صفحه اصلی / اسلایدر / مالیات واردات مواد اولیه و واسطه‌ای برای تولید نصف شد/بسته های ناکارآمد رونق تولید
مالیات واردات مواد اولیه و واسطه‌ای برای تولید نصف شد/بسته های ناکارآمد رونق تولید

مالیات واردات مواد اولیه و واسطه‌ای برای تولید نصف شد/بسته های ناکارآمد رونق تولید

کسب و کار نیوز- دو فاکتور کمبود نقدینگی و مالیات از دلایل اصلی رکود تولید عنوان شده اند. در حالی که تولید در رکود قرار دارد صاحبان کسب و کارها مالیات های سنگین پرداخت می کنند و در جذب سرمایه گذار هم ناتوان شده اند. واردات مواد اولیه و واسطه ای هم به دلیل تحریم ها و رشد نرخ ارز افت شدیدی داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که وزیر اقتصاد در جدیدترین توئیت خود نوشت: در جهت کم‌شدن نیاز به سرمایه در گردش تولیدکنندگان، از روز مالیات تا پایان سال ۱۴۰۱ مالیات علی‌الحساب واردات مواد اولیه و واسطه‌ای برای تولید، به نصف کاهش می‌یابد. یعنی مالیات علی‌الحساب واردات مواد اولیه و واسطه‌ای برای تولید از ۴ درصد به ۲ درصد کاهش خواهد یافت. باید دید تاثیر این اتفاق بر رونق تولید و جهش آن تا چه اندازه است. آیا کاهش مالیات علی‌الحساب واردات مواد اولیه و واسطه‌ای می تواند گره ای از مشکلات پر شمار واحدهای تولیدی را باز کند.

خاندوزی اما در ادامه اظهار داشته این تصمیم برای روان‌سازی و تسهیل در ترخیص کالاهای مورد استفاده در خط تولید است که بر اساس اختیار قانونی ماده ۱۶۲ قانون مالیات‌ها اتخاذ شده و نرخ مالیات علی الحساب برای واردات کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه تولید از ۴ به ۲ درصد کاهش می‌یابد.

وی این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم تاکید کرد: با این حساب گرچه درآمد دولت از محل مالیات ممکن است کاهش پیدا کند و فشاری به درآمدهای دولت وارد شود، اما تولیدکننده مواد اولیه موردنیاز خطوط تولید خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به راحتی ترخیص می‌کند و نیاز به سرمایه در گردش برای آنها کاهش پیدا می‌کند و نیاز به مراجعه به بانک برای تامین منابع مالی کاهش پیدا می‌کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: این مصوبه از ۱۶ تیرماه، روز مالیات اجرا می‌شود و ممکن است در کوتاه مدت دولت با کاهش درآمد مالیاتی مواجه شود و فشار به بودجه دولت وارد شود، اما در عوض به روند تولید کمک می‌کند. وی این نکته را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت که کاهش نرخ مالیات می‌توانست برای همه کالاها یکسان باشد اما در سال حمایت از تولید، کاهش ۵۰ درصدی نرخ مالیات علی‌الحساب واردات فقط برای واردات مواد اولیه و واسطه‌ای تولید در نظر گرفته شده و کالاهای وارداتی مصرفی مانند گذشته باید مالیات بپردازند و این تصمیم برای حفظ اشتغال و تولید گرفته شده است.

جبران کمبود نقدینگی تولید

مسعود دانشمند، اقتصاددان

طرح های حمایت از تولید باید در درجه اول منجر به جبران کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش شود. کاهش مالیات علی الحساب واردات مواد اولیه و واسطه‌ای برای تولید از ۴ درصد به ۲ درصد تاثیری بر سرعت بخشی تولید و رونق آن نخواهد داشت. مواد اولیه ای که امروز وارد می شود مالیات آن دو سال دیگر دریافت خواهد شد. یعنی سازمان امور مالیاتی ثبت این موارد را انجام می دهد و تسویه آن دو سال دیگر عملیاتی خواهد شد. مالیات مواد اولیه صنایع نصف می شود شعاری است که مانند دیگر طرح های حمایتی داده شده و کسی نمی داند در زمان موعود به این اظهارات تحقق پیدا خواهد کرد یا خیر. روی کاغذ حمایت از تولید بسیار آسان است.

تولید بازار ندارد. این هم مشکل دیگری است که باید به آن پرداخت. مالیاتی که باید دو سال دیگر پرداخت شود مشکل امروز واحد تولیدی نیست. به طور کلی ما باید برای بازار جهانی تولیدات خود را افزایش دهیم تا جزئی از بازار جهانی شویم. به عبارت دیگر ما باید تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر کنیم تا بتوانیم امکان رقابت با این تولیدات را داشته باشیم. ما چاره ای جز تولید کردن نداریم.

برای حمایت واقعی از تولید و در راستای رونق بخشیدن به آن حمایت هایی وجود دارد که اجرای آن می تواند تاثیر بسیار زیادی در بازدهی واحدها داشته باشد. دولت با تحت پوشش قرار دادن برخی هزینه های واحدهای تولیدی مانند بیمه نیروی انسانی، هزینه های آب و برق و گاز و تلفن می تواند تا ۱۲ درصد از هزینه تولید کم کند. نه اینکه بخواهیم دولت مجانی این اقدامات را انجام دهد بلکه به عنوان مثال یک سال مهلت تعیین کند. ۴۰ درصد هزینه های واحدهای تولیدی مرتبط با هزینه های پرسنلی است. بنابراین شعار دادن تنها نمی تواند راه را برای تولید باز کند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

شماره گذاری خودرو مشمول پرداخت عوارض شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ابراهیمی معاون برنامه‌ریزی ستاد نوسازی ناوگان نوسازی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.