صفحه اصلی / سرخط خبرها / عطش نقدینگی بنگاه‌ها
عطش نقدینگی بنگاه‌ها

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران

عطش نقدینگی بنگاه‌ها

سرمقاله

دولت با یکسری تمهیدات سعی در کاهش فشار بر تولید و جبران فشار افزایش نرخ ارز محاسباتی گمرک از ۴۲۰۰ تومان به نرخ نیمایی دارد. در این شرایط کاهش مالیات علی‌الرأس واردات مواد اولیه تولید از ۴ به ۲ درصد، اگر چه اقدام مثبت و لازمی در حمایت از تولید است اما به هیچ وجه کافی نیست. این مالیات در حمایت از تولید بهتر بود به صفر برسد. در سال‌های پیشین این مالیات در انتهای سال و بعد از گزارش عملکرد و مشخص شدن سود و زیان بنگاه‌ها اخذ می‌شد. در حال حاضر این مالیات در ابتدا از بنگاه‌ها دریافت و در پایان از مالیات بنگاه کسر می‌شود. واقعیت این است که تولید نیازمند حمایت‌ بیشتر است؛ یکی از اقداماتی که در حمایت از تولید می‌تواند صورت بگیرد این است که تعرفه گمرکی واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات تولید کاهش یابد.
در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی بنگاه‌ها کمبود نقدینگی است. با تغییر نرخ ارز کالای وارداتی گمرک از ۴۲۰۰ به نیما و حدود شش برابر شدن این رقم برای واحدهای تولیدی، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه‌ها تشدید شده است و توان واحدهای تولیدی به شدت افت پیدا کرده است. همچنین به دلیل سرعت افزایش تورم، بنگاه‌ها با نقدینگی موجود قادر به تولید نخواهد بود و میزان تولید افت پیدا می‌کند. افت ارزش ریال و قدرت خرید مردم نیز بر تولید و تجارت تاثیرات منفی داشته است.
اساسا تا تورم مهار نشود، مشکلات نقدینگی بنگاه‌ها ادامه خواهد داشت. به میزان تورم، پتانسیل نقدینگی واحدها کاهش پیدا کرده است. تورم ماهانه خردادماه ۱۲٫۱ درصد و تورم نقطه به نقطه ۵۲٫۵ درصد بیشتر شده است. در این شرایط هر چه نظام بانکی تسهیلات دهد و تامین مالی تولید صورت بگیرد، باز هم به دلیل تورم، عطش نقدینگی واحدها بالاست.
تورم باید ریشه‌ای مهار شود. از جمله دلایل تورم کسری بودجه و افزایش نقدینگی است. بنابراین باید مجموعه عواملی که باعث کسری بودجه شده، شناسایی و مهار و نقدینگی کنترل شود. همچنین در این شرایط به نتیجه رسیدن مذاکرات در کاهش تورم موثر است. تعاملات بین‌المللی باید افزایش یابد و بنگاه‌ها بتوانند مراودات مالی و تجاری خود را افزایش دهند.
از طرف دیگر تامین نقدینگی بنگاه‌ها علاوه بر بانک‌ها باید از مسیرهای دیگر هم صورت بگیرد. تنوع‌بخشی تامین مالی بنگاه‌ها ضروری است. سیستم بانکی نیز باید بتواند چرخش پول را ایجاد کند اما ناتوانی بنگاه‌ها باعث شده این چرخش پول شکل نگیرد و بنگاه‌ها نیز در پرداخت تسهیلات ناتوان باشند.

همچنین مطالعه کنید:

جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.