صفحه اصلی / اسلایدر / بلیت هواپیما به نرخ اتباع خارجی، به مسافران ایرانی فروخته می شود؟/زیاده‌خواهی ایرلاین‌ها و نارضایتی مسافران/بلیت تهران ـ مشهد ۶میلیون تومان؟
بلیت هواپیما به نرخ اتباع خارجی، به مسافران ایرانی فروخته می شود؟/زیاده‌خواهی ایرلاین‌ها و نارضایتی مسافران/بلیت تهران ـ مشهد ۶میلیون تومان؟

بلیت هواپیما به نرخ اتباع خارجی، به مسافران ایرانی فروخته می شود؟/زیاده‌خواهی ایرلاین‌ها و نارضایتی مسافران/بلیت تهران ـ مشهد ۶میلیون تومان؟

کسب و کار نیوز- بعد از فروش دلاری بلیت هواپیما، نرخ 6 میلیون تومانی پرواز تهران به مشهد حسابی خبرساز شده است. گرانی بلیت هواپیما در حالی ادامه دارد که متولیان این بخش در اظهارنظرهای روزانه خود از عدم تخلف در فروش بلیت خبر می دهند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، به رغم اظهارات متولیان در این بخش، شواهد و گزارش های میدانی نشان می دهد فروش بلیت هواپیما با قیمتهای خودسرانه و دلبخواهی موج اعتراض را در میان مردم به راه انداخته است. افزایش شکایات از آژانس های فروش بلیت و شرکتهای هواپیمایی گواه این مدعا است. بر اساس برخی گزارش ها بلیت تهران به مشهد ۶ میلیون تومان به فروش رسیده است.

در همین رابطه رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران می گوید: بسیاری از ایرلاین‌ها مدام می‌گویند زیان‌ده هستند، اگر این‌طور است چگونه هر سال به تعداد ایرلاین‌ها اضافه می‌شود، چگونه صاحبان آن‌ها مالک تیم فوتبال و کارخانه می‌شوند؟ زمانی که دفترشان را راه‌اندازی کردند، چه داشتند و امروز چه دارند؟ اگر زیان‌ده هستند شفاف آمار بدهند و از کلی‌گویی پرهیز کنند.

رفیعی افزود: قطعا که ۵۰ درصد ظرفیت یک پرواز آن هم در همه مسیرها مشتری غیرایرانی ندارد و فکر می‌کنم برنامه این گونه پیش رود که چند روز آن صندلی را با قیمت بیزنس عرضه کنند و زمانی که دیگر مشتری نداشت، همان ظرفیت را با همان قیمت بیزنس در اختیار مسافر ایرانی قرار دهند. در هفته گذشته پس از اجرای این طرح دقیقا همین اتفاق افتاد. بلیت پرواز تهران – مشهد به نرخ اتباع خارجی، به مسافر ایرانی فروخته شد. مستندات داریم که بلیت صندلی اکونومی را شش میلیون تومان به مسافر ایرانی قیمت دادند.

این فعال بخش خصوصی گردشگری این مسئله را در امتداد مسیر زیاده‌خواهی ایرلاین‌ها برای افزایش هرچه بیشتر قیمت بلیت هواپیما خواند و با انتقاد شدید از این طرح، آن را نامیمون و نامبارک خواند و اظهار کرد: این بخشنامه‌ای خودنوشته است که پیش‌نویس آن توسط دو یا سه ایرلاین مشخص نگاشته شده است و هم‌اکنون نیز این شرکت‌ها به‌دنبال آزمون و خطا برای درک این مسئله که بازتاب این موضوع بین آحاد مردم برای افزایش قیمت بلیت‌ها به‌چه‌نحوی است؟

اما دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: مشکلات بسیاری در بخش فروش بلیت پروازها وجود دارد. ایرلاین ها با مشکلات زیادی در این چند سال بخصوص دوره شیوع بیماری کرونا موجه شدند. در حال حاضر قیمتها پروازها واقعی نیست و باید برای مشکلاتی که ایرلاین ها دارند چاره اندیشی واقعی صورت بگیرد.

مقصود اسعدی سامانی اضافه کرد: فروش دلاری بلیت هواپیما با مجوز انجام شده و نمی توان ایرادی بر این بخش گرفت. محاسبه بلیت پروازهای داخلی با دلار برای اتباع خارجی می‌تواند کمکی به شرکت‌های هواپیمایی باشد. در بخش داخلی نیز نیاز به متعادل سازی داریم. دولت هم یارانه‌ای به ایرلاین‌ها برای فروش بلیت پروازهای داخلی با نرخ مصوب و براساس نرخ‌نامه، ارائه نکرد.

این در حالی است که پیشتر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به وضع مالیات بر ارزش افزوده بر بلیت هواپیما گفت: با اجرای این قانون، همان نماینده‌های مجلسی که نسبت به بالا بردن قیمت بلیت هواپیما معترض بودند خودشان به طور مستقیم باعث افزایش قیمت بلیت هواپیما شدند و تصمیم گرفتند که بلیت هواپیما را گران کنند. «رضا جعفرزاده» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری عملیاتی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده بر بلیت‌هواپیما را از امروز- دوشنبه، سیزدهم دی ماه تایید کرد و گفت: از امروز عوارض ۵ درصدی شهرداری بر بلیت هواپیما حذف و مالیات ۹ درصدی ارزش افزوده برروی بلیت اعمال می‌شود.

این اقدام دولت و مجلس انتقاداتی را به همراه داشته است و شرکت‌های هواپیمایی نسبت به اخذ این مالیات که به طور مستفیم از مسافران دریافت می‌شود، منتقد هستند. «مقصود اسعدی سامانی» دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت‌وگو با ایلنا با انتقاد از اجرای این تصمیم مجلسی در بخش حمل ونقل عمومی اظهار داشت:  از امروز ۵ درصد عوارض شهرداری بر بلیت هواپیما حذف و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن اضافه می‌شود که در نهایت مابه تفاوت آنها افزایش قیمت ۴ درصدی بلیت هواپیما خواهد شد. وی با بیان اینکه مالیات بر ارزش افزوده به طور مستقیم به خزانه واریز می شود،گفت: شرکت های هواپیمایی هیچ دخل و تصرفی در هزینه مالیات بر ارزش افزوده ندارند.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.