان با قیمت‌های دلخواه خود اجناس را به مردم می‌فروشند. اگر نظارت اصولی وجود داشته باشد این مشکلات نیز حل می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.