صفحه اصلی / اسلایدر / تخم مرغ چند نرخی شد/یک شانه تخم مرغ در آستانه ۱۳۰ هزار تومان
تخم مرغ چند نرخی شد/یک شانه تخم مرغ در آستانه ۱۳۰ هزار تومان

تخم مرغ چند نرخی شد/یک شانه تخم مرغ در آستانه ۱۳۰ هزار تومان

کسب و کار نیوز- طی روز‌های اخیر هر شانه تخم‌مرغ به بیش از 100 هزار تومان رسیده است. گزارش های میدانی از بازار تخم مرغ و خرده فروشی ها حکایت از قیمت گذاری خودسرانه و دلبخواهی این کالای اساسی دارد. مردم خرید تخم مرغ را محدود کرده اند و دیگر خبری از خرید شانه ای این کالای اساسی نیست. مردم با خرید چند عدد تخم مرغ در کیسه های فریزر از سوپر مارکت ها خارج می شوند و این در حالی است که همچنان بازار تخم مرغ در التهاب به سر می برد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، ناصر نبی‌پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران چندی پیش اعلام کرد قیمت هر شانه تخم‌مرغ در مناطقی به ١٠٠ هزار تومان رسیده است. او گفت با توجه به اینکه قیمت هر شانه تخم‌مرغ در مرغداری ٧٣ هزار تومان است، با احتساب کرایه حمل و سود برای فروشنده، قیمت ١٠٠ هزار تومان «منطقی» است.

حذف ارز ترجیحی در صنعت مرغ و تخم مرغ در حالی اتفاق می‌افتد که علاوه بر اینکه مصرف کننده نهایی هر روز با قیمت‌های بالاتر مواجه می‌شود، بلکه تولید کننده هم هر روز فریاد ورشکستگی سر می‌دهد و حتی لغو طرح دریافت عوارض صادرات نیز بخش تولید را خوشحال نمی‌کند. اینجاست که باید از دولت پرسید چه هدفی را در بازار دنبال می‌کند و چه دستاوردی تاکنون به همراه داشته است؟!

مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار اصفهان در رابطه با چرایی گرانی تخم مرغ به “کسب و کار” گفت: اینکه دولت همچنان اصرار به اعلام و اعمال قیمت های دستوری دارد تعجب آور است. زیان بسیار زیادی متوجه تولیدکنندگان شده است. تا قبل از حذف ارز دولتی نیز مشکلات زیادی برای تولیدکننده تخم مرغ وجود داشت. این روزها مشکلات صد برابر شده است.

خسرو منصوری اضافه کرد: با اصرار بر سیاست قیمت گذاری توسط دولت این بازار همچنان نابسامان خواهد ماند. به جای این اقدامات دولت می بایست ذخیره‌سازی تخم مرغ را توسط شرکت پشتیبانی امور دام افزایش دهد. متاسفانه هر راهکاری که برای کنترل این بازار اجرایی شده به نتیجه نرسیده و هر دو طرف یعنی تولیدکننده و مصرف کننده ضرر و زیان زیادی دیده اند. همچنین نسبت به تأمین نقدینگی بدون هزینه برای مرغداران اقدام کند زیرا مرغداران توانایی پرداخت هزینه شش برابری تأمین نهاده‌ها را ندارند و قادر به پذیرش هزینه‌های مازادی همچون سود تسهیلات نیستند.

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی همدان با بیان اینکه صادرات بی رویه علت افزایش قیمت و گرانی تخم مرغ است، گفت: این قیمت کاذب و موقت بوده و قطعا کاهش پیدا خواهد کرد. جواد عاشوری اظهار کرد: قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ در حال حاضر ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان برابر با شانه‌ای ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان بوده که قیمت مصوب در عرضه این کالا رعایت می‌شود.

وی همچنین قیمت مصوب مرغ را نیز برای مصرف کننده ۵۹ هزار و۸۰۰ تومان برشمرد و افزود: برخی از توزیع کنندگان نسبت به عرضه مرغ به قیمت زیر مصوب ۵۷ تا ۵۸ هزار تومان نیز اقدام می‌کنند. عاشوری تصریح کرد: روزانه ۴۰ تا ۵۰ تن تخم مرغ و ۵۰ تا ۶۰ تن مرغ در شهرستان همدان توزیع می شود و هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه میزان خرید و مصرف مرغ و تخم و مرغ عادی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شهرستان همدان دارای ۲۸۰ واحد مرغ فروشی،۴۰ واحد تخم مرغ فروشی و ۱۵ واحد فروش ماهی بوده که تمامی این واحدها به صورت قانونمند دارای پروانه کسب هستند.  عاشوری با اشاره به اینکه معمولاً نیزان مصرف ماهی استان در تابستان به نسبت پاییز و زمستان کمتر است، گفت: درحال حاضر هر کیلو ماهی قزل آلا نیز ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می‌شود.

در همین زمینه رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: با توجه به عرضه تخم مرغ با نرخ مصوب درب مرغداری، فروش هر شانه با نرخ ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومان گرانفروشی است. حمیدرضا کاشانی گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان است که با نرخ واقعی ۳۰ درصد اختلاف دارد.

به گفته او، با توجه به عرضه تخم مرغ کمتر از قیمت تمام شده تولید و حذف گله ها طی نامه نگاری متعدد به دفتر ریاست جمهوری، معاون اول و وزیر جهاد خواستار اصلاح قیمت شدیم. کاشانی می گوید: هم اکنون هر شانه ۲ کیلویی با نرخ ۸۰ هزار تومان و ۱.۹۰۰ گرمی ۷۵ هزار تومان باید بدست مصرف کننده برسد و فروش با نرخ بالاتر ۱۰۰ درصد گرانفروشی است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: روزانه ۲ هزار و ۹۰۰ تن تخم مرغ در سطح کشور عرضه می شود که با این وجود مازادی نداریم. بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر شانه تخم مرغ در خرده فروشی ها به ۹۰ هزار تومان و هر عدد ۳ تا ۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده که رئیس اتحادیه مرغداران میهن آن را ۱۰۰ درصد گرانفروشی می داند.

وی معتقد است که هر چه سریع تر قیمت تخم مرغ باید اصلاح شود تا با حذف گله ها تولید دچار چالش نشود و در مقابل دولت برای حمایت از مصرف کننده باید کالا برگ دهد تا قدرت خرید افزایش یابد. طبق گفته رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن در ۲ هفته گذشته صادراتی به بازارهای هدف نداشتیم و از ابتدای سال در مجموع حدود ۱۵۰۰ تن تخم مرغ صادر شده است‌.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.