صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / دیجی فای، حمایت از کسب و کارهای کوچک بر بستر یک پلتفرم جدید
دیجی فای، حمایت از کسب و کارهای کوچک بر بستر یک پلتفرم جدید

دیجی فای، حمایت از کسب و کارهای کوچک بر بستر یک پلتفرم جدید

کسب و کار نیوز- دوشنبه 14 تیرماه 1401، نشست خبری دیجی‌فای با حضور خبرنگار‌ان و روزنامه‌نگاران حوزه کسب‌وکار و تکنولوژی، در محل هتل همای تهران برگزار شد. در این نشست خبری که موضوع آن بررسی فعالیت‌ها و آینده‌ی کاری این مجموعه بود، محمد فرخ‌نژاد، مهیار ابوترابی و حسین خلیلی به عنوان مؤسسین این مجموعه و ندا گلشن، معاون محصول دیجی‌کالا به عنوان نماینده سرمایه‌گذاران و عضو هیأت مدیره دیجی‌فای، درباره فعالیت‌ها و اهداف این مجموعه صحبت کردند و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، در ابتدای نشست محمد فرخ‌نژاد، مدیرعامل و هم‌بنیانگذار دیجی‌فای اشاره‌ای به تاریخچه، ایده اولیه و شروع فعالیت این مجموعه در سال ۱۳۹۵ با نام بونس کرد. او در این خصوص گفت: «زمانی که ایده اولیه ایجاد یک سیستم وفاداری مشتریان برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط به ذهن ما رسید، خودمان به صورت حضوری با صاحبان این کسب‌وکارها در ارتباط بودیم تا متوجه شویم نیاز اصلی آن‌ها چیست. همان زمان بود که متوجه شدیم کسب‌وکارهای حضوری دو مشکل و نیاز اساسی دارند. مشکل اول این کسب‌وکارها اتصال به سیستم‌های مختلف جداگانه برای بخش‌هایی چون صندوق، حسابداری و باشگاه مشتریان بود که با یکدیگر هماهنگ نبودند. مشکل دوم آن‌ها هم نیاز به آنلاین‌شاپ برای فروش اینترنتی محصولاتشان بود. اینجا بود که ما به فکر توسعه محصولی به نام بونس ۳۶۰ افتادیم که در دل آن آنلاین‌شاپ، سیستم وفاداری مشتریان و صندوق فروشگاهی قرار داشت.»

مدیرعامل دیجی‌فای در ادامه به همه‌گیری کرونا و تأثیر آن بر بونس و کسب‌وکارهای گروه هدف آن اشاره کرد و افزود: «از آنجا که مشتری‌های ما فروشگاه‌های حضوری بودند، با همه‌گیری کرونا کسب‌وکار ما افت شدیدی کرد. اما با این وجود، ما تلاش کردیم تیممان را حفظ و همچنان بر حل مشکلات مشتریانمان تمرکز کنیم.»

او پس از اشاره به سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا بر این مجموعه و‌ تاثیر انقلابی کرونا بر رفتار مصرف‌کنندگان و فروشندگان گفت: «هدف ما این نیست که همه راهکارهای موجود برای پاسخگویی به نیازهای کسب‌وکارها را خودمان به تنهایی توسعه دهیم. با اینکه همه کارها در پنل دیجی‌فای انجام می‌گیرد، بعضی از این سرویس‌ها توسط شرکای تجاری ما ارائه می‌شود. هدف ما این است که دیجی‌فای را تبدیل به بستر جامعی کنیم که ارائه‌دهندگان خدمات مختلفی همچون مارکتینگ و جذب مشتری، ارسال و پرداخت، حسابداری، تولید محتوا و … بتوانند در محیط کاربری دیجی‌فای خدماتشان را به پذیرنده‌های ما ارائه دهند.»

پس از پایان صحبت‌های فرخ‌نژاد، مهیار ابوترابی، هم‌بنیانگذار و مدیر مارکتینگ دیجی‌فای صحبت خود را با اشاره به گروه هدف دیجی‌فای و کسب‌وکارهایی که می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند شروع کرد و گفت: «از آنجا که کسب‌وکارهای بزرگ و برندهای شناخته‌شده سازوکارها و راه‌حل‌های مخصوص خودشان را برای رشد و توسعه دارند، تمرکز ما بر کسب‌وکارهای کوچک و متوسطی است که محصولی برای فروش دارند. تفاوتی ندارد که آن‌ها فروشگاه حضوری، مزون اینستاگرامی، شیرینی‌پزی خانگی یا تأمین‌کننده لوازم جانبی گوشی باشند. مهم این است که هر کسب‌وکاری که قصد فروش آنلاین محصولاتش را داشته باشد، می‌تواند از طریق دیجی‌فای فروشگاه مخصوص خود را بسازد.»

او در ادامه با اشاره به کسب‌وکارهایی همچون دیجی‌کالا، ترب و باسلام گفت: «ما رقیب چنین کسب‌وکارهایی نیستیم چون این ابزارها مکمل سایت‌های اختصاصی فروشنده‌ها برای فروش و درآمد بیشتر هستند و ما حتی سعی داریم این ابزارها را به دیجی‌فای متصل کنیم. ما معتقدیم هر کسب‌وکار باید خانه شخصی خود را که سایت و فروشگاه آنلاین اختصاصی‌اش است داشته باشه و در کنار آن در سایر کانال‌های تبلیغ و فروش، از اینستاگرام گرفته تا مارکت‌پلیس حضور پیدا کنند.»

پس از آن مدیر مارکتینگ دیجی‌فای، به ارتباط نزدیک اعضای تیم بونس با پذیرنده‌‌ها اشاره کرد و آگاهی از جنس مشکلات آنان و مشتری‌هایشان را مرجعی برای ایجاد امکانات جامع این فروشگاه‌ساز چون ماژول‌های پرداخت و ارسال دانست. او سپس افزود: «یکی از مهم‌ترین مزیت‌های ما پشتیبانی همه‌جانبه از پذیرنده‌هایمان است. ما در تمام مراحل راه‌اندازی فروشگاه، از اضافه کردن محصول تا خرید دامنه دلخواه و اتصال به درگاه پرداخت، همراه مشتری هستیم. چرا که می‌دانیم پذیرنده‌هایمان تا چه نقطه‌ای به کمک ما نیاز دارند.»

مهیار ابوترابی در انتها استفاده از ظرفیت‌های دیجی‌کالا برای توسعه و رشد کسب‌وکارهای مستقل را یکی از مهم‌ترین اهداف این مجموعه دانست و با اشاره به اهمیت بحث آموزش در تحقق رشد چنین کسب‌وکارهایی، از بخش آکادمی دیجی‌فای به عنوان یکی از مرجع‌های تخصصی برای ارائه وبینارها و کارگاه‌های آموزشی کاربردی و صنفی نام برد. در مجموع او مزیت دیجی‌فای نسبت به دیگر بازیگران این حوزه را یکپارچگی، همه جانبه بودن و همراهی با کسب‌وکارها دانست.

پس از توضیحات مهیار ابوترابی، حسین خلیلی، هم‌بنیانگذار و مدیر فنی دیجی‌فای، توضیحات خود را درباره محصول ارائه شده توسط دیجی‌فای اینگونه آغاز کرد: «شاید تصور کنید به محض رسیدن به این ایده، ما شروع به کار روی محصول کردیم. اما ما پیش از آنکه توسعه محصول را شروع کنیم، به توسعه تیم خود پرداختیم و قدم اول فعالیتمان را به جذب نیروهای توانمند و بااستعداد اختصاص دادیم تا به کمک آن‌ها چنین محصول پیچیده‌ای را پیاده‌سازی کنیم.»

او با اشاره به وجود رقبای داخلی و خارجی قدرتمند در حوزه کاری دیجی‌فای گفت: «شباهت اسمی میان دیجی‌فای و شاپیفای اتفاقی نیست چون ما خلأ وجود کسب‌وکاری چون شاپیفای را در اکوسیستم ایران حس می‌کنیم. شاپیفای تنها یک فروشگاه‌ساز ساده نیست، بلکه یک اکوسیستم است که افراد زیادی از افراد به واسطه آن شغل و فعالیت دارند. حتی داخل ایران هم افرادی هستند که برای شاپیفای پلاگین و تِم می‌نویسند.»

حسین خلیلی، هدف دیجی‌فای را دقیقا رسیدن به چنین نقطه‌ای دانست و به این نکته اشاره کرد که سرعت رشد و آپدیت‌ محصول این مجموعه بسیار بالاست. او همچنین از دیجی‌کالا به عنوان بزرگترین بازیگر حوزه تجارت الکترونیک در ایران یاد کرد، بازیگری که دیجی‌فای با استفاده از تجربه و امکانات آن می‌تواند به رشد بسیار زیادی دست پیدا کند.

مدیر فنی دیجی‌فای با اشاره به چشم‌انداز بسیار مثبت مجموعه دیجی‌فای گفت: «هدف ما این است که در آینده به بهترین فروشگاه‌ساز تبدیل شویم و محصولی ارائه کنیم که همه افراد با هر سطح از دانش و تخصص بتوانند از آن استفاده کنند.»

پس از صحبت‌های حسین خلیلی، ندا گلشن، معاون محصول دیجی‌کالا و عضو هیأت مدیره دیجی‌فای در خصوص حضور دیجی‌کالا در این حوزه و فعالیت‌های این مجموعه در این بازار صحبت کرد و گفت: «دیجی‌کالا در طی ۱۰ سال ابتدایی فعالیت خود یک خرده‌فروش بود که تمام محصولات را خودش تهیه می‌کرد و به دست مصرف‌کننده می‌رساند. اما از سال ۹۵ به بعد دیجی‌کالا وارد نسل دوم ای‌کامرس، یعنی بازارگاه یا مارکت‌پلیس شد و محصولاتش را از طریق دیگر فروشندگان نیز به دست مشتریان رساند. پس از آن بین سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ که سال‌های سختی هم بود، ما با تقاضای بسیار بالا برای خرید و فروش آنلاین مواجه شدیم. اینجا بود که متوجه شدیم نیاز اصلی بازار داشتن زیرساخت‌هایی است که به ذی‌نفعان این حوزه و حتی خود ما کمک می‌کند تا فروش اینترنتی قوی داشته باشیم، پس به سمت حوزه‌های راه‌حل محور رفتیم.»

او در ادامه ایده دیجی‌فای و ورود دیجی‌کالا به این حوزه را مربوط به نسل چهارم ای‌کامرس دانست و افزود: «ما باور داریم دیجی‌کالا با در اختیار قرار دادن امکانات و زیرساخت‌های خود به کسب‌وکارهای نسل چهارم تجارت الکترونیک چون دیجی‌فای، می‌تواند مسیر دسترسی عده زیادی از افراد به حوزه خرید و فروش اینترنتی را هموار کند. این موضوع باعث می‌شود تا همه فروشندگان به شکل دموکراتیک و غیرمتمرکز با روش و استانداردهای خودشان محصولاتشان را به مشتریانشان بفروشند.»

مدیر محصول دیجی‌کالا همچنین نسل سوم وب را حرکتی برای از بین بردن انحصار در بازارهای مختلف دانست و بر این موضوع تأکید کرد که کسب‌وکارهایی چون دیجی‌فای به ایجاد چنین عدالت و دسترسی بی‌واسطه‌ای به بازارهای مختلف کمک می‌کنند.

او در انتها سرمایه‌گذاری دیجی‌کالا بر این مجموعه را نقطه شروع ورود دیجی‌کالا به این حوزه‌ و آغاز فعالیت‌های آن برای دسترس‌پذیر کردن بازارهای مختلف برای انواع کسب‌وکارها دانست.

در انتها نیز پس از صحبت‌های ندا گلشن، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران سوالات خود را در خصوص آینده و چشم‌انداز این مجموعه، تضاد منافع دیجی‌کالا با دیجی‌فای، تاثیر اجرای احتمالی طرح صیانت بر کسب‌وکارهایی چون دیجی‌فای و … پرسیدند.

 

همچنین مطالعه کنید:

جزییات ارسال در دیجی‌کالا/یک سفارش، چند هزینه ارسال

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی در یک خرید اینترنتی چند کالا سفارش می‌دهید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.