صفحه اصلی / اسلایدر / تخم مرغ ۱۰۰ هزار تومانی با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد/ ۹ میلیون مرغ تخم‌گذار در خرداد روانه کشتارگاه شد
تخم مرغ ۱۰۰ هزار تومانی با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد/ ۹ میلیون مرغ تخم‌گذار در خرداد روانه کشتارگاه شد

تخم مرغ ۱۰۰ هزار تومانی با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد/ ۹ میلیون مرغ تخم‌گذار در خرداد روانه کشتارگاه شد

کسب و کار نیوز- رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار گفت: حدود 1200 تن تخم مرغ به افغانستان صادر شد اما هنوز مرزهای عراق بر روی تخم‌مرغ‌های ایرانی باز نشده است. خبر فشار ترکیه بر عراق برای وارد نکردن تخم‌مرغ از ایران از سوی مسئولان وزارت کشاورزی تکذیب شد اما این سخن از سوی صادرکنندگان تخم‌مرغ تایید شده و واقعیت دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، ناصر نبی‌پور با بیان اینکه میانگین قیمت فروش تخم‌مرغ درب کارخانه کیلویی ۳۱ تا ۳۴ هزار تومان است، افزود: قیمت بار ۱۱ کیلویی، هر کیلو ۳۱ هزار تومان و بار ۱۳ کیلویی ۳۴ هزار تومان است. وی ۹۰ هزار تومان را نرخ منطقی برای یک شانه تخم‌مرغ درب واحدهای صنفی دانست و افزود: قیمت یک شانه تخم‌مرغ ۲ کیلویی درب کارخانه حدود ۶۴ هزار تومان تمام می‌شود پس با احتساب کرایه حمل و نقل و سود قانونی یک شانه تخم‌مرغ ۹۰  تا ۱۰۰ هزار  تومان تمام می‌شود. این فعال اقتصادی تاکید کرد: دولت نرخ مصوب یک کیلو تخم‌مرغ را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد این در حالیست که قیمت تمام شده یک کیلو تخم‌مرغ ۴۸ هزار تومان برای مرغدار تمام می‌شود. اینجا این پرسش مطرح است که دولت با توجه به کدام آنالیز به این قیمت رسیده است؟

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت یک شانه تخم مرغ ۱۰۰ هزار تومانی با قدرت خرید مردم همخوانی ندارد؟ گفت: تولیدکننده درباره کاهش قدرت خرید مردم نمی‌تواند اقدامی کند زمانی‌که دولت یارانه‌ها را حذف کرد باید به این موضوعات هم فکر می‌کرد. تخم‌مرغ در حال حاضر ارزان‌ترین محصول در سبد پروتئین خانوارها هست از این‌رو مردم اقدام به خرید آن می‌کنند.

نبی‌پور با اشاره به صادرات تخم‌مرغ به افغانستان، اذعان کرد: حدود ۱۲۰۰ تن تخم مرغ به افغانستان صادر شد اما هنوز مرزهای عراق بر روی تخم‌مرغ‌های ایرانی باز نشده است. خبر فشار ترکیه بر عراق برای وارد نکردن تخم‌مرغ از ایران از سوی مسئولان وزارت کشاورزی تکذیب شد اما این سخن از سوی صادرکنندگان تخم‌مرغ تایید شده و واقعیت دارد. به گفته وی؛ روزانه ۲ هزار و ۹۰۰ تن تخم‌مرغ تولید می‌شود که از این حجم حدود ۸۰ تا ۱۰۰ تن تخم‌مرغ صادر می‌شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار اقدامات شرکت پشتیبانی امور دام برای تنظیم بازار تخم‌مرغ را تاثیرگذار ندانست و افزود: شرکت پشتیبانی اعلام کرد که تخم مرغ مازاد را کیلویی ۳۲ هزار تومان خریداری می‌کند؛ اما پولی برای خرید این محصول ندارد و به تولیدکنندگان گفته است که ۴۵ روز دیگر هزینه را پرداخت می‌کند پس اگر مرغدار آن را ارزان‌تر بفروشد بهتر از این  است که پولش را یک ماه بعد وصول کند. نبی‌پور با اشاره به قیمت نهاده‌ها در سامانه بازارگاه، بیان کرد: نهاده‌ها در سامانه بازارگاه نقدی عرضه می‌شود ذرت کیلویی ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان و سویا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان در سامانه بازارگاه بارگذاری و مرغداران اقدام به خریداری می‌کنند. وی در پایان بیان کرد: مرغداران با هدف کاهش تولید تخم‌مرغ خردادماه حدود ۹ میلیون مرغ تخم‌گذار را به کشتارگاه فرستادند؛ در حالی که در شرایط عادی حدود ۲ میلیون مرغ به کشتارگاه‌ها فرستاده می‌شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.