صفحه اصلی / اسلایدر / فعالیت بسیاری از بنگاه‌های تولیدی با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ درصدی/ تولیدکنندگان بزرگ نصف تابستان را برق نخواهند داشت
فعالیت بسیاری از بنگاه‌های تولیدی با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ درصدی/ تولیدکنندگان بزرگ نصف تابستان را برق نخواهند داشت

فعالیت بسیاری از بنگاه‌های تولیدی با ظرفیت ۲۰ تا ۳۰ درصدی/ تولیدکنندگان بزرگ نصف تابستان را برق نخواهند داشت

کسب و کار نیوز- نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اظهار داشت: از بنگا‌ه‌های بزرگ خواسته شده تا از ۱۲ هفته فصل تابستان که از ۱۵ خردادماه شروع و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد، ۵ الی ۶ هفته را به تعمیرات و بازسازی خطوط تولید و ماشین آلات بپردازند و تولید نداشته باشند که همین موضوع تأثیرات منفی در وضعیت بازارو قیمت‌ها خواهد داشت و قطعاً هزینه‌های بسیار زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند.البته شهرک‌های صنعتی بزرگ هم هفته‌ای دو روز قطعی برق دارند.

به گزارش کسب و کار نیوز، عباس جبال بارزی، نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران، در رابطه با وضعیت سرمایه در گردش بنگاه‌ها تولیدیگفت: در بخشی از بنگاه‌های بزرگ مانند صنایع فولاد که کالا را به صورت نقدی در بورس به فروش می‌رسانند و یا خودرویی‌ها که پیش فروش دارند مشکل نقدینگی وجود ندارد؛ ولی سرمایه در گردش بنگا‌های کوچک و متوسط به دلیل تغییرات و نوسانات ارزی و افزایش مرتب قیمت‌های مواد اولیه با مشکلات فراوانی روبه‌رو است.

وی درباره اجرای سیاست‌های حمایتی دولت به این بنگاه‌ها گفت: هر سال در خرداد ماه بانک مرکزی یک بسته‌ی حمایتی را در راستای اجرای سیاست‌های حمایتی دولت به بنگاه‌های کوچک و نیازمند ارائه می‌کند؛ این کارگروه زیر نظر وزارت صمت با ثبت نام بنگاه‌های متقاضی بسته‌های حمایتی را تا شهریور و یا آبان‌ماه دریافت خواهند کرد.

جبالبارزی درباره نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط اظهار داشت: بنگاه‌های کوچک و متوسط برای تأمین مواد اولیه و تأمین نقدینگی برای سرمایه‌گذاری ثابت مشکلات فراوانی دارند؛ باید توجه داشت که بانک‌ها تمایل به همکاری در سرمایه‌ در گردش دارند اما تامین سرمایه ثابت را استقبال نمی‌کنند.

به اعتقاد وی عوامل زیادی مانع فعالیت طبیعی بنگاه‌ها می‌شود و این کاهش تولید بنگاه‌ها که متأثر از نبود نقدینگی است به افزایش آمار بیکاری می‌انجامد.نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی در ادامه با اشاره به دیگر عوامل کاهنده فعالیت‌های بنگاه‌های تولیدی بیان کرد: افزایش دستمزد کارگران، تأمین به موقع مواد اولیه و عدم ثبات قیمت‌ها و نوسانات ارزی مانع ادامه فعالیت طبیعی بنگاه‌ها می‌شود.

این عضو فعال اتاق بازرگانی در رابطه با وضعیت تأمین انرژی واحد‌های تولیدی ادعا کرد: مشکل هرساله واحد‌های تولیدی تأمین برق در تابستان است. امسال هم به روال سال‌های گذشته از بنگا‌ه‌های بزرگ خواسته شده تا از ۱۲ هفته فصل تابستان که از ۱۵ خردادماه شروع و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد، ۵ الی ۶ هفته را به تعمیرات و بازسازی خطوط تولید و ماشین آلات بپردازند و تولید نداشته باشند که همین موضوع تأثیرات منفی در وضعیت بازارو قیمت‌ها خواهد داشت و قطعاً هزینه‌های بسیار زیادی را به آن‌ها تحمیل می‌کند.البته شهرک‌های صنعتی بزرگ هم هفته‌ای دو روز قطعی برق دارند.

وی با تأکید بر کاهش ظرفیت واحد‌های تولید‌ی که ناشی از متغیر‌های نام برده است افزود: بر اساس آمار درمقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد واحد‌ها با ۷۵ درصد از ظرفیت خود فعال هستند این در حالی است که اکثریت واحد‌های تولیدی امکان فعالیت با تمام توان را ندارند و بخشی از بنگاه‌ها هم با ظرفیت ۵۰ درصد و بسیاری با ظرفیت ۲۰ الی ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند.

این فعال اتاق بازرگانی با تأکید بر اینکه براساس ماده ۲۴ قانون بهبود فضای کسب و کار دولت موظف است انرژی مورد نیاز واحد‌های تولیدی، برق در تابستان و گاز در زمستان را تأمین کند گفت: برای بهبود فضای کسب و کار در ایران که فعلا در رتبه ۱۲۸ قرار دارد باید اقداماتی در راستای تأمین انرژی صورت گیرد. این عوامل علاوه بر روند سخت اخذ مجوز‌ها، ارائه تسهیلات بانکی و قرار گرفتن در شرایط تحریم هاست.

وی ادامه می‌دهد: با افزایش خدمات دولت، بهبود مدیریت و تغییر شاخص‌های کیفی رتبه بهبود کسب و کار باید از ۱۲۸ به زیر ۵۰ برسد. چنانچه یکی از معضلات اصلی واحد‌های تولید‌ی تغییرات مدام مواد اولیه و تغییرات شدید نرخ ارز است که مانع برنامه‌ریزی این واحد‌ها برای آینده می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات نفت ایران به بالاترین رکورد ۶ ساله صعود کرد

به گزارش کسب و کار نیوز ، روزنامه فایننشیال تایمز با استناد به گزارش شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.