صفحه اصلی / اسلایدر / نرخ بیکاری بهار امسال با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به بهار گذشته به ۹.۲ درصد رسید/انباشت تقاضا در بازار کار
نرخ بیکاری بهار امسال با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به بهار گذشته به ۹.۲ درصد رسید/انباشت تقاضا در بازار کار

نرخ بیکاری بهار امسال با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به بهار گذشته به ۹.۲ درصد رسید/انباشت تقاضا در بازار کار

کسب و کار نیوز- بنا به آخرین آمار منتشر شده از مرکز آمار، نرخ بیکاری بهار امسال با 0.4 درصد افزایش نسبت به بهار سال گذشته به 9.2 درصد رسیده است. بررسی ها نشان می دهد جمعیت بیکار مناطق شهری در بهار امسال کاهش محسوس و قبل توجهی داشته است، به گونه ای که به جمعیت آن بالغ بر 118 هزار نفر افزوده شده است که باعث می شود وضعیت اشتغال در مناطق شهری کشور آنچنان مساعد نباشد. همچنین بررس ها نشان می دهد نرخ مشارکت اقتصادی در مناطق روستایی ایران به شکل قابل توجهی کاسته شده است. در این گزارش به شاخص های اشتغال در مناطق شهری و روستایی کشور در بهار امسال در مقایسه با بهار 1400 پرداخته شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان اجتماعی بر این باورند نرخ بیکاری کل بیشتر شده ولی نرخ بیکاری جوانان با شتاب بیشتری افزایش یافته است. تمامی یافته‌های گزارش های رسمی نشان می‌دهد که وعده‌ها و برنامه‌های گفته شده دولت در زمینه اشتغال مطلقا محقق نشده، حتی نتوانسته‌اند شرایط قبل را نیز حفظ کنند و با پسرفت مواجه شده‌ایم. با عادی شدن کرونا باید اشتغال خودبه‌خود افزایش می‌یافت. این را دیگر تقصیر دولت پیش هم نمی‌توان گذاشت. متاسفانه هیچ چشم‌اندازی برای تحقق وعده‌های اشتغال در ۸ ماهه باقی‌مانده هم دیده نمی‌شود.

مهم ترین مساله ای که کارشناسان بازار کار به آن تاکید دارند ایجاد فضای کسب و کار مساعد است. باید شرایطی ایجاد کنیم که مردم برای ورود به کارهای تولیدی و خدماتی انگیزه داشته باشند. باید به حدی فضا را تلطیف کنیم که رتبه جهانی ما در شاخص های فضای کسب و کار به حدود ۲۵ برسد. کشور با این رتبه مورد انتظار، می تواند وارد رونق فعالیت های اقتصادی و مشارکت بخش خصوصی شود. در حال حاضر نرخ اشتغال در کشور های توسعه یافته به شدت بالاست و میزان بیکاری آن ها کمتر از ۴ است.

ایجاد مشاغل جدید در بازار کار

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

افزایش ظرفیت های اشتغال در کشور، در گروی حرکت به سمت خصوصی شدن است. سایر عوامل موثر هم بر افزایش نرخ بیکاری در کشور دخالت دارند. به عبارتی عوامل دیگری نیز دخیل هستند از جمله اقتصاد دولتی. هیچ کشوری نتوانسته با اقتصاد دولتی ظرفیت های کافی برای اشتغال را فراهم کند. برای حل مشکل بیکاری در کشور باید به دنبال حل مسائل ریشه ای باشیم. اولین اقدام این است که ساختار اقتصادی کشور اصلاح شود. این ساختار، ساختاری دولتی بوده و لازم است که حضور دولت در عرصه های اقتصادی کمرنگ شود. اجازه دهیم تا مشارکت مردم بیشتر شود و بخش خصوصی در ایران شکل بگیرد. تجربه نشان داده که امکان افزایش ظرفیت ها برای بخش دولتی وجود ندارد.

دو عامل تحریم و کرونا، از عوامل موثری بودند که نرخ بیکاری را افزایش دادند. اما یک اتفاق دیگری که معلول این دو علت بوده و به بیکاری دامن زده تورم و گرانی است که در کشور شکل گرفته و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است. با توجه به اینکه کشور گرفتار یک تورم افسارگسیخته است، به تبع این موضوع بر روی افزایش اشتغال تاثیرگذار است. در این رابطه اگر برجام احیا شده و سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی انجام شود، با توجه به نیروی کار ارزان در کشور، می‌توان یک اشتغالزایی مناسب را ایجاد کرد.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاری و تولید مشترک با کشور‌های دیگر نیز از یک طرف اشتغال‌زایی مناسبی را در کشور ایجاد می کند و از طرف دیگر زمینه انتقال دانش و تکنولوژی روز را به کشور فراهم خواهد کرد. مسأله‌ای دیگر که در کاهش نرخ بیکاری موثر است بحث انطباق دانشگاه با بازار کار بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.، سازمان‌های متولی و وزارتخانه‌های مربوطه مثل صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارتخانه‌های علوم و امور اقتصاد و دارایی باید مشاغل جدید در بازار کار را تعریف کنند. امروز در کشورهایی که به نسبت ما از جمعیت و منابع کمتری برخوردارند، نزدیک به ۱۵ هزار شغل تعریف شده ولی متاسفانه در ایران حداکثر مشاغلی که تعریف شده حدود ۴۲۰۰ شغل است که نشان می‌دهد متناسب با نیازهای کشور مشاغل را تعریف نکرده‌ایم لذا تعریف مشاغل جدید باید در دستور کار قرار گیرد.

همچنین گفته نشده نرخ بیکاری باید صفر شود. اما زمانی نرخ بیکاری مطلوب است که به نرخ تک رقمی حدود ۶ یا ۵ برسیم. این نرخ مطلوبی است که می تواند فعالیت های اقتصادی را در ایران افزایش دهد. مادامی که نرخ بیکاری دو رقمی داریم، مطمئن باشید که شرایط، شرایط خوبی نخواهد بود.

 

 

 

 

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.