صفحه اصلی / سرخط خبرها / اثر سفر بایدن در بازار ارز
اثر سفر بایدن در بازار ارز

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

اثر سفر بایدن در بازار ارز

سرمقاله

سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه حاوی پیام هایی است که باید ایران از آن به نفع خود استفاده کند. هر چند این پیام ها تهدیداتی را نیز دارد اما انگیزه بایدن از رد و بدل کردن این پیام ها بیشتر مثبت است تا منفی. اینکه آمریکا عنوان می کند اگر ایران به برجام بازنگردد تبعات بیشتری متوجه آن می شود تهدیداتی است که می تواند برای ایران به فرصت تبدیل شود.
از سوی دیگر وزیر امور خارجه نیز اعلام کرده است در این مرحله از شرط حذف نام سپاه پاسداران برای ادامه مذاکرات برجام گذشته و آن را برای مراحل بعدی گذاشته اند. ایران اعلام کرده استفاده از مزایای برجام برای ما مهم است و آمریکا باید این تضمین را بدهد که ایران بعد از برجام بتواند از مزایای اقتصادی این برجام استفاده کند. لذا فضا به سمت تنش زدایی رفته است.
بایدن با مسوولان عراقی، قطر و عمان هم دیدار دارد. این در حالی است که بایدن هم موضوع یمن را مورد نظر قرار داده است که برخلاف نظر عربستان است. بایدن از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس جمهوری، موضع سخت‌تری را در قبال عربستان سعودی در پیش گرفته و بر سر مسائلی چون جنگ یمن به ریاض فشار آورده است. این سیگنال ها نشان دهنده آمادگی برای برگشت به برجام است. تمامی پیام های بایدن اعم از تهدید و غیر تهدید مواردی است که به ایران باز می گردد.
اگر ایران درایت به خرج دهد و با دید امنیت ملی خود به آن نگاه کند می تواند از آن بهره برداری کند. این اتفاق بخصوص قبل از سفر بایدن به عربستان اگر تحقق باید مهم است. از سوی دیگر نفت ایران هم به دنبال حل مشکل خود است. افزایش فروش نفت اگر چه منجر به واریز آنی درآمدهای نفتی به خزانه نخواهد شد اما مشتریان جدید را پیدا کرده است. قراردادهای اخیر با ایتالیا که پالایشگاه های آن بر اساس نفت ایران طراحی شده است نکته مثبتی در جهت افزایش درآمدهای ارزی است. کره جنوبی نیز پالایشگاه هایی دارد که با نفت ایران همخوانی دارد. لذا این کشور نیز می تواند مشتری جدیدی برای نفت ایران باشد. این در حالی است که تنش بین روسیه و اوکراین نیز فروش نفت ایران را افزایش داده است. فروش حتی چند میلیون بشکه نفت بیشتر هم می تواند به بازار جهانی کمک کند. ایران با ایتالیا در زمینه فروش نفت تفاهم نامه امضا کرده است. بنابراین در پس پرده بلندگوها منافع ملی مطرح است. افرادی که به مسائل سیاسی آگاه هستند متوجه شده اند که برجام عملی خواهد شد. دیر یا زود دارد اما این اتفاق خواهد افتاد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.