صفحه اصلی / اسلایدر / نماینده مجلس: ۸۰ درصد ایرانی‌ها روی گوشی‌هایشان «فیلترشکن» نصب کرده‌اند/تجارت هزار میلیاردی “وی‌پی‌ان”/فیلترشکن واجب تر از نان شب!
نماینده مجلس: ۸۰ درصد ایرانی‌ها روی گوشی‌هایشان «فیلترشکن» نصب کرده‌اند/تجارت هزار میلیاردی “وی‌پی‌ان”/فیلترشکن واجب تر از نان شب!

نماینده مجلس: ۸۰ درصد ایرانی‌ها روی گوشی‌هایشان «فیلترشکن» نصب کرده‌اند/تجارت هزار میلیاردی “وی‌پی‌ان”/فیلترشکن واجب تر از نان شب!

کسب و کار نیوز- در حالی بیشتر مردم سعی دارند از برنامه های رایگان فیلترشکن استفاده کنند که برآوردها نشان می دهد تجارت "وی پی ان" پولی به هزار میلیارد تومان در کاه می رسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، یک نماینده مجلس می گوید: آمارها نشان می‌دهد نزدیک به ۸۰ درصد ایرانی‌ها فیلترشکن و وی‌پی‌ان روی گوشی‌های خودشان نصب کرده‌اند و این آمار دقیقا در کشورهای اتحادیه اروپا زیر ۱۰ درصد است.  مفهمومش چیست؟ امروز به خاطر اینکه فرزندان بخواهند از بسیاری از برنامه‌های عادی هم استفاده کنند مجبورند «فیلترشکن» و «وی پی ان» داشته باشند. قزلجه به ایلنا گفت: وقتی این امکان روی گوشی فرزند شما نصب است هر لحظه می‌تواند به سایت‌هایی برود که اساسا حتی در کشورهای خارجی هم این سایت‌های غیراخلاقی فیلتر هستند. در واقع ما عملا داریم خودمان فرزندان و جوان‌مان را در معرض همان تهدیدها قرار می‌دهیم.

در همین رابطه یک کارشناس حقوقی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: بازاری که برای خرید و فروش فیلترشکن در ایران به راه افتاده بازاری غیرقابل تصور است. گردش مالی این بازار به اندازه ای بالا است که فروشندگان فیلترشکن را به اصطلاح یک شبه میلیاردر کرده است. کسی کاری ندارد حکم قانون در این رابطه چیست. تمامی مردم از فیلترشکن استفاده می کنند. البته تا جایی که بتوانند از برنامه های رایگانی که در این زمینه وجود دارند بهره می برند و در برخی موارد به دلیل عدم کارایی و قطع پورت ها، ناچار به خرید فیلترشکن های پولی اقدام می کنند.

حکیم ایمانی اضافه کرد: در شرایطی قرار داریم که خرید و فروش فیلترشکن‌ها به یک کسب و کار پررونق تبدیل شده است. در سال‌های اخیر نیز شایعات زیادی در خصوص گروه‌های ذی‌نفع در خرید و فروش فیلترشکن‌ها در محافل عمومی و فضای مجازی مطرح شده است. با وجودی که اپلیکیشن‌های فیلترشکن رایگان هم وجود دارند، اکنون تجارت وی‌پی‌ان در کشور به بازار پرسودی تبدیل شده است. باید دید چه منابعی از این تجارت سود می‌برند.

این در حالی است  که چندی پیش سپیده حبیبی، عضو انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، گردش مالی فروش وی‌پی‌ان را ۵۰ میلیارد تومان در ماه و ۶۰۰ میلیارد تومان در سال دانسته و گفته بود که این ارقام باعث شده خیلی‌ها از خیر آن نگذرند. به گفته او کسانی که به رانت دسترسی دارند این بازار را در اختیار گرفته‌اند. این آمار مربوط به چند سال گذشته است. بنابراین قطعا این رقم در شرایط فعلی به بیش از هزار میلیارد تومان رسیده است.

به هر ترتیب قزلجه، نماینده مجلس در ادامه اظهار داشته فضای مجازی امروز دیگر بخشی از زندگی حقیقی مردم است. بخشی از اقتصاد کشور و کسب و کارها بر اساس آن شکل گرفته است و فعال هستند، یک حوزه بسیار فنی است و مسائل فرهنگی و ارتباطات اجتماعی را در برمی‌گیرد؛ یک حوزه بسیار وسیعی دارد. امروز اکثر رسانه‌ها برای صرفه‌جویی در کاغذ بر این بستر کار می‌کنند، با این فضا می‌شود در هزینه‌ها صرفه‌جویی و سرمایه‌های ملی را حفظ کرد و باید این الزمات در این طرح دیده شود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: منظور از الزامات این است که با یک رویکرد جدید اولا بتوانیم یک فضای آرامبخش و ایمن را برای مردم درست کنیم ثانیا دسترسی سریع، آسان، کم‌هزینه و گردش آزاد اطلاعات را برای استفاده تامین کند. اتفاقا طرح صیانت باید برای کسانی که مانع دسترسی مردم به اطلاعات می‌شوند، سرعت دسترسی را کاهش می‌دهند، باعث تشویش اذهان عمومی و شایعه‌پراکنی در فضای مجازی می‌شوند و کسب و کارها را دچار اختلال می‌کنند، جرم‌انگاری کند.

وی بیان کرد: یک اروپایی به راحتی می‌تواند فرزندش را بازخواست کند که چرا روی گوشی‌ات فیلترشکن داری، لزومی ندارد که داشته باشی، اما برای ما در حال حاضر آنقدر سایت‌های پرکاربرد فیلتر هستند که فرزند ما مجبور است برای این کارهای عادی‌اش «فیلترشکن» و «وی پی ان» داشته باشد و کسی نمی‌تواند بگوید چرا تو فیلترشکن داری؟ این یک واقعیت است و در سطح بالا مسیر را باز می‌کند جامعه، نوجوانان و جوانان در معرض آسیب قرار گیرند. همین برداشت‌ها و تلقی‌های غلط بود که طرح صیانت را برد به جایی که نباید می‌رفت و خوشبخاته تا امروز از آن نگاه بسته و محدود جلوگیری شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.