صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش ۵۷۰ درصدی متوسط قیمت مسکن در تهران ظرف ۵ سال/تنش بزرگ در انتظار بازار مسکن؟/یک قرن انتظار برای خانه دار شدن کارگران و کارمندان!
افزایش ۵۷۰ درصدی متوسط قیمت مسکن در تهران ظرف ۵ سال/تنش بزرگ در انتظار بازار مسکن؟/یک قرن انتظار برای خانه دار شدن کارگران و کارمندان!

افزایش ۵۷۰ درصدی متوسط قیمت مسکن در تهران ظرف ۵ سال/تنش بزرگ در انتظار بازار مسکن؟/یک قرن انتظار برای خانه دار شدن کارگران و کارمندان!

کسب و کار نیوز- افزایش قیمت مسکن به اندازه ای رسیده که حتی یک قرن انتظار نیز برای طبقه کارگر و کارمند جهت خرید خانه دور از انتظار نیست. بر اساس گزارش مرکز آمار از وضعیت مسکن در تهران، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت از پاییز ۱۳۹۶ تا پاییز ۱۴۰۰ رشد ۵۷۰ درصدی داشته است. بر اساس اعلام مرکز آمار در خصوص تحلیل بازار مسکن تهران در پاییز ۱۴۰۰، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی شهر تهران ۳۳ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان است.

شایلی قرائی          

به گزارش کسب و کار نیوز ، این در حالی است که بیشترین قیمت مسکن متری ۲۷۹ میلیون و ۲۰۷ هزار تومان و کمترین قیمت نیز ۴ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان بوده است. متوسط قیمت مسکن در پاییز ۱۴۰۰ نسبت به تابستان سال گذشته تنها یک دهم درصد رشد داشته اما تعداد معاملات افزایش ۲۴.۸ درصدی را رقم زده است. این شاخص (متوسط قیمت مسکن در پاییز ۱۴۰۰) نسبت به فصل مشابه سال قبل از آن (پاییز ۱۳۹۹) افزایش ۱۶.۴ درصدی و تعداد معاملات هم رشد ۴۷.۶ درصدی کرده است. با این حال متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران طی پاییز ۱۳۹۶ معادل ۵ میلیون تومان بوده که نشان می‌دهد تنها ظرف ۵ سال متوسط قیمت مسکن در پایتخت رشد ۵۶۹.۷۲ درصدی یعنی بیش از ۶ برابری داشته است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی در خرداد ۱۴۰۱، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران ۳۹ میلیون و ۴۱۴ هزار تومان بود که نسبت به پاییز ۱۴۰۰ که متوسط قیمت مسکن تهران متری ۳۳ میلیون و ۴۸۶ هزار تومان بود، افزایش ۱۷.۷ درصدی داشته است.

در همین رابطه یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: به اندازه ای در بازار مسکن طرح و برنامه اجرا شده است که نام بردن از آن به زمان زیادی نیاز دارد. اما به رغم اجرای این اندازه برنامه و طرح تا به امروز جز رشد قیمتها نتیجه ای دیگری دیده نشده است.

حسن محتشم اضافه کرد: از سوی دیگر  پیش‌بینی بازارمسکن از نظر قیمت به نتایج برجام و مذاگرات برمی گردد. درصورت حصول نتیجه در برجام با اندازه کمی با کاهش قیمت‎ها مواجه خواهیم بود. ازسوی دیگر قیمت ارز، دلار و طلا نیز روند کاهشی خواهد یافت و مسکن نیز متاثر از این موضوع با روند قیمت‏های پایین مواجه خواهد بود. اگرمذاکرات برجام امضا نشود، شرایط  معکوس خواهد شد. همانطور که در ماههای اخیر به دلیل روند فرسایشی مذاکرات و حتی توقف آن قیمت مسکن و اجاره بها سر به فلک کشید.

عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران اظهار داشت: در طول سالهای اخیر قیمت مسکن رشد عجیبی داشته است. اگر بخواهیم دقیق تر در این رابطه آمار ارایه کنیم همین بس که قیمت مسکن در تهران حدود ۶۰۰ تا ۸۰۰ درصد در طول سال های ۹۷ تا ۱۴۰۰افزایش پیدا کرد.

اما محمود فاطمی عقدا، کارشناس بازار مسکن با اشاره به وضعیت بازار در سال جاری گفت: گمان می‌کنم با توجه به شروع برنامه‌های تحویل مسکن در طرح نهضت ملی بازار نباید در سال جاری همچون سال‌های قبل دچار آشفتگی باشد. برداشت من از وضعیت بازار این است که حتی اگر برجام به نتیجه نرسد بازار مسکن امسال یک بازار پایدار خواهد بود. البته این مسئله به شرطی محقق خواهد شد که دولت از ظرفیت‌های درونی کشور به خوبی استفاده کند.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه به ضرورت استفاده از ظرفیت دولت در حوزه نهضت ملی مسکن اشاره کرد و در این باره گفت: نهضت ملی مسکن و همچنین مسکن مهر فرصتی است که دولت می‌تواند از آن طریق حجم قابل توجهی از واحدهای مسکونی را تحویل متقاضیان بدهد. این مسئله تاثیر بسیاری در وضعیت بازار مسکن خواهد داشت.

فاطمی‌عقدا گفت: اگر دولت به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم و مهیا نبودن شرایط نتواند این کار را انجام دهد و از فرصت استفاده کند، بازار در تنگنا قرار خواهد گرفت و در آن شرایط ممکن است ما شاهد افزایش قیمت مسکن در سال جاری باشیم.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.