صفحه اصلی / اسلایدر / برای تنظیم بازار اجاره سیاست‌های دولت قبل اجرا شد/ جدول اجاره‌بها در مناطق ارزان تهران
برای تنظیم بازار اجاره سیاست‌های دولت قبل اجرا شد/ جدول اجاره‌بها در مناطق ارزان تهران

برای تنظیم بازار اجاره سیاست‌های دولت قبل اجرا شد/ جدول اجاره‌بها در مناطق ارزان تهران

کسب و کار نیوز- یکی دیگر از سیاست‌های دولت سیزدهم برای افزایش قدرت پرداخت مستاجران که تکرار همان سیاست دولت قبل بوده، پرداخت وام ودیعه مسکن است اما بانک‌ها زیر بار پرداخت وام ودیعه مسکن نمی‌روند به طوری که طبق آمار اداره راه و شهرسازی استان تهران در سال گذشته؛ در استان تهران 414 هزار و 225 تقاضا برای وام ودیعه ثبت شده که از این تعداد 193 هزار و 199 تقاضا واجد شرایط اولیه بودند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، گرانی‌های بازار مسکن در بخش اجاره‌بها با توجه به رشد بی‌سابقه نرخ تورم و افزایش بهای ملک در اولین سال از عمر دولت سیزدهم بیشتر از هر دوره دیگری نمایان شده‌ است به طوری که طبق گزارش‌های اعضای اتحادیه مشاوران املاک در طول سه سال گذشته نرخ اجاره بیش از ۳۰۰ درصد افزایش یافته که بخش عمده‌ای از این درصد قابل تامل مربوط به چند ماه اول سال ۱۴۰۱ است. همین بالارفتن افسار گسیخته اجاره‌بها باعث شده جمعیت حاشیه‌نشین کلانشهر‌ها به ویژه پایتخت افزایش یابد.

حال اینکه دولت سیزدهم تا به امروز اقدامی برای ساماندهی بازار اجاره‌بها انجام نداده جز اجرای سیاست‌های دولت قبل، مبنی بر اینکه تمام قراردادهای اجاره به نفع مستاجران تمدید می‌شود به جز اینکه ملک در فروش رفته باشد یا اینکه واحد در اختیار بستگان درجه اول مالک قرار بگیرد. از دیگر سیاست‌های تنظیم بازار اجاره تعیین سقف حداکثری افزایش اجاره بها است که این عدد برای کلانشهری مانند تهران ۲۵ درصد است.

اما اجرای این دو سیاست تنظیم بازار اجاره تنها در اختیار دولت نیست و اساسا اهرم اجرایی این سیاست‌ها و ضمانت اجرای آن در دست دولت نیست چنانکه گفته می‌شود که در دو سال اجرایی این سیاست‌ها اغلب رای شورای حل اختلاف و مراجع قضایی به نفع مالکان بوده چراکه مالکیت در قانون کشورمان محترم و اولویت است و با عمدتا نارضایتی مالک حکم تخلیه صادر می‌شود.

روند سیاست‌گذاری در بازار اجاره در حالی است که افزایش روز به روز بهای ملک که طبق گزارش‌های بانک مرکزی متوسط قیمت هر متر مسکن در تهران به ۴۰ میلیون تومان رسیده‌ است، به طور مستمر باعث افزایش قیمت اجاره می‌شود و هزینه‌های مسکن در سبد خانوار بالاتر رفته و هر بار در فصل نقل و انتقالات مسکن نزول مناطق سکونت را تجربه می‌کنند و همین عامل رشد حاشیه نشینی شده ‌است.

در این میان یکی دیگر از سیاست‌های دولت سیزدهم برای افزایش قدرت پرداخت مستاجران که تکرار همان سیاست دولت قبل بوده، پرداخت وام ودیعه مسکن است اما بانک‌ها زیر بار پرداخت وام ودیعه مسکن نمی‌روند به طوری که طبق آمار اداره راه و شهرسازی استان تهران در سال گذشته؛ در استان تهران ۴۱۴ هزار و ۲۲۵ تقاضا برای وام ودیعه ثبت شده که از این تعداد  ۱۹۳ هزار و ۱۹۹ تقاضا واجد شرایط اولیه بودند. همچنین حدود ۱۰۴ هزار و ۸۰۰ تقاضا توسط بانک‌های عامل به هر دلیل از جمله انصراف خود متقاضی، عدم ارایه مدارک و تکمیل مدارک، عدم معرفی و … رد شده و در مجموعه ۵۹ هزار و ۸۰۱ فقره وام به متقاضیان استان تهران پرداخت شد.

در جدول زیر اجاره بهای واحدهای نقلی در برخی از مناطق ارزان تهران آمده است :

متراژ+امکانات محدوده قیمت(تومان)
۱۰۰ متر-نوساز- دارای پارکینگ و آسانسور-فاقد انباری جوانمرد قصاب ۵۵۰میلیون رهن کامل
۵۳ متر-نوساز- بدون اسانسور و پارکینگ نواب ۵۰ میلیون رهن+ ۶ میلیون اجاره
۸۵ متر-نوساز – فول امکانات یافت آباد ۱۵۰ میلیون رهن+ ۶ میلیون اجاره
۵۵ متری-۱۲ ساله-فقط آسانسور دارد ۱۷ شهریور ۶۰ میلیون رهن +۵.۵ میلیون اجاره
۶۰ متر-۳ساله-دارای اسانسور و پارکینگ پیروزی ۲۰۰ میلیون رهن+ ۷ میلیون اجاره
۸۰ متر-۵ ساله- دارای آسانسور و پارکینگ – فاقد انباری نازی آباد ۱۵۰ میلیون رهن+ ۷ میلیون اجاره
۹۷ متر- ۸ ساله-دارای آسانسور و پارکینگ – فاقد انباری خزانه ۵۰۰ میلیون رهن کامل
۵۰ متر-نوساز- بدون امکانات آذری ۱۰۰ میلیون رهن+ ۴.۳ میلیون اجاره
۷۵ متر-نوساز – فول امکانات مجیدیه ۵۰۰ میلیون رهن + ۳ میلیون اجاره
۷۵ متر-۷ ساله-آسانسور ندارد- ط اول شهرک راه آهن ۲۰۰ میلیون رهن+۷ میلیون اجاره
۹۰ متر-نوساز- فول امکانات افسریه ۶۰۰ میلیون رهن کامل

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش قیمت مرغ به ۸۰ هزار تومان/ مازاد عرضه داریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.