چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / ناکامی تحقق وعده های خودرویی و مشکلات در بدنه خودروسازی‌ها/۵۰ درصد نیاز بازار خودرو تامین نمی شود/شکاف عمیق در عرضه و تقاضای خودرو
ناکامی تحقق وعده های خودرویی و مشکلات در بدنه خودروسازی‌ها/۵۰ درصد نیاز بازار خودرو تامین نمی شود/شکاف عمیق در عرضه و تقاضای خودرو

ناکامی تحقق وعده های خودرویی و مشکلات در بدنه خودروسازی‌ها/۵۰ درصد نیاز بازار خودرو تامین نمی شود/شکاف عمیق در عرضه و تقاضای خودرو

کسب و کار نیوز- یکی از مهم ترین دلایلی که باور فعالان بازار خودرو منجر به رشد قیمتها در این بازار شده است، عدم همخوانی تولید با میزان تقاضا است. کاهش تولید خودروسازان به دلایلی نظیر ضرر و زیان هزاران میلیاردی رقم خورده است. هرچند بسیاری معتقدند قیمتهایی که برای خودروهای داخلی در نظر گرفته شده بسیار بالا بوده و با کیفیت، امکانات و قابلیت هایی که دارد همخوانی ندارد. البته این خودروها در بازار آزاد در اکثر خودروها با اختلاف صد درصدی با قیمت کارخانه به فروش می رسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با این تفاسیر ۵۰ درصد نیاز بازار خودرو تامین نمی شود. باید دید متولیان امر می توانند با راهکارهایی که در نظر گرفته اند شکاف تولید و تقاضا را کم کنند. آیا واردات می تواند از این شکاف کم کند و قیمت خودرو را به میزانی کاهش دهد که مصرف کننده واقعی بتواند خودرو خریداری کند.

به هر ترتیب بررسی عملکرد خودروسازان بزرگ در سامانه کدال، حکایت از کاهش تولید خودرو دارد. موضوعی که کارشناسان دلیل اصلی آن را تکمیل‌کاری خودروها و تلاش خودروسازان برای کاهش خودروهای ناقص عنوان می‌کنند. دبیر انجمن خودورسازان می گوید: خودروسازان بزرگ روی موضوع تکمیل‌کاری و جلوگیری از ورود خودروهای ناقص به کف پارکینگ‌ها تمرکز کرده‌اند، با این حال مطابق برنامه‌ای که ارائه داده‌اند از ابتدای خردادماه تولید دوباره روند صعودی به خود خواهد گرفت.

یک کارشناس خودرو در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” می گوید: نوع نگاه و دستورات فعلی مسئله‌ای از بازار خودرو حل نمی کند. کاهش تولید و عدم تحقق اهداف تعیین شده نشان می دهد برنامه ریزی درستی در بازار خودرو وجود ندارد. فربد زاوه اضافه کرد: مشکلات در بدنه خودروسازی‌ها باعث شده تا برنامه‌ریزی‌ها برای افزایش تولید به زمین بخورد و خودروسازان توان تولید بیش از ۸۰۰ هزار خودرو در سال را نداشته باشند.

به گفته وی، دستوراتی که در رابطه با بازار خودرو صادر می شود، قطعاً منجر به ساماندهی بازار خودرو نخواهد شد. اصولا مشکل بازار خودرو همانند بازار مرغ یا مسکن، بی‌انضباطی مالی کلان است و با راهکارهای شکست خورده مسئله حل نمی‌شود.

در این رابطه سعید موتمنی در گفت و گو با “مهر”، اظهار کرد: طی ۳ هفته گذشته، بازار خودرو روند آرامی را داشته و با اینکه نوسانات ارزی داشتیم اما قیمت خودرو تقریباً باثبات ماند و افزایش خاصی نداشتیم. رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: در حال حاضر فقط افرادی که نیاز به خودرو دارند، در بازار هستند و خرید و فروش خاصی نداریم و بازار به نوعی راکد است. وی ادامه داد: عدم اثرگذاری نرخ ارز روی قیمت خودرو به دلیل این است که همه در بازار منتظر انتشار جزئیات واردات خودرو هستند؛ اگر واردات انجام شود قیمت‌ها به صورت محسوس ریزش می‌کند.

موتمنی گفت: وزیر هم که اعلام کرد تعرفه خودروهای وارداتی پایین خواهد بود همین مساله منجر به شکسته شدن قیمت در بازار خودرو خواهد شد. وی در مورد وضعیت عرضه خودرو نیز اظهار کرد: اگر وضعیت عرضه بهتر شده بود قطعاً قیمت‌ها پایین می‌آمد اما عرضه پاسخگوی تقاضا نیستم. اگر در سال‌های گذشته عرضه بهتری صورت می‌گرفت امروز فاصله قیمت کارخانه و بازار ۱۰۰ درصد نمی‌شد و شاید فاصله قیمتی کمتر از ۵ درصد می‌شد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران افزود: مشکلات بازار خودرو برای امروز و دیروز نیست بلکه از سال ۹۷ که عرضه نزولی شد، فاصله قیمتی بین کارخانه و بازار نجومی شد و تقریباً به نیاز ۴۵ درصد بازار پاسخی داده نشد. وی گفت: ۲۰۶ تیپ ۲ بین ۳۰۳ تا ۳۰۵ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ بین ۲۰۲ تا ۲۰۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ بین ۱۸۰ تا ۱۸۱ میلیون تومان، کوییک دنده‌ای ۲۱۳ میلیون تومان، پژو پارس ۳۱۵ میلیون تومان و سمند ۳۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.