صفحه اصلی / اسلایدر / چرا میادین میوه و تره بار در ساعات پایانی کار شلوغ تر می شود؟/مردم به دنبال میوه های حراجی!/افزایش درخواست برای میوه های دورریز
چرا میادین میوه و تره بار در ساعات پایانی کار شلوغ تر می شود؟/مردم به دنبال میوه های حراجی!/افزایش درخواست برای میوه های دورریز

چرا میادین میوه و تره بار در ساعات پایانی کار شلوغ تر می شود؟/مردم به دنبال میوه های حراجی!/افزایش درخواست برای میوه های دورریز

کسب و کار نیوز- میادین میوه و تره بار در ساعات پایانی خود با موج مشتریانی مواجه می شوند که تقاضای میوه های ته بار و بدون مشتری هستند. عده ای بسیاری از مردم نیز به دلیل اینکه در ساعت پایانی کار میادین میوه و تره بار، نرخ میوه ها کمتر از قیمت اصلی به فروش می رسد، خرید خود را به آن ساعتها موکول می کنند. به طور کلی به گفته فعالان بازار میوه تقاضا برای میوه کاهش یافته و بسیاری از مردم برای خرید میوه، میوه های تر و تازه را انتخاب نمی کنند. مردم در انتظار برای ساعات پایانی کار میادین مانده و به دنبال حراج قیمت میوه توسط غرفه داران که برای فرار از خراب شدن محصولات خود، قیمتها را کاهش می دهند، هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، کاهش خرید میوه مختص به تهران نیست و در شهرهای مختلف ایران به طرز محسوسی به چشم می‌خورد. در یکی از نمونه‌ها، پانزدهم آذر ماه رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار استان یزد با اشاره به رکود در بازار میوه گفت: «خرید میوه مردم یزد در ماه‌های اخیر ۴۰ درصد کاهش یافته است.» حسین مشرف افزایش تورم و نرخ کالاهای اساسی در بازار را از مواردی دانست که سبب شده است مردم توان خرید میوه نداشته باشند.

به هر ترتیب میوه‌های دور ریز یا میوه‌های پس زده، همیشه مشتریان خاص خود را داشته است. اما، آمار از افزایش تقاضا برای این نوع میوه‌ها خبر می‌دهد، افزایش تقاضایی که به گفته کارشناسان، نشانه‌ای از کاهش قدرت خرید خانوار است.

پیش‌تر میوه‌های دورریز یا میوه‌های پس زده در جعبه‌های جداگانه و معمولا خارج از مغازه‌های میوه‌ فروشی قرار می‌گرفت تا متقاضیان خاص آن که اغلب اقشار بسیار ضعیف جامعه بودند، بدون پرداخت وجهی به سراغ آن‌ها بروند و به هر میزان که بخواهند بردارند. سطح کیفیت این میوه‌ها بسته به منطقه و انصاف میوه فروشی‌ها متفاوت بود و گاهی درمیانشان میوه‌های کاملا سالم هم پیدا می‌شد.

در همین زمینه رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: بازار میوه همانند دیگر بازارها دچار مشکلاتی برای خرید شده است. افزایش هزینه های کشاورزی به مشکلاتی که از گذشته در این بخش وجود داشته، دامن زده است. مردم قدرت خرید میوه خوب ندارند.

اسدالله کارگر اضافه کرد: هر چند میوه‌های دور ریز قبلا هم مشتریان خود را داشته و این مشتریان شامل؛ افراد بسیار ضعف جامعه و تولیدکنندگان فرآورده‌های میوه می‌شدند اما، طبق گزارش ها از میادین میوه، متقاضیان این نوع از میوه‌ها در حال افزایش است.

نائب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت و گو با “ایلنا” میزان دورریزی محصولات کشاورزی در ایران را حدود ۳۰ درصد دانست و افزود: مطابق با آمار گمرک و وزارت کشاورزی حدود ۵ درصد از محصولات کشاورزی صادر می‌شود و اگر ۲۵ درصد از تولید را صادر کنیم در بازار داخلی خللی ایجاد نمی‌شود و از ضایعات و دورریزها جلوگیری می‌کنیم. اما همانگونه که اشاره کردم زیرساخت‌های لجستیک برای حمل محصولات کشاورزی را نداریم و آن‌ها را دور می‌ریزیم. بنا به اظهارات نیاورانی صیفی‌جاتی مانند بادنجان، کدو، کاهو، فلفل دلمه‌ای عمده محصولات صادراتی ما به روسیه محسوب می‌شوند.

مشکلات معیشتی و حذف تدریجی طبقه متوسط سبب شده است که آمارها از کاهش شدید خرید میوه در ایران (در برخی موارد تا۵۰ درصد) خبر دهند و فعالان صنفی میوه و تره‌بار پیش‌بینی کنند که با افزایش قیمت میوه، و حتی کاهش آن، باید منتظر کمتر شدن میزان خرید از سوی مردم باشیم؛ آن هم در شرایطی که قیمت سایر مواد غذایی، ازجمله پروتئین‌ها و لبنیات نیز افزایش چشمگیری داشته و از سبد خرید بسیای از خانوارها حذف شده است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.