صفحه اصلی / اسلایدر / ادامه تناقض ها در رابطه با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت سیمان/خواب پروژه های ساخت مسکن
ادامه تناقض ها در رابطه با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت سیمان/خواب پروژه های ساخت مسکن

ادامه تناقض ها در رابطه با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی قیمت سیمان/خواب پروژه های ساخت مسکن

کسب و کار نیوز- اظهارات مسوولان در رابطه با کاهش قیمت سیمان در حالی ادامه دارد که فعالان صنعت ساختمان از خواب پروژه های تولید مسکن به دلیل گرانی سیمان خبر می دهند

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ؛ دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران گفت: قیمت هر تن سیمان در کشور از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کاهش یافت. ایرج رهبر گفت: پارسال قیمت هر تن سیمان در کشور ۶۰۰ هزار تومان بود و تا ماه گذشته به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در هر تن رسید، اما هم اکنون روند کاهشی ۲۰ درصدی دارد.

به گفته دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران، افزایش قیمت سیمان و مصالح ساختمان نسبت به پارسال باعث شده، کار ساخت‌وساز برای انبوه سازان همراه با زیان باشد؛ بسیاری از سازندگان هم اکنون بدهکار شده اند و تنها برای آن که پروژه‌های ساخت‌وساز تعطیل نشود و کارگران بیکار نمانند، فعالیت را ادامه می‌دهند.

او می‌گوید: دولت باید برای افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها به ویژه پروژه‌های نهضت ملی مسکن، کارتی را صادر کند که سازندگان مصالح ساختمانی را به طور مستقیم از کارخانجات خریداری کنند و اجازه ندهند که این مصالح با ورود دلال‌ها گران شوند.

پیش از این در برخی رسانه‌ها اعلام شده بود که با قطع برق کارخانجات تولید مصالح ساختمانی و فولاد، قیمت این مصالح بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته و روند پروژه‌های نهضت ملی مسکن کند شده است.

در همین زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان مصالح ساختمانی مشهد در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: گرانی سیمان در مدت اخیر به یکی از مهم ترین مشکلات پروژه های ساختمانی تبدیل شده است. مصالح ساختمانی نقش اصلی در پیشروی مراحل ساخت و تولید مسکن دارد.

غلامرضا سلطانی اضافه کرد: ورود سیمان به بورس کالا می توانست از قیمت آن بکاهد ولی مشکلاتی بر سر راه این عرضه وجود داشت که تحقق آن را با مشکلاتی روبرو ساخت.

وی اظهار داشت: باید برای بازار مصالح ساختمانی راهکارهایی ارایه شود که تورم ایجاد شده در آن کاهش پیدا کند. متاسفانه در حال حاضر سیمان هیچ قیمت مصوبی ندارد، این در حالی است که تولید کم شده، و میزان مصرف این محصول ساختمانی با وجود رکود بازار ساخت و ساز در ابهام قرار گرفته است.

این در حالی است که رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی با بیان اینکه قیمت هر کیسه افزایش یافته است، گفت: قیمت‌ها براساس کارخانه تولیدکننده تعیین می‌شود. دلیل اصلی گرانی این محصول به عرضه محصول در بورس کالا بازمی‌گردد.

ناصر محمدی اظهار کرد: در دو ماه اخیر سیمان افزایش قیمت صددرصدی داشته است و دلیل اصلی آن به عرضه محصول در بورس کالا بازمی‌گردد.

وی افزود: با توجه به رکود ساخت‌وساز در کشور در شرایط فعلی نباید با کمبود سیمان نسبت به تقاضا روبه‌رو باشیم؛ درواقع سیمان موجود در کشور، کفایت میزان مصرف داخل را می‌دهد.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی ادامه داد: با عرضه سیمان در بورس کالا، هر فردی از هر صنف و حرفه‌ای با دریافت کد بورسی، امکان خرید سیمان را دارد و این‌چنین تقاضا بالا و قیمت‌ها به‌طور غیرواقعی افزایش یافته است.محمدی گفت: درصورتی‌که اگر در بورس کالا سیمان فقط به مشتریان واقعی عرضه می‌شد، این مشکلات به وجود نمی‌آمد.

وی تصریح کرد: البته در آغاز هم قرار بر فروش سیمان به مصرف‌کننده واقعی بود، اما اکنون به دلیل سود هنگفت خریدوفروش سیمان، بسیاری از افراد خریدار سیمان از بورس کالا شده‌اند و همین موضوع این بازار را نابسامان کرده است.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی اظهار کرد: به عبارتی بورس به کانون بخت‌آزمایی تبدیل شده و یک رقابت ناسالم را ایجاد کرده است.محمدی تأکید کرد: ناگفته نماند که با عرضه کالا در بورس مخالفتی نیست، به شرط آنکه نظارت کامل هم وجود داشته باشد؛ اما متأسفانه نظارتی نیست و هیچ رصدی انجام نمی‌گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.