صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / اوپک: رشد تقاضا برای نفت در سال آینده آهسته می‌شود
اوپک: رشد تقاضا برای نفت در سال آینده آهسته می‌شود

اوپک: رشد تقاضا برای نفت در سال آینده آهسته می‌شود

اوپک پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳ رشد می‌کند، اما روند کندتری در مقایسه با سال ۲۰۰۲ خواهد داشت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۷ میلیون بشکه در روز معادل ۲.۷ درصد رشد می‌کند. این گروه پیش بینی خود از رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را تغییر نداد و همچنان ۳.۳۶ میلیون بشکه در روز حفظ کرد.

استفاده از نفت در مقایسه با اوج بحران همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰، بهبود یافته است و انتظار می رود امسال از سطح سال ۲۰۱۹ عبور کند. چشم انداز سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد محدودیت عرضه ممکن است استمرار پیدا کند زیرا رشد تولید غیراوپک تحت تاثیر تحریم‌ها علیه روسیه، از رشد تقاضا عقب خواهد ماند.

در گزارش اوپک آمده است: در سال ۲۰۲۳ با توجه به انتظارات برای رشد اقتصادی مطلوب جهانی با بهبود تحولات ژئوپلیتیکی و پیشرفت در مهار کووید ۱۹ در چین، پیش بینی می‌شود مصرف نفت تقویت شود.

پیش بینی اوپک از تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۳، خوش بینانه‌تر از آژانس بین‌المللی انرژی و همچنین دیدگاه اولیه نمایندگان اوپک است که کندی شدیدتر رشد تقاضا به دلیل قیمت‌های بالا را پیش بینی کرده بودند.

اوپک اعلام کرد در پیش‌بینی‌ها برای سال ۲۰۲۳، فرض بر این گرفته شده که جنگ در اوکراین تشدید نمی‌شود و ریسکهایی مانند تورم، به رشد اقتصاد جهانی آسیب نمی‌زنند.

این گروه پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی در سال میلادی جاری را همچنان ۳.۵ درصد و سال ۲۰۲۳ را ۳.۲ درصد حفظ کرد.

دورنمای عرضه نفت در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که بازار همچنان دچار محدودیت عرضه می ماند. اوپک پیش‌بینی کرد عرضه غیراوپک به میزان ۱.۷ میلیون بشکه در روز رشد می‌کند و از رشد تقاضا ۲۰۲۲ عقب می‌ماند. در نتیجه، اوپک پیش بینی کرد جهان به ۳۰.۱ میلیون بشکه در روز نفت این گروه برای متوازن کردن بازار نیاز دارد که ۹۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سال ۲۰۲۲ خواهد بود.

این مسئله ممکن است به کمبود عرضه دامن بزند زیرا اوپک و متحدانش شامل روسیه برای افزایش تولید متعهد شده در سال ۲۰۲۲ و خاتمه دادن به توافق محدودیت عرضه، به سختی تقلا می‌کنند.

ظرفیت مازاد تولید نفت در اوپک به دلیل عدم سرمایه گذاری کافی بعضی از اعضای این گروه در میادین نفتی، تقلیل پیدا کرده است. عاملی که به بدبینی‌ها افزوده است، تولید پایین‌تر از سقف توافق شده از سوی عربستان سعودی، با وجود قیمت‌های بالا بوده است.

گزارش اوپک نشان داد تولید نفت این گروه با افزایش تولید کشورهایی شامل عربستان سعودی و امارات متحده عربی، در ژوئن ۲۳۴ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲۸.۷۲ میلیون بشکه در روز رسید. با این حال، آمار منابع ثانویه نشان می‌دهد عربستان سعودی ۱۰.۵۹ میلیون بشکه در روز در ژوئن نفت تولید کرده که نزدیک به سهمیه ۱۰.۶۶ میلیون بشکه در روز است.

بر اساس گزارش رویترز، انتظار می‌رود آمریکا سال آینده بزرگترین افزایش تولید را در میان تولیدکنندگان خارج از اوپک داشته باشد با این حال در رشد تولید نفت شیل شتابی مشاهده نمی‌شود. اوپک پیش بینی کرد عرضه نفت سبک آمریکا در سال ۲۰۲۳ به میزان ۷۱۰ هزار بشکه در روز رشد می‌کند که کمتر از ۸۸۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ است.

همچنین مطالعه کنید:

امضای بزرگ‌ترین قراردادهای نفتی یک دهه‌ اخیر/افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت با توسعه ۶ میدان نفتی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور به ارزش بیش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.