صفحه اصلی / اسلایدر / سهم ۱۱ درصدی ترکیه از تجارت خارجی ایران
سهم ۱۱ درصدی ترکیه از تجارت خارجی ایران

گمرک اعلام کرد

سهم ۱۱ درصدی ترکیه از تجارت خارجی ایران

طبق گزارش گمرک ، سهم ترکیه در تجارت خارجی ایران به ۱۱ درصد می‌رسد.

طبق گزارش گمرک ، سهم ترکیه در تجارت خارجی ایران به ۱۱ درصد می‌رسد.

سید روح اله لطیفی – سخنگوی گمرک ایران در آستانه سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران، جزئیات تجارت خارجی بین دو کشور را تشریح کرد.

تجارت ۱۱.۴ میلیارد دلاری ایران-ترکیه

بر اساس این گزارش، در سال گذشته حدود ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۱.۴میلیارد دلار، بین ایران و ترکیه مبادله شد که نسبت به سال ۱۳۹۹ با رشد ۷۳ درصدی در وزن و ۶۴درصدی در ارزش همراه بوده است، از این میزان کالا، ۱۵.۷ میلیون تن به ارزش ۶.۱ میلیارد دلار از ایران به ترکیه صادر شد و ۳.۷میلیون تن کالا به ارزش ۵.۳میلیارد دلار هم از ترکیه به کشورمان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه، ۱۴۰ درصد صادرات به ترکیه و ۲۰درصد واردات از این کشور به ایران افزایش داشته است.

اما وضعیت جایگاه ترکیه در تجارت خارجی با ایران نشان می‌دهد که این کشور هم در واردات و هم در صادرات در بین چهار شریک اول ایران بوده و در سال گذشته، ۱۲درصد وزن و ۱۱ درصد ارزش کل تجارت کشورمان با دنیا مربوط به ترکیه بوده است.

افزایش ۸۴ درصدی تجارت در بهار

آنطور که سخنگوی گمرک در گزارش خود اعلام کرده است در سه ماهه اول امسال، سه میلیون و ۷۷۰ هزار تن کالا به ارزش سه میلیارد و ۱۰ میلیون دلار بین دو کشور تبادل شد که ۱۴۱درصد در وزن و ۸۴ درصد در ارزش نسبت به بهار سال قبل افزایش دارد.

از این میزان کالای تبادل شده در بهار، سه میلیون و ۷۰ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۳۷میلیون دلار صادرات کالای ایرانی به ترکیه با رشد ۳۶۳درصدی در وزن و ۱۹۲درصدی در ارزش بوده است و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار هم واردات از ترکیه بوده که با رشد ۲۲درصدی همراه بوده است.

صادرات و واردات ایران و ترکیه از یکدیگر چه کالایی است؟

محصولات دامی، شیلاتی، لبنی، گل و گیاه و نباتات، میوه و تره بار، خشکبار، ادویه و زعفران، مواد غذایی، توتون و سیگار، مصالح ساختمانی، مواد معدنی، محصولات پتروپالایشگاهی، مواد شیمیایی، دارو، لوازم آشپزخانه، لوازم خانگی، محصولات بهداشتی، محصولات صنعتی، محصولات فولادی، پوشاک، چرم، کیف و کفش، نخ و پارچه، صنایع دستی، شیرآلات، ماشین آلات کشاورزی، لوازم التحریر، تجهیزات پزشکی، مبلمان، لوستر و وسایل ورزشی و بازی کودکان کالاهای عمده صادراتی ایران به ترکیه در بهار امسال بوده‌اند.

همچنین دام مولد، مرغ منجمد، تخم مرغ نطفه دار، انواع بذر، حبوبات، موز، قهوه، گندم، ذرت، جو، دانه های روغنی، روغن خام، انواع روغن خوراکی، شکر، مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی، مکمل ها، مواد اولیه، کود، لاستیک، چوب، کاغذ، خمیر چوب، لوازم الکترونیکی و پارچه و نخ از مهمترین کالاهای وارده از ترکیه به ایران گزارش شده است.

همچنین مطالعه کنید:

ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مجموع یکسال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.