صفحه اصلی / اسلایدر / میزان تولید با قطعی های مکرر برق افت شدیدی پیدا کرده است/موج نارضایتی از کاهش سهام شرکتها
میزان تولید با قطعی های مکرر برق افت شدیدی پیدا کرده است/موج نارضایتی از کاهش سهام شرکتها

میزان تولید با قطعی های مکرر برق افت شدیدی پیدا کرده است/موج نارضایتی از کاهش سهام شرکتها

کسب و کار نیوز- در حالی سخنگوی صنعت برق اعلام کرده است تابستان امسال تلاش کردیم تا خاموشی‌های بسیار سنگین سال گذشته تکرار نشود که بسیاری از خانوارها از قطعی چند ساعته برق خبر می دهند. قطعی برق صنایع که جای خود دارد. روزی نیست که برق انواع صنایع از جمله فولاد، سیمان، آلومینیوم و... قطع شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این اتفاق به کاهش ارزش سهام تولیدکنندگان در بورس منجر شده و بسیاری از سهامداران را ناراضی کرده است. اگر برق کارخانه ای ۴۸ ساعت یا دو روز قطع شود بعضا حدود یک روز زمان می برد تا آن کارخانه مجددا در جریان تولید قرار گیرد. مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می گوید: سال گذشته در دوران پیک، نزدیک به ۱۵ هزار مگاوات کسری تولید برق داشتیم. نخعی گفت: اعتراضات مردم نسبت به خاموشی‌های سال گذشته به‌حق بود. طی یک سال گذشته با مدیریت مصرف و افزایش ظرفیت تولید در بخش خانگی، خاموشی نداشتیم. تاکید ما بر این است که در بخش خانگی به‌هیچ‌عنوان نباید شاهد خاموشی باشیم. مطمئناً از تابستان امسال خیلی بهتر از تابستان سال گذشته عبور خواهیم کرد؛ اما بعید می‌دانم ضمانتی داده شود که خاموشی نداشته باشیم.

این در حالی است که رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در ادامه گفته است: خوشبختانه این امر محقق شد و تاکنون در این زمینه موفق عمل شده است. طبق برنامه ریزی وزارت نیرو، افزایش ظرفیت نیروگاهی به میزان ۳۵ هزار مگاوات و توزیع شبکه انتقال به میزان ۹۸ هزار کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است. سخنگوی صنعت برق گفت: از ۴ ماه قبل توافقاتی با وزارت صمت و تشکل‌ها در بخش‌های مختلف صنعت حاصل شد. براساس این توافق، تعمیرات و تعطیلات تابستانی صنایع بزرگ که تعدادشان ۴۴۰ مورد است باید به شکلی باشد که در دوره اوج مصرف و تابستان اتفاق بیفتد. این برنامه از ۱۶ خرداد اجرا شده و قول می‌دهیم محدودیت‌ها به اندازه سال گذشته نخواهد بود. وی در برنامه تلویزیونی صبح بخیر ایران گفت: برق شهرک‌های صنعتی از ساعت ۱۱ تا ۲۳ یک روز در هفته قطع می‌شود.

در همین زمینه یک کارشناس بخش نیرو و انرژی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: نارسایی صنعت برق منجر به شکل گیری مجموعه ای از مشکلات در بخش تولید و مصرف خانگی شده است. سالهاست تولید فدای مصرف خانگی می شود. با قطعی چندین ساعته برق صنایع تولید افت شدیدی پیدا می کند. این اقدام به به هم ریختگی بازار سهام نیز دامن می زند. بسیاری از سهامداران در این روزها شاهد کاهش ارزش سهام شرکتهایی هستند که سهام آنها را خریداری کرده اند.

محمد پورحمید اضافه کرد: فرسودگی تجهیزات حوزه برق و نیرو منجر به بروز حوادث زیادی در فصل گرم سال و اوج مصرف می شود. عدم تامین سرمایه برای ساخت نیروگاههای جدید نیز مزید بر علت شده است. به هر ترتیب این داستان تکراری که هر ساله با آن مواجه می شویم تبعات بسیار دیگری نیز دارد که بیکاری نیروی کار یکی از مهم ترین آنها است.

این در حالی است که در ابعاد دیگری از قطعی برق با رشد چندین برابری مصرف آب روبرو هستیم. قطع ۵ ساعته برق چاه های آب کشاورزی از جمله طرح های دولت برای صرفه جویی در مصرف برق است که اجرای آن به رغم هشدار کارشناسان درباره نتایج منفی آن، از ابتدای خرداد ماه آغاز شد است.

با گذشت یک ماه از اجرای این طرح نتایج منفی آن در حال نمایان شدن است و به گفته مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی کشور، مشکلات حاصل از اجرای این طرح بیش از آن چیزی است که مسئولان تصور می‌کردند. از مهمترین این مشکلات را افزایش مصرف آب در مزارع با مساحت‌های بزرگ و کاهش کمی و کیفی محصولات و اختلاف در بین آب برها است.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.