صفحه اصلی / اسلایدر / هر کیلوگرم گوشت ران کامل ممتاز گوسفندی به ۲۱۶ هزار تومان رسید/حذف گوشت و مرغ از سفره ها/مرغ گران‌تر می شود؟
هر کیلوگرم گوشت ران کامل ممتاز گوسفندی به ۲۱۶ هزار تومان رسید/حذف گوشت و مرغ از سفره ها/مرغ گران‌تر می شود؟

هر کیلوگرم گوشت ران کامل ممتاز گوسفندی به ۲۱۶ هزار تومان رسید/حذف گوشت و مرغ از سفره ها/مرغ گران‌تر می شود؟

کسب و کار نیوز- به دنبال ‌اصلاح نرخ ارز و هدفمندسازی پرداخت یارانه‌ها، بازار کالاهای اساسی از قبیل مرغ و گوشت قرمز با افزایش شدید قیمت همراه بوده است‌. این افزایش قیمتها همچنان ادامه دارد و برخی گزارش ها حاکی است قیمت گوشت قرمز نیز به ۲۵۰ هزار تومان رسیده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز؛ قیمت مرغ نیز به دلیل نبود نظارت بیش از یکسال است که در نوسان به سر می برد و به دلیل افزایش نهاه های دامی رو به گرانی رفته است. همچنین در روزهای اخیر اخباری مبنی بر افزایش ۵۷ درصدی قیمت گوشت گوساله و افزایش ۴۰ تا ۴۶ درصدی گوشت گوسفندی در میادین میوه و تره‌بار هم شنیده می شود. این در حالی است که دولت بارها اعلام کرده است قیمت مرغ و گوشت گران نیست و مرغ و گوشت تنظیم بازاری در میادین میوه و تره بار عرضه می شود. مرغ کامل تازه، بسته‌بندی کیسه‌ای (پوشش کیسه نایلونی) به قیمت ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می رسد. فیله مرغ ۱۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان و سینه مرغ ۱۰۸ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

گفتنی است که همزمان با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و آغاز سال جاری قیمت‌ها در بازار گوشت به طور بی‌سابقه‌ای جهش کرد و نرخ تورم مواد غذایی در خرداد ماه ۱۴۰۱ رکورد شکست. هر کیلوگرم گوشت ران کامل ممتاز گوسفندی از ۱۷۲ هزار تومان در اسفند ماه ۱۴۰۰ به ۲۱۶ هزار تومان رسیده است و هر کیلوگرم گردن گوسفندی نیز از ۱۳۳ هزار تومان امروز به ۱۸۰ هزار تومان رسیده است. گوشت سفید نیز در این مدت از این افزایش قیمت‌ها در امان نبوده است و هر کیلوگرم از آن در حالی امروز در بازه قیمتی ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که در اسفند ماه ۱۴۰۰ و تنها در ۴ ماه پیش کیلویی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان قیمت داشته است.

در همین رابطه رئیس شورای تامین دام در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: در پی این اقدام دولت، نرخ دام زنده و گوشت قرمز در فرآیند عرضه و تقاضا واقعی خواهد شد.

منصور پوریان اضافه گرد: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اعلام قیمت جدید برای نهاده‌های دامی، بازار دچار شوک شد. همچنین در پی اصلاح سیاست ارز ترجیحی تولیدکنندگان انتظار داشتند که علاوه بر تامین نهاده‌های موردنیاز برای یک تا دو ماه اخیر‌، ممنوعیت صادرات دام زنده رفع و نقدینگی موردنیاز صنعت دام و طیور تامین شود. اما به دلیل بروز وقفه در این امر بازار دچار شوک شد. همین امر موجب شده قیمت گوشت قرمز در بازار افزایش یابد.

به گفته وی، یکی دیگر از مسائل و مشکلات مهم در این زمینه، نبود بازار مناسب و مشکل مدیریت در بخش تصمیم‌گیری‌های کلان است. به همین دلیل این صنعت دچار مشکلات عدیده‌ای شد. نهاده و قیمت نهاده، تنها یکی از این عوامل تاثیرگذار بر قیمت گوشت است.

پوریان گفت: تولید گوشت در کشور ما تابع یک سری عوامل است. ازجمله این عوامل می‌توان به نهاده دامی و قیمت آن اشاره کرد. وقتی قیمت نهاده شش برابر شد، قیمت گوشت نیز قاعدتا افزایش می‌یابد. کمبود مرتع به دلیل خشکسالی و کم‌آبی بی‌سابقه در کشور نیز ازجمله مسائلی است که بر تولید گوشت تاثیر می‌گذارد.

این در حالی است که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می گوید: گوشت کیلویی ۸۰ هزار تومان روی دست دامداران مانده‌ است و کسی آن را خریداری نمی کند. علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی، با تکذیب این افزایش قیمت‌ها گفت: گوشت کیلویی ۸۰ هزار تومانی روی دست دامداران مانده است و کسی آن را نخریده است و این افزایش قیمت‌ها اصلا معنا پیدا نمی‌کند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.