صفحه اصلی / اصناف / برندها / رنگ ترافیکی چست و چه کاربردی دارد؟
رنگ ترافیکی چست و چه کاربردی دارد؟

رنگ ترافیکی چست و چه کاربردی دارد؟

بیایید با یک دید دیگر به رنگ‌ها نگاه کنیم گاهی رنگ‌ها دنیایی از حرف‌هایی هستند که می‌خواهند پیام‌هایی را به ما منتقل کنند مانند رنگ ترافیکی که جنس حرف‌هایش از جنس امنیت و هشدار است. با شکل‌گیری جوامع بشری و ورود وسایل نقلیه برای کاهش خطرات احتمالی و برقراری ایمنی لازم این رنگ‌ها وارد صحنه شدند و توجه به آن‌ها بیش‌از پیش برایمان ضرورت پیدا کرده است. هنگام سفر یا تردد داخل شهر این خط‌های ترافیکی هستند که شما را به مقصد هدایت می‌کنند بی‌آنکه نگران شوید که از مسیر منحرف شوید.

بیایید با یک دید دیگر به رنگ‌ها نگاه کنیم گاهی رنگ‌ها دنیایی از حرف‌هایی هستند که می‌خواهند پیام‌هایی را به ما منتقل کنند مانند رنگ ترافیکی که جنس حرف‌هایش از جنس امنیت و هشدار است. با شکل‌گیری جوامع بشری و ورود وسایل نقلیه برای کاهش خطرات احتمالی و برقراری ایمنی لازم این رنگ‌ها وارد صحنه شدند و توجه به آن‌ها بیش‌از پیش برایمان ضرورت پیدا کرده است. هنگام سفر یا تردد داخل شهر این خط‌های ترافیکی هستند که شما را به مقصد هدایت می‌کنند بی‌آنکه نگران شوید که از مسیر منحرف شوید.

این رنگ‌ها تا زمانی می‌توانند برایتان مؤثر واقع شوند که در یک چارچوب خاص اجرا و اعمال شوند. مهم است که این دسته از رنگ‌ها از کیفیت و درخشش خوبی برخوردار باشند و به‌راحتی چه در روز و چه در شب قابل رویت باشند. در ادامه با من همراه باشید تا ویژگی این رنگ‌ها و کاربرد آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

 

این ویژگی‌ها نشان‌دهنده قدرت رنگ است

● مقاومت بالا در برابر ساییدگی
● مقاومت بالا در برابر برف، باران، تابش نور خورشید و گرما
● خشک‌شدن در زمان کوتاه
● قدرت چسبندگی بالا بر روی سطوح

رنگ ترافیکی چیست و چه کاربردی دارد؟

ایمنی و بی‌خطر بودن خیابان‌ها و جاده‌ها یک امر ضروری است به همین دلیل با به‌کارگیری رنگ‌های ترافیکی به دلیل ساختار شیمیایی خاص خود به‌منظور رسم و خط‌کشی جاده‌ها و خیابان‌ها، تردد و رفت آمد برایمان همواره آسان شده است. این رنگ دوام و ماندگاری بالایی دارد طوری که با تغییرات جوی و تردد بالا به‌راحتی پاک نمی‌شود ضمن اینکه سرعت خشک‌ شدن بالایی دارد. در ادامه به برخی از کاربردهای اصلی این رنک اشاره کرده‌ام:

۱. خط‌کشی شهری و برون‌شهری (خیابان‌ها و جاده‌ها اعم از بزرگراه و آزادراه)
۲. علامت‌گذاری محدوده‌های خاص همچون پارکینگ
۳. علایم راهنمایی ‌و رانندگی
۴. خط عابر پیاده
۵. کف سالن‌های صنعتی
۶. ایستگاه اتوبوس و تاکسی

نحوه استفاده از رنگ‌های ترافیکی

برای کشیدن خطوط و علامت‌گذاری‌ها از تجهیزات خاص و دستگاه‌های مخصوص این کار بهره گرفته ‌می‌شود اما اجرای این رنگ در مکان‌های مختلف متغیر است و بنا بر موقعیت از روش‌های زیر برای اعمال رنگ بر روی سطوح سخت همچون آسفالت و بتن استفاده می‌شود:
اجرای رنگ به روش دستی
در این روش به کمک تجهیزات خاصی همچون کاردک و غلتک به‌رسم و اعمال رنگ می‌پردازند. لازم به ذکر است که این روش از روش‌های قدیمی است اما همچنان در بعضی موارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اسپری‌کردن
همان‌طور که از اسمش پیداست در این روش به‌وسیله ماشین‌آلات مخصوص این کار، رنگ اسپری می‌شود. اسپری‌کردن رنگ بسیار متداول و کاربردی است.
اسکرید
در روش اسکرید کردن در واقع رنگ به‌صورت مایع روی سطوح اعمال می‌شود. این روش برای علامت‌های کوتاه و کوچک بهتر اجرا می‌شود.
اکستروژن
در این روش ابتدا دمای رنگ را آن‌قدر کاهش می‌دهند تا رنگ مذاب شود و بعد از آن رنگ را روی سطوح مورد نظر که از قبل پرایمر شده است اعمال می‌کنند.

انواع رنگ‌ها را بهتر بشناسید

۱. رنگ‌های سرد ترافیکی‌: هنگام مخلوط کردن اجزای این رنگ و اجرای آن بر روی سطوح نیازی به دمای بالا نداریم. از این رنگ برای رسم خطوط ممتد و منقطع در خارج و داخل شهر، خط‌کشی عابر پیاده، خط‌های حاشیه در بزرگراه، علایم سرعت‌گیر‌ها استفاده می‌شود و به‌راحتی قابل ‌اجرا است. ماندگاری این رنگ بین بازه زمانی ۶ ماه تا یک سال است.

ساختار تشکیل‌دهنده رنگ‌های سرد:

● رزین‌های کلروکائوچو
● رزین‌های اکریلیک ترمو پلاست
● اکریلیک دوجزئی

۲. رنگ‌های گرم ترافیکی: در نوع گرم این رنگ‌ها برای مخلوط کردن اجزای رنگ و قبل از اجرای آن بر روی آسفالت و بتن باید دما را تا حد مشخصی بالا ببریم. به دلیل سرعت خشک ‌شدن بالای این رنگ و مقاومت بالا و چسبندگی زیادش در آزاد‌راه‌‌ها و مسیرهای پرتردد استفاده می‌شود.

ساختار تشکیلی دهنده رنگ‌های گرم:
● بر پایه هیدروکربنی گرم
● اپوکسی
● ترموپلاستیک گرم
● آلکیدی

ویژگی‌‌های ساختار رنگ‌های سرد ترافیکی‌

بر پایه رزین‌های کلروکائوچو: قدرت چسبندگی بالا و سرعت بالای خشک‌ کردن روی آسفالت از ویژگی‌های بارز این نوع است. مقاومت مکانیکی، دوام بالا در برابر آب از ویژگی‌های دیگر رنگ‌های سرد ترافیکی‌ بر پایه رزین‌های کلروکائوچو است. یکی از معایب این نوع شکننده بودن آن است به همین دلیل کارایی کمتری نسبت به دوتای دیگر دارد.
بر پایه رزین‌های اکریلیک ترموپلاست: چسبندگی فوق‌العاده روی سطح سیمان دارد و به ‌سرعت خشک می‌شود. بر پایه آب و حلال است. دوام بالا در برابر آب، رطوبت، گرما، اسید و بازها از دیگر ویژگی‌های بارز این دسته است.
نکته: (هنگام استفاده از این نوع رنگ از وسایل ایمنی استفاده شود. اشتغال‌زا است و هنگام استفاده نکات ایمنی رعایت شود).
بر پایه اکریلیک دوجزئی: از این نوع برای خط‌کشی حاشیه بزرگراه و علایم راهنمایی رانندگی استفاده می‌شود. ساختار این رنگ به‌گونه‌ای است که هنگام استفاده، دمای رنگ افزایش پیدا می‌کند. ثبات بالایی دارند، در شرایط مختلف تغییر رنگ نمی‌دهند به همین دلیل بهترین گزینه برای استفاده در فضاهای باز هستند.

ویژگی‌های ساختار رنگ‌های گرم ترافیکی

بر پایه هیدروکربنی: مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و آب باعث شده در مکان‌های مرطوب و پرباران بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. همچنین به دلیل دوام در برابر خورندگی در مکان‌هایی همچون پارکینگ از آن بهره می‌گیرند.
بر پایه رنگ گرم ترافیکی اپوکسی: چسبندگی بالا از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این رنگ است طوری که در سطوح بزرگ، پوشش‌دهی خوبی دارد. با ضخامت بالا می‌توان آن را روی سطوح اجرا کرد. مقاومت مکانیکی و فیزیکی بالایی دارد، زود خشک می‌شود و در برابر ساییدگی‌ها مقاوم است به همین دلیل در اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها از آن استفاده می‌شود.
بر پایه ترموپلاستیک گرم: در برابر دما و تابش مقاوم است. به‌راحتی تغییر رنگ نمی‌دهد و ماندگاری بالایی دارد.
بر پایه آلکیدی: سرعت خشک‌ شدن بالا و چسبندگی زیاد از ویژگی‌هایش است. در برابر اصطکاک ساییده نمی‌شود و اجرای آن آسان است.

مرحله آماده‌سازی سطح برای اعمال رنگ

برای اینکه رنگ بتواند به‌خوبی روی سطح جذب شود و به طور هموار و یکدست روی سطح موردنظر اعمال شود لازم است سطح را آماده کنید. اگر زیرسازی اصولی انجام نشود، ماندگاری رنگ روی سطح کاهش پیدا می‌کند. مراحل زیر باید قبل از اعمال رنگ، اجرا شود تا کیفیت کار بالا برود.

• تعمیر شکاف و ترک‌ها
هنگام اجرای رنگ روی سطح موردنظر چنانچه، سطح دارای ترک و شکاف باشد رنگ، بی‌کیفیت عمل خواهد آمد. به‌وسیله برسی از جنس استیل و ماشین مخصوص که برای تمیز کردن ترک‌ها ساخته شده، سطح را تعمیر می‌کنند. بعد از این مرحله، شکاف‌ها و درزها را با مواد مخصوص پرکرده و درنهایت سطح آماده اعمال رنگ است.

• پاک‌سازی آسفالت
لکه‌های ناشی از روغن و گریس روی آسفالت سبب می‌شود یک‌لایه روی سطح را بپوشاند. این لایه‌ باعث می‌شود هنگام اجرای رنگ روی آن، به‌خوبی از آب در نیاید و کیفیت کار پایین بیاید.

• روکاری سطح
بعد از اتمام آماده‌سازی آسفالت برای رنگ، مرحله روکاری انجام می‌شود. برای اینکه رنگ قدرت چسبندگی بالایی داشته باشد از پرایمرها استفاده می‌شود تا دوام رنگ بالا برود.

• اجرای رنگ
در مرحله آخر، با استفاده از شابلون خطوط موردنظر را با غلتک ترسیم ‌می‌کنند. این مرحله باتوجه ‌به ظرافت و ریزه‌کاری ممکن است کمی سخت به نظر برسد.

رابطه ماندگاری رنگ‌های ترافیکی با عوامل زیر

رنگ استاندارد

:هرچقدر کیفیت رنگ بالا باشد ماندگاری بالاتری خواهد داشت. کیفیت رنگ رابطه مستقیمی با تأییدیه و استانداردها دارد. رنگ را از مراکز معتبر خریداری کنید.

دانه‌های شیشه‌ای:

دانه‌های شیشه‌ای یا گلاسبید باعث می‌شوند هنگام شب و تاریکی رنگ‌ها نسبت به نور خودرو بازتاب خوبی داشته باشند و شما به‌راحتی خط‌ها را تشخیص دهید. دانه‌های شیشه‌ای باکیفیت‌‌ موجب ماندگاری رنگ می‌شوند.

وضعیت تردد:

هرچه وضعیت تردد در یک مکان بیشتر باشد به طبع، طول عمر رنگ‌ها هم کاهش می‌یابد. شرایط آب ‌و هوایی در همه‌جا یکسان نیست به همین دلیل باید هنگام انتخاب مواد و نحوه اجرای رنگ به شرایط آب‌ و هوایی هم توجه داشته باشید.

اهمیت رنگ ترافیک در محوطه‌های پارکینگ

با خط‌کشی پارکینگ از وضعیت خودروهای موجود آگاهید، از ترافیک و شلوغی جلوگیری می‌کند، مسیر خروجی و ورودی برای خودروها مشخص می‌شود. به‌کارگیری رنگ مناسب برای محوطه پارکینگ بسیار مهم است. در این کار از ابزاری همچون استنسیل بتن و دستگاه خط‌کشی استفاده می‌شود تا پارکینگ شما حرفه‌ای تر به نظر برسد. رنگی که استفاده می‌شود باید در برابر رنگ‌پریدگی و کم‌رنگ‌شدن مقاوم باشد و هنگام شب به‌خوبی رنگ را بازتاب کند. اینکه چه نوع رنگی مناسب پارکینگ است به شرایط و مکان بستگی دارد. مشورت با متخصصان در این زمینه به شما کمک می‌کند تا بهترین رنگ را باتوجه ‌به موقعیت و شرایط مالی انتخاب کنید.

نکات ایمنی لازم حین انجام کار

حین انجام کار خط‌کشی و اعمال رنگ‌ها روی سطوح استفاده از دستکش، ماسک و غیره لازم است. در مکان‌های بسته همچون پارکینگ باید تهویه مناسب داشته باشد تا گازهای تولید شده از رنگ‌ها به‌سلامت شما آسیب نزند.

کلام آخر

احتمالاً بارها و بارها چشمتان به خط‌کشی‌ها و علایم رسم شده در جاده‌ها، خیابان و کوچه‌‌ها افتاده است. آیا این سؤال در ذهنتان خطور نکرده است که از چه رنگ‌هایی استفاده شده که با این‌همه تردد و تغییرات آب ‌و هوایی و هرگونه سایشی روی آسفالت و بتن مقاومت خود را از دست نداده‌اند. باید بگویم این ایمنی را مدیون رنگ ترافیکی هستیم که با ساختار ویژه خود زندگی را برایمان امن و راحت ساخته است. لازم به ذکر است که این رنگ‌ها زمانی مؤثر واقع می‌شوند که از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند در غیر این صورت کارایی لازم را نخواهند داشت. یکی از برند‌های معتبر تولید کننده رنگ‌های ترافیکی آریا پارس می‌باشد که توسط شرکت آریا سطح تهران با بیش از نیم قرن فعالیت در زمینه تولید رنگ‌های ساختمانی و صنعتی و با همت گروهی از متخصصین مجرب در تولید، تحقیقات مفتخر به ارائه خدمات و تولیدات خویش به انواع صنایع اعم از صنایع ساختمانی، صنایع شهرسازی و راهسازی و … می‌باشد. تولیدات این شرکت با نام اختصاری آریا پارس عرضه می گردد. جهت دریافت اطالاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نمایید.

همچنین مطالعه کنید:

تفاوت پارتیشن اداری تک جداره و دوجداره

پارتیشن اداری اولین ویژگی که با ورود به یک دفتر خوب به چشم می خورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.