صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / از پرجستجو ترین کالاها تا پر خریدترین استان‌ها/رفتار کاربران دیجی‌کالا چه اطلاعاتی در مورد تجربه خرید آنلاین در ایران به ما می‌دهد؟
از پرجستجو ترین کالاها تا پر خریدترین استان‌ها/رفتار کاربران دیجی‌کالا چه اطلاعاتی در مورد تجربه خرید آنلاین در ایران به ما می‌دهد؟

از پرجستجو ترین کالاها تا پر خریدترین استان‌ها/رفتار کاربران دیجی‌کالا چه اطلاعاتی در مورد تجربه خرید آنلاین در ایران به ما می‌دهد؟

کسب و کار نیوز- یکی از مهم‌ترین راه‌های رونق بخشیدن به هر کسب و کاری، شناخت مشتریان و رفتار آنهاست؛ این که آنها در چه ساعاتی از روز وقت بیشتری برای خرید دارند، بیشتر به دنبال چه نوع کالاهایی هستند، از چه راهی وارد فروشگاه آنلاین می‌شوند، از کدام نقاط جغرافیایی استقبال بیشتری از خرید آنلاین صورت می‌گیرد. البته جنسیت و سن و سال هم فاکتورهای مهمی در شناخت بیشتر از کاربران محسوب می‌شود.

در این بخش از گزارش دیجی‌کالا ۱۴۰۰ به همه این اطلاعات جالب دست پیدا می‌کنید.

گوشی موبایل؛ قهرمان جستجوها

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید کاربران دیجی‌کالا در این پلتفرم چه چیزی را بیشتر جستجو کرده‌اند. در سال ۱۴۰۰ گوشی موبایل با اختلاف بسیار زیادی نسبت به سایر کالاها در صدر جدول جستجوها قرار گرفت. کتاب هم که در سال ۱۳۹۹ در رده دهم جستجوهای دیجی‌کالا قرار داشت در سال ۱۴۰۰ با ۸ رده صعود به رده دوم این جدول رسید. هندزفری و ساعت هوشمند سومین و چهارمین سوژه محبوب کاربران در دیجی‌کالا بودند. در مجموع وسایل ارتباطی و متعلقات آنها بیشترین جستجو را در دیجی کالا داشتند. وسایلی مثل اسپیکر، لپ‌تاپ، مودم، تبلت، پاوربانک، مانیتور و هارد در این دسته قرار داشتند. البته وسایل منزل مثل یخچال، تلویزیون، ساعت دیواری و گلدان هم کالاهای محبوبی برای جستجو بودند.

 

دیجی‌کالا؛ پاتوق دهه شصتی و هفتادی‌ها

بررسی فاکتور سن و سال نشان می‌دهد متولدین دهه‌های شصت و هفتاد بیشترین از متولدین سایر دهه‌ها به دیجی‌کالا مراجعه می‌کنند. متولدین دهه‌های پنجاه و چهل هم کمتر از بقیه از این پلتفرم استفاده می‌کنند. این یعنی افراد هر چه سن و سال‌شان بیشتر باشد کمتر به خرید آنلاین و فروشگاه‌های مجازی روی خوش نشان می‌دهند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد متولدین دهه هشتاد دارند به سرعت به جمع کاربران کاربران دیجی‌کالا اضافه می‌شوند و احتمالا به زودی در صدر مراجعه کنندگان به این پلتفرم قرار خواهند گرفت.

 

اختلاف معنادار؛ آیا خانم‌های کمتر خرید آنلاین انجام می‌دهند؟

یک نکته جالب در بررسی‌های دیجی‌کالا به چشم می‌خورد. این که ۷۰ درصد کاربران دیجی‌کالا آقا هستند و ۳۰ درصد بقیه را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. این اختلاف معنادار در گزارش سال ۹۹ هم تقریباً با همین نسبت وجود داشت. فارغ از اینکه دلیل اصلی این اختلاف چیست، اولین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد در مورد شکاف جنسیتی‌ست که در زمینه خرید آنلاین به چشم می‌آید؛ این شکاف  با آماری که در زمینه سهم کاربران ایرانی زن و مرد در اینترنت وجود دارد متفاوت است.

خرید آسان‌تر با اپ دیجی‌کالا

برای جستجو و خرید در دیجی‌کالا، عمدتا از سه شیوه استفاده می‌شود: اپلیکیشن موبایلی دیجی‌کالا، مرورگر دسکتاپ و موبایل‌وب. جستجو از طریق اپلیکیشن موبایل دیجی‌کالا بیشترین سهم را بین این سه شیوه دارد. موبایل‌وب و دسکتاپ هم در رده‌های بعدی هستند. در تعداد سفارش هم رده بندی به همین صورت است. در حجم فروش ریالی هم باز اپلیکیشن موبایل اول است اما دسکتاپ جای موبایل‌وب را در رده دوم گرفته است. در مجموع راحتیِ کار با گوشی و البته جامعیت و سهولت کار در اپلیکیشن دیجی‌کالا باعث شده بیشترین جستجوها و خریدها از این طریق انجام شود.

استقبال از خرید آنلاین در کدام استان‌های ایران بیشتر است؟

همان طور که برای همه قابل حدس زدن است مردم استان تهران نسبت به سایر استان‌ها بیشتر از دیجی‌کالا خرید می‌کنند. استان البرز هم به دلیل همجواری با تهران در رده دوم بیشترین خرید از نظر جغرافیایی قرار دارد. در مجموع به نظر می‌رسد همجواری یا نزدیکی با تهران به عنوان پایتخت کشور تاثیر مهمی در میزان خرید از دیجی‌کالا دارد. البته استثناهایی هم وجود دارد. مثلا استان سمنان با این که همسایه استان تهران است و شهرهایش فاصله زیادی از پایتخت ندارند اما در جدول خرید از نظر جغرافیایی در رده‌های پایین قرار دارد. نکته مهم و قابل تامل حضور کمرنگ استان‌های مرزی ایران در این جدول است. مثلا مردم استان‌های خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، بوشهر و اردبیل که همگی جزو استان‌های مرزنشین یا بسیار نزدیک به مرزها هستند خرید زیادی از دیجی‌کالا ندارند. البته باید اذعان کرد که مسائلی مثل محرومیت، امکانات کم و ضعف زیرساخت‌ها در اغلب این مناطق هم تاثیر زیادی در این اتفاق دارند. نکته دیگر این که در همه استان‌ها در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ شاهد رشد خرید از دیجی‌کالا بوده‌ایم. به رغم اینکه استان‌های مرکزی خرید بیشتری از دیجی‌کالا انجام می‌دهند با این حال، آنچه مهم است گستره دسترسی همه ایران به دیجی‌کالا و استقبال از این پلتفرم حتی در دورترین نقاط است.

تنوع شیوه پرداخت؛ راهکارهای مختلف برای خرید آنلاین

یکی از شاخصه‌های مهم در بحث تجارت الکترونیک، حذف فیزیکی پول است. پرداخت آنلاین باعث امنیت بیشتر و استهلاک کمتر پول و اسکناس می‌شود. اما خود خرید آنلاین هم دارای انواع مختلف پرداخت است. متداول‌ترین روش همان استفاده از کارت بانکی است. بیش از ۷۸ درصد پرداخت‌ها در خریدهای سال ۱۴۰۰ از دیجی‌کالا از همین طریق بوده است. روش پرداخت در محل هم کمی بیش از ۱۰ درصد در این بخش سهم داشته است. یکی از خدمات جدید دیجی‌کالا به کاربران خود در سال ۱۴۰۰ استفاده از خرید اعتباری دیجی‌پی بود. در این طرح که سرویس بعد پرداخت یا «الان بخر و بعدا پرداخت کن» (BNPL) نام دارد، اعتباری به کاربر اختصاص داده می‌شود تا خرید خود را به واسطه آن اعتبار انجام بدهد و هزینه را طی یک یا چند قسط در آینده پرداخت کند. کاربران دیجی‌کالا از روش‌های دیگری مثل کیف پول و کارت هدیه هم استفاده می‌کنند. در مجموع بیش از ۱۰ درصد از پرداخت‌ها در سال ۱۴۰۰ به روش پرداخت اعتباری و پرداخت از طریق کیف پول بوده است. روش‌هایی که به نظر می‌‌رسد به سرعت در حال محبوب شدن هستند و به زودی تبدیل به روش اصلی پرداخت در خرید آنلاین خواهند شد.

دیجی‌کلاب؛ باشگاه مشتریان وفادار

وقتی شما از یک فروشگاه چند بار خرید می‌کنید توقع دارید که آن فروشگاه به شما به چشم دیگری نگاه کند و امتیازات ویژه‌ای را برای شما در نظر بگیرد. مثل تخفیف بیشتر. در دیجی‌کالا چنین امتیازاتی خیلی بیشتر وجود دارد و کسانی که عضو باشگاه مشتریان دیجی‌کالا هستند می‌توانند از این مزایا استفاده کنند. اعضای این باشگاه می‌توانند با انجام ماموریت‌هایی مثل خرید، ثبت نظر برای کالای خریداری شده، سر زدن روزانه، خرید کالاهای مشخص شده، بیش از سه خرید در ماه، و… از جوایز و تخفیف‌های اختصاصی دیجی‌کالا بهره‌مند شوند. در سال ۱۴۰۰ دیجی‌کالا چند بازی از جمله نهال امید، المپیک، ۷ گنج، رای برنده، چله بازی، دیجی پلی و … را ارائه کرد که با انجام آن کاربران می‌توانند جایزه‌های گوناگون ببرند. همچنین کار نیک دیجی‌کالا، طرح مسئولیت اجتماعی باشگاه مشتریان دیجی‌کالا در سال ۱۴۰۰ بود و در آن کاربران امتیازهای خود را برای کمک به سازمان‌های مردمی و اجرای پروژه‌های تاثیرگذار اجتماعی یا محیط زیستی اختصاص می‌دادند. در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۱ میلیون بازدید از صفحه دیجی‌کلاب انجام شد و کاربران آن ۷۷۰ میلیون امتیاز دریافت کردند.

دیجی‌پلاس؛ مخصوص اعضای ویژه

درباره دیجی‌کلاب خواندید؟ انتظارتان برآورده نشد؟ پس بیایید برویم دیجی‌پلاس! استفاده از دیجی‌کالا با شرایط ویژه، راهکار دیجی‌کالا برای کاربرانِ خوش‌خرید است. اعضای دیجی‌پلاس در مقایسه با کاربران عادی می‌توانند زودتر از تخفیف‌های شگفت‌انگیز باخبر شده و خرید کنند، زمان بیشتری برای بررسی و مرجوعی سفارش خود دارند، با خرید کالاهای نشان‌دار هدیه نقدی دریافت می‌کنند و در هر ماه ۴ سفارش با هر مبلغی را با ارسال رایگان تحویل می‌گیرند. در سال ۱۴۰۰ تعداد ۸۳۵ هزار و ۹۸۰ نفر اشتراک دیجی‌پلاس را خریداری کردند و تعداد سفارش‌های‌شان بیش از ۴.۹ میلیون سفارش بود. بیش از ۲.۳ میلیون سفارش این اعضا هم به صورت رایگان برای‌شان ارسال شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

جزییات ارسال در دیجی‌کالا/یک سفارش، چند هزینه ارسال

به گزارش کسب و کار نیوز، وقتی در یک خرید اینترنتی چند کالا سفارش می‌دهید، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.