صفحه اصلی / سرخط خبرها / با حمایت‌های دولت و مجلس از زعفرانکاران/قیمت آتی زعفرانِ در بورس برای دی ماه از ۵۲ میلیون تومان گذشت
با حمایت‌های دولت و مجلس از زعفرانکاران/قیمت آتی زعفرانِ در بورس برای دی ماه از ۵۲ میلیون تومان گذشت

با حمایت‌های دولت و مجلس از زعفرانکاران/قیمت آتی زعفرانِ در بورس برای دی ماه از ۵۲ میلیون تومان گذشت

کسب و کار نیوز- زعفرانکاران، فروشندگان و صادرکنندگان واقعی زعفران تصمیم گرفته اند با اتحاد و همدلی و حمایت های دولت و مجلس ، تعیین کننده قیمت جهانی زعفران باشند .

به گزارش کسب و کار نیوز ، زعفران ایران حال خوبی ندارد، کاهش تولید، نوسان شدید قیمت و حاشیه‌های بسیار، مدتهاست که موجب آشفتگی بازار زعفران شده است.کاهش کشت زعفران در هر هکتار باعث افزایش هزینه‌های تمام شده تولید و کم‌فروغ شدن بسیاری از مزارع تولید این محصول می‌شود و از طرفی نبود برنامه‌ریزی منسجم و اصولی برای بسته‌بندی و فرآوری مناسب، خام فروشی و فروش فله‌ای محصول زعفران باعث شده سود زعفران به‌جای اینکه به جیب کشاورزان برود، نصیب عده‌ای دیگر شود که دراین‌بین نقش واسطه‌گران و دلالان و به قول نماینده مردم تربت‌حیدریه، زاوه و مه‌ولات در مجلس شورای اسلامی نقش مافیای طلای سرخ در منفعت‌طلبی بیشتر، به‌وضوح قابل‌مشاهده است .
دکتر محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی در این خصوص گفت : قیمت زعفران در کشور های همسایه ایران، از جمله امارات و ترکیه و همچنین کشورهای اروپایی اختلاف فاحشی با قیمت آن در ایران دارد و هر کیلو زعفران در این بازار ها از حدود ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار دلار به فروش می رسد.
وی افزود: در چند سال گذشته قیمت زعفران در ایران به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار رسید و علیرغم افزایش قیمت دلار، این افزایش قیمت روی قیمت زعفران ایران تاثیری نگذاشت.

مافیای زعفران مانع افزایش قیمت زعفران است

زنگنه با بیان اینکه عدم این افزایش قیمت چند دلیل عمده دارد افزود: با توجه به اینکه هزینه های کشاورزان به ریال است و اکثرا هم بصورت خانوادگی نسبت به کشت آن اقدام می کنند برآورد درستی از افزایش واقعی هزینه های تولید ندارند و از طرفی اطلاعاتی نسبت به ارزش دلاری محصول خود نیز ندارند و دچار توهم پولی شده و از این رو با هر پیشنهاد قیمتی نسبت به فروش محصول خود اقدام می کنند.
وی ادامه داد: دلیل بعدی وجود واسطه هایی هست که بین کشاورز و تولید کننده با صادر کننده زعفران و مصرف کننده نهایی آن در خارج از کشور وجود دارد. نفع این واسطه ها در کاهش قیمت خرید از کشاورز و افزایش دامنه سود خود است لذا سعی می کنند تا قیمت را سرکوب نمایند. از این افراد به عنوان مافیای زعفران نام برده می شود،
این مافیا با توجه به اینکه ۸۵ درصد از محصول تولیدی صادر می شود و مقدار کمی از آن به مصارف داخلی می رسد با در اختیار داشتن بازار خارجی، نقش مهمی در تعیین قیمت زعفران دارند و به دلیل سودهای نجومی که از اختلاف قیمت زعفران ایران با بازارهای جهانی می برند مانع افزایش قیمت زعفران می شوند.
زنگنه با اشاره به راهبرد مافیای زعفران در سال جدید زراعی گفت ؛ این افراد سود جو قرار گذاشتند تا با مصاحبه های متعدد چنین وانمود نمایند که صادرات به شدت کاهش یافته و بازار زعفران از دست رفته است و با ترساندن کشاورزان محصول آنان را به قیمت پایین خریداری نمایند. این در حالی است که همین مافیا با قاچاق زعفران، تلاش می کنند تا میزان رسمی صادرات را کاهش دهند. نخریدن زعفران از بورس و سرکوب بازار از دیگر سیاست های این قشر در سال زراعی آتی است.
این‌نماینده مجلس در عین حال بیان کرد: دلیل بعدی به سیاست های اشتباهی برمی گردد که از سوی دولت های گذشته اعمال شده است.

تلاش مجلس برای کمک به کشاورزان و افزایش قیمت زعفران

نماینده مردم تربت حیدریه ، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه از سال گذشته با تلاش مجلس برای ورود بازیگران جدید به عرصه بازار زعفران، از جمله بازار سرمایه و همچنین سبد گردان ها و همچنین طراحی ابزار جدید مثل اختیار خرید و فروش در بازار بورس کالا برای گواهی سپرده و گواهی آتی، عملا قیمت زعفران رشد خوبی داشته است و حتی بازار به یک ثبات قیمت نسبی رسیده است.
در حال حاضر قیمت زعفران نگین حدود ۴۲ میلیون تومان در بورس کالا است .
زنگنه اضافه کرد: در سال زراعی جدید به دلیل بالارفتن قیمت ها وهمچنین افزایش هزینه های کاشت، داشت و برداشت محصول در ایران و اختلاف قیمت فاحش آن با بازارهای جهانی باید تلاش شود که قیمت آن افزایش پیدا کند و چیزی در حدود ۲۰۰۰ دلار به فروش برسد.

تعیین بودجه لازم از سوی مجلس مجلس برای حمایت از زعفران کاران

وی در ادامه افزود: امسال ،مجلس شورای اسلامی، بودجه لازم را در تبصره ۱۴ برای حمایت از زعفران کاران پیش بینی کرده است که در حال فراهم آوردن شرایط استفاده از آن برای کشاورزان هستیم.همچنین باید تلاش کنیم با فراوری زعفران، ارزش افزوده بیشتری برای آن در داخل کشور ایجاد کنیم.

مافیای زعفران در مقابل افزایش قیمت زعفران مقاومت می کند

وی افزود:متاسفانه مافیای زعفران که طی سال گذشته با افزایش قیمت زعفران سود های چند هزار میلیاردی خود را از دست دادند و ضرر هنگفتی متحمل شدند، همچنان با افزایش قیمت، مخالفت و مقاومت می کنند و با توجه به قدرت و نفوذی که دارند ،سعی می کنند به مخاطبین القا کنند که هر کیلو زعفران بین ۳۰ تا۳۵ میلیون تومان ارزش دارد.
این‌نماینده مجلس تاکید کرد: قطعا سال کشاورزی پیش رو سال بسیار مهمی است و تلاش می کنیم‌ بتوانیم قیمت زعفران را به ثبات برسانیم و با کمک به کشاورزان در تامین هزینه های برداشت،بیش از پیش جلوی تاثیر مافیای زعفران و واسطه ها و دلالان را بر قیمت گذاری پایین زعفران بگیریم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.