صفحه اصلی / اسلایدر / رواج خرید برنج ایرانی مصرف شخصی سر زمین؛ هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان/گرانی افسارگسیخته برنج/افزایش مصرف برنج‌های با قیمت‌ پایین خارجی
رواج خرید برنج ایرانی مصرف شخصی سر زمین؛ هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان/گرانی افسارگسیخته برنج/افزایش مصرف برنج‌های با قیمت‌ پایین خارجی

رواج خرید برنج ایرانی مصرف شخصی سر زمین؛ هر کیلو ۱۰۰ هزار تومان/گرانی افسارگسیخته برنج/افزایش مصرف برنج‌های با قیمت‌ پایین خارجی

کسب و کار نیوز- شالیکاران برنج را در سر زمین کمتر از 100 هزار تومان نمی فروشند. بعد از پیدا کردن چندین واسطه، شاید بتوان برای مصرف شخصی، آن هم از کشاورز آشنا، برنج ایرانی را کیلویی 100 تا 110 هزار تومان در سر زمین خرید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، گرانی افسارگسیخته برنج ایرانی در حالی ادامه دارد که فعالان کشاورزی دلایل بسیاری را برای بروز این اتفاق بیان می کنند. خطر حذف برنج از سفره های ایرانی به واقعیت رسیده و کمتر خانواری قادر است برنجی را که در سر زمین تا کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نمی توان خریداری کرد، را مصرف کند. برنج ایرانی تا رسیدن به خرده فروشی ها مشمول افزایش قیمت دیگری می شود تا ۱۴۰ هزار تومان در هر کیلو نیز به فروش می رسد. هزینه کود، سموم و دستمزد کارگرها دلایل افزایش قیمت برنج عنوان شده اند.

میزان تولید سالانه برنج در کشور، بر اساس اظهارات تولیدکنندگان ۲ میلیون و ۲۵۰ تن است که با احتساب کاهش ۴۰ درصدی، میزان برداشت سال گذشته یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن برآورد می‌شود؛ چیزی در حدود نصف نیاز بازار مصرف. این در حالی بود که روند واردات برنج نیز برای دومین سال متوالی با مشکلات اساسی مواجه بود و قیمت برنج خارجی در بازار به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید.

در همین زمینه دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تمایل به مصرف برنج های خارجی افزایش یافته است. بیشتر خانوارها مصرف برنج خود را به برنج خارجی تغییر داده اند. قاسمعلی حسنی اضافه کرد: برنج پاکستانی فروش بیشتری دارد. شاید به دلیل شباهت طمع آن به برنج ایرانی باشد.

این فعالی صنفی اظهار داشت: در بحث برنج خارجی واحدهای نظارتی و استاندارد عملیات کنترل کیفیت را برعهده دارند و نگرانی در این خصوص وجود ندارد اما کیفیت برنج خارجی برحسب میزان شکستگی تقسیم‌بندی می‌شود.

دبیرانجمن واردکنندگان برنج گفت: بنابر نیاز کشور برآورد می‌شود که تا پایان سال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شود. مسیح کشاورز گفت: پیشنهاد انجمن واردکنندگان برنج به معاون اقتصادی وزارت جهاد این است که بر مبنای کشت قراردادی برنج را از کشاورزان خریداری و با قیمت گذاری بدون سود در فصل برداشت عرضه کنند. به گفته کشاورز، با اجرای کشت قراردادی و عرضه برنج در فصل برداشت نرخ برنج ایرانی شکسته می‌شود. برآوردها حاکی از آن است که تا پایان سال یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج وارد شود که بخش عمده از تایلند و پاکستان وارد می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: هم اکنون متوسط قیمت کنونی هر کیلو برنج خارجی ۳۵ هزار تومان است، در حالی که واردات به موقع منجر به رقابت واردکنندگان و کاهش قیمت می شود.

بنابر گفته قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد، طی سال های گذشته نمایندگان مجلس در استان های شمالی ممنوعیت ۴ ماهه واردات برنج در فصل برداشت را مصوب کردند و عملا با گذشت مدت زمان ممنوعیت واردات، قیمت در بازارهای جهانی افزایش می یافت. با این وجود ممنوعیت واردات در فصل برداشت حذف شد. بنابر آمار انجمن واردکنندگان ماهانه ۱۵۰ هزار تن برنج خارجی مورد نیاز است و احتمال افزایش نیاز به واردات وجود دارد.

البته در خواربارفروشی‌ها قیمت بعضی ارقام کیفی مثل گیلان کشت دوم کیلویی ۱۳۴هزار تومان، هاشمی درجه یک کیلویی ۱۲۲هزار تومان، صدری و طارم محلی کیلویی ۱۰۵هزار تومان و برنج نیم ‌دانه بالای کیلویی ۵۰هزار تومان گزارش شده است. قیمت بیشتر ارقام وارداتی نیز در خرده‌فروشی‌ها به بیش از ۴۰هزار تومان رسیده و با افزایش قیمت‌های جهانی و رشد هزینه واردات، به‌نظر می‌رسد بازار برنج رسما با قیمت‌های زیر ۴۰هزار تومان خداحافظی کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.