صفحه اصلی / اسلایدر / هند و بنگلادش چگونه بازار پوشاک ایران را در درست گرفتند؟/مردم به دنبال لباس ارزان
هند و بنگلادش چگونه بازار پوشاک ایران را در درست گرفتند؟/مردم به دنبال لباس ارزان

هند و بنگلادش چگونه بازار پوشاک ایران را در درست گرفتند؟/مردم به دنبال لباس ارزان

کسب و کار نیوز- بازار پوشاک داخلی به دلیل رشد هزینه ها دیگر صرفه ای ندارد. فعالان بازار پوشاک معتقدند افزایش چند برابری هزینه های دستمزد، مواد اولیه، هزینه های انرژی، ماشین آلات مستهلک، قطعی های مکرر برق در فصلی که باید تولید پوشاک به اوج خود برسد و... تولید داخلی را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. در این بین دو کشور هند و بنگلادش با عرضه پوشاک ارزان و با کیفیت قابل قبول، مشتری ایرانی را در بازار داخل از آن خود کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در بسیاری از مناطق تهران مانند تجریش، صادقیه، ولیعصر و… دستفروشانی با انواع پوشاک بنگلادشی به قیمت های ۷۰ تا ۸۵ هزار تومان نشسته اند و جمعیت بسیاری دور آنها را احاطه کرده اند. فروشگاههای بزرگی نیز تخت عنوان پوشاک هند و بنگلادش در سراسر کشور راه اندازی شده اند که جای سوزن انداختن در داخل این مغازه ها وجود ندارد.

در این رابطه رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان تهران به “کسب و کار” گفت: هزینه تولید بسیار بالا رفته است. برای تولیدکننده ایرانی رقابت با پوشاک خارجی سخت شده است. لباس با انواع برندها با قیمتهایی که بسیار ارزان تر از لباس داخلی است در بازار وجود دارد. مردم هم این روزها به دنبال لباس ارزان هستند. بودجه خرید لباس جای خود را به تهیه مایحتاج ضروری زندگی داده است.

حسین آقاکوچکی اضافه کرد: در صنف پیراهن دوزان بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل گرانی مواد اولیه تولید و عدم واردات به موقع نخ و پارچه کار نمی کنند. همین موضوع منجر به سلطه پوشاک خارجی بر بازار داخلی می شود. مشتری ایرانی را در داخل خود کشور به راحتی تصاحب کرده اند و با ارایه پوشاک متنوع و باب سلیقه مردم درآمدهای هنگفتی به جیب می زنند.

اما عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه بازار ۸۵ میلیونی کشور دو دستی تقدیم ترکیه، چین و بنگلادش شده، گفت که در حال تبدیل شدن به مستعمره ترکیه در صنعت پوشاک هستیم؛ به طوری که شبکه‌های گسترده فروش آنلاین پوشاک ترکیه ظرف سه روز پوشاک ترک را در منزل تحویل می‌دهند.

مجید افتخاری با بیان اینکه در شرایط فعلی اراده‌ای برای مقابله با قاچاق پوشاک در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: قاچاق پوشاک در کشور به شرایط قبل از سال ١٣٩٧ که به طور لجام گسیخته‌ای کالای قاچاق عرضه می‌شد برگشته است. وی با بیان اینکه از نیمه سال ۱۳۹۸ برخورد با قاچاق پوشاک در سطح عرضه متوقف شد، گفت: در این مدت برخورد با کالای قاچاق ناچیز بوده است. برای مثال در شرایطی که از یک فروشگاه آنلاین معروف پوشاک قاچاق ضبط شد، حتی برای یک ساعت سایت این فروشگاه بسته نشد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران معتقد است رویکرد ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز تغییر کرده و به جای پیگیری‌های سال ۱۳۹۷ بیشتر به سمت انفعال رفته است. حتی اخیرا اعلام کرده وظیفه برخورد با قاچاق را ندارد، بلکه فقط هماهنگ کننده است و باید دستگاه‌های مرتبط کنار هم قرار گیرند. این در حالی است که هماهنگ کردن این تعداد دستگاه با یکدیگر کار زمان بر و پیچیده‌ای است.

افتخاری با بیان اینکه در ماه‌های اخیر در هر مقطعی یک دستگاه با برخورد با قاچاق در سطح عرضه مخالفت کرده، گفت: از طرف دیگر با توجه به مناسبت‌ها و تعطیلی‌ها در کشور، قاچاقچیان زمان زیادی از سال در حاشیه امن هستند؛ برای مثال در ماه محرم، شب عید نوروز و اعیاد دیگر با آنها برخورد نمی‌شود.

وی با بیان اینکه با افزایش دستمزد، حامل‌های انرژی و در مقابل ثبات نسبی نرخ ارز، قاچاق سودآور شده، تصریح کرد: در سال گذشته شاهد هجمه قاچاق پوشاک از بنگلادش و چین بودیم و حالا هم در حال تبدیل شدن به مستعمره ترکیه در صنعت پوشاک هستیم. روزانه چند ده تن قاچاق پوشاک از طریق رویه مسافری به کشور وارد می‌شود. همچنین به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، شبکه‌های گسترده فروش آنلاین پوشاک ترکیه هم در کشور فعالیت می‌کنند؛ به طوری که ظرف سه روز پوشاک ترک در منزل تحویل داده می‌شود و تمام فعالیت بانکی هم از سیستم مجاز داخل کشور استفاده می‌شود. علاوه بر این‌ها، سهمیه مناطق آزاد و ته لنجی نیز وجود دارد.

افتخاری با بیان اینکه بازار ۸۵ میلیونی کشور دو دستی تقدیم ترکیه، چین و بنگلادش شده، تصریح کرد: قاچاق پوشاک از ترکیه به طور سرسام آوری در حال افزایش است. این در حالی است که هیچ برنامه‌ای برای حمایت از تولیدکنندگان در داخل وجود ندارد. حتی وزارت صمت پوشاک را از اولویت اول در بحث مقابله با قاچاق خارج و به اولویت پنجم منتقل کرده است.

وی با بیان اینکه کشور هر روز با شیوه های نوین قاچاق مواجه است، گفت: سال گذشته با افزایش قاچاق پوشاک از بنگلادش و توسعه فروش آنلاین پوشاک مواجه بودیم و امسال هم قاچاق از ترکیه به روش‌های گوناگون افزایش یافته است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.