صفحه اصلی / اسلایدر / چرا با وجود مازاد دام، افزایش قیمت گوشت متوقف نمی شود؟/رواج خرید گِرمی گوشت قرمز/مردم توان خرید کیلوگرمی گوشت را ندارند
چرا با وجود مازاد دام، افزایش قیمت گوشت متوقف نمی شود؟/رواج خرید گِرمی گوشت قرمز/مردم توان خرید کیلوگرمی گوشت را ندارند

چرا با وجود مازاد دام، افزایش قیمت گوشت متوقف نمی شود؟/رواج خرید گِرمی گوشت قرمز/مردم توان خرید کیلوگرمی گوشت را ندارند

کسب و کار نیوز- اظهارنظرها در هفته های اخیر خبر از وجود مازاد دام در کشور می دهد. این در حالی است که با وجود مازاد دام قیمت گوشت قرمز همچنان بالا است و مردم از بابت روند صعودی قیمت این کالای اساسی گلایه مند هستند. بسیاری از فعالان حوزه کشاورزی و امور دام دلیل این اتفاق را افزایش هزینه دامداری ها و نبود خوراک دام اعلام کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، خوراک دام یا اصلا به دست دامدار نمی رسد و یا با تاخیر بسیار زیادی مواجه است. کارشناسان بر این باورند اگر مازاد دام وجود دارد باید توسط دولت خریداری و در سردخانه ها ذخیره سازی شود تا مجبور نشویم به چند برابر قیمت وارد کنیم.

مشاهدات میدانی نشان می دهد در حال حاضر گوشت ران گوساله در بهترین حالت هر کیلو ۲۱۵ هزار تومان و گوشت ران گوسفند هر کیلو ۱۹۰ هزار تومان به فروش می رسد. گزارش های منتشر شده حاکی است وزارت جهاد، شرکت پشتیبانی امور دام کشور را مامور خرید دام مازاد کرده و در استان خراسان شمالی هم این کار کلید خورده است. اما دامداران به قیمت دام زنده که ۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان است راضی نیستند.

در همین رابطه رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: بازار گوشت متاثر از چند عامل است. خوراک دام باید به موقع تامین شود. دامداران هزینه های بسیاری دارند که در گرانی های اخیر دست آنها را بسته است.

علی اصغر ملکی اضافه کرد: مغازه‌دار به دنبال این است که قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که مردم گوشت بیشتری با قیمت‌های مناسب خریداری کنند. وقتی مردم توان خرید ندارند، گوشت نیز روی دست مغازه‌داران می‌ماند که باعث ضرر و زیان شان است. البته که باید در نظر بگیریم شبکه تولید و توزیع گوشت قرمز هزینه‌های خود را دارد که باید بپردازند.

به هر ترتیب مدت‌هاست گرانی، گریبان گیر بازار گوشت قرمز شده و مردم کم‌در‌آمد، توان خرید یک کیلوگرم گوشت را هم ندارند. در روزهایی که قیمت گوشت قرمز در فروشگاه‌های کرمان به ۱۸۵ هزار تومان رسیده، رئیس اتحادیه صنف قصاب، مرغ و ماهی کرمان از خریدهای ۱۰۰ گرمی گوشت توسط مردم خبر داد و گفت: «مشتریانی به قصابی‌ها مراجعه می‌کنند و درخواست ۲۰ هزار تومان گوشت می‌کنند که حدود ۱۱۰ گرم می‌شود. تعدادی از همکاران من با توجه به بضاعت پایین این افراد سعی کردند مقدار بیشتری گوشت به این مشتریان بدهند تا حداقل کمکی به آن‌ها بشود».

عبدالرضا منصوری‌نیا کاهش قیمت گوشت را با توجه به گرانی نهاده‌های دامی و افزایش نرخ حمل‌ونقل، دور از انتظار دانست و گفت که سعی می‌کنند تا پایان تابستان، نرخ موجود را کنترل کنند. وی با بیان این‌که قیمت گوشت قرمز (گاو و گوسفند) در بازار کرمان ۱۸۵ هزار تومان است، بیان کرد: «قدرت خرید مردم بسیار کاهش پیدا کرده است».

منصوری‌نیا دربارۀ علت کاهش قیمت گوشت در تهران، توضیح داد: «طی روزهای اخیر قیمت گوشت در تهران بین ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان کاهش داشت زیرا قیمت گوشت به ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومان رسیده بود و این افزایش قیمت سبب کاهش تقاضا شده بود به همین دلیل مجبور به کاهش قیمت‌ها شدند». وی خاطرنشان کرد: «در کرمان با توجه به مدیریتی که در زمینۀ تعیین قیمت انجام شد، تقاضا کاهش زیادی نداشت و در حال حاضر نیز قیمت گوشت در کرمان ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان از تهران، کم‌تر است».

رئیس اتحادیه صنف قصاب، مرغ و ماهی کرمان با بیان این‌که با توجه به وضعیت موجود، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، امکان کاهش قیمت گوشت وجود ندارد، ادامه داد: «امیدواریم حداقل تا پایان تابستان بتوانیم نرخ را کنترل کنیم». وی بیان کرد: «همواره مقدار قابل توجهی از گوشت کرمان از استان‌های دیگر تامین می‌شود و دام تولیدی استان جابگوی نیاز بازار کرمان نیست».

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.