صفحه اصلی / سرخط خبرها / هیچ تغییری در قیمت نان، دارو و بنزین انجام نخواهد شد / پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد
هیچ تغییری در قیمت نان، دارو و بنزین انجام نخواهد شد / پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد

رییسی در گفت و گوی تلویزیونی؛

هیچ تغییری در قیمت نان، دارو و بنزین انجام نخواهد شد / پرداخت یارانه نقدی ادامه دارد

رییس جمهور گفت: هیچ تغییری در قیمت نان، دارو و بنزین انجام نخواهد شد. اگر قرار باشد کاری شود، با تمهید مقدمات انجام خواهد شد.

ابراهیم رییسی گفت: وقتی از مجلس خواستیم ارز ۴٢٠٠ تومانی در اختیار ما قرار دهند، به فوریت لایحه ما رای داده نشد و ما باید همان زمان شرایط اصلاح اقتصادی را آغاز میکردیم. اما در آن ابتدا زمینه‌ها و مقدمات کار آماده نبود.

وی افزود: لذا این هفت ماه را گذراندیم. از ١۴٠٠ عبور کردیم. نکته اول این است که بودجه ١۴٠١ باید به این نکته توجه میشد ارزی که داریم ارز نیمایی بود.

رییسی ادامه داد: نکته دیگر اینکه شرایطی که ما در کشور داشتیم، شرایطی بود که از این ارز استفاده نادرست بسیاری میشد و برای سفره مردم نبود. تنها بخشی در سفره مردم بود و بخشی از آن نیز در سفره مردم نبود و دست فساد در آن بود.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: ارز کشور، نقدینگی کشور و…. باید به سمت تولید برود. هرچه به سمت تولید برود رشد آن برای کشور قطعی است. حتی کالاهایی که نسبت به آن ارز ترجیحی داشتیمم، قیمت‌های آنها نیز چند برابر میشد. یعنی حتی ارز می‌گرفت کالا ولی رشد دویست تا سیصد درصدی داشت.

مردم می‌دانند کشور را با تورم ماهانه ۶٠درصدی تحویل گرفتیم

رییس جمهور گفت: قیمت‌ها در جهان افزایش یافت. در جهان تورمی را اکنون تجربه می کنیم که هرگز نداشتیم. رشد قیمت کالاهای اساسی قبل جنگ اوکراین هم بود اما جنگ اوکراین مساله را حادتر کرد.

رییسی ادامه داد: ما شاهد قاچاق کالا به کشورهای همسایه بودیم. بسیاری از کالاهایی که گزارش می شد، در کشورهای همسایه پیدا می‌شد و به جاهایی رسیدیم که بازارهای دیگر را کالاهای ما پر می‌کرد.

وی تاکید کرد: قطعا ما از صادرات خوشحال می‌شویم اما قاچاق  به نفع ما نیست. تورم اکنون تورم جهانی است. البته آنها مشکل سوخت دارند و ما نداریم. برنامه‌ای نیز برای افزایش قیمت سوخت نداریم. با ادامه ارز ترجیحی، هم قاچاق کالا، هم گرانی ها و… ادامه می‌یافت.

رییسی افزود: ما کشور را در وضعیتی تحویل گرفتیم که تورم  ماهانه ۶٠درصدی داشتیم. مردم می‌دانند. رشد نقدینگی، کسری بودجه و رشد پایه پولی هم داشتیم.

اصلاحات اقتصادی باید قبل از ما انجام می‌شد

رییس جمهور گفت: اصلاحات اقتصادی را شرایط الزام می‌کرد. اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگان دو شرط لازم بود. اگر اصلاحات انجام نمی شد مشکل جدی بود. اصلاح اقتصادی باید قبل ما انجام می‌شد. این کار برای ما روشن بود که هزینه دارد. هزینه الان از سال آینده کمتر است.

رییسی افزود: همچنین ما با دوستان خود در مجلس صحبت کردیم تا به قانون تبدیل شد و فهمیدیم اجماع وجود دارد و باید اصلاح اقتصادی را انجام دهیم. دشمنان ناکام ماندند.

آثار تورمی افزایش قیمت‌های فعلی، کوتاه مدت است

رییس جمهور گفت: ما سعی کردیم خودمان کارهای تورمی نکنیم. در نتیجه در سه ماهه آخر ١۴٠٠، سیر صعودی تورم نزولی شد. آنهم به خاطر اینکه دولت هزینه‌ها را کنترل کرد. آمارها نشان می‌دهد قبل اجرای قضیه یارانه‌ها دولت مدیریت و ثبات در بازار را ایجاد کرد.

رییسی افزود: اگر تورم با رشد نقدینگی ایجاد شود، سالها باقی خواهد ماند. این آثار تورمی فعلی، طولانی مدت نیست و به قول اقتصاددان‌ها در زمان کوتاهی آثار آن از بین خواهد رفت. تلاش ما این است که خودمان کاری نکنیم که تورم ایجاد شود و قیمت‌ها را در بازار کنترل کنیم.

وی ادامه داد: کالاها باید با یک دلیلی قیمتش متفاوت شود. دلیل افزایش قیمت را اتحادیه صنفی بیان کنند و با مردم سخن بگویند و علت را برای مردم تبیین کنند.

با پرداخت یارانه‌ها پولی نمی‌ماند که بخواهیم کسری بودجه خود را جبران کنیم

ابراهیم رییسی، رییس جمهور گفت: با مجلس صحبت کردیم برخی افزایش‌ها را برای سال‌های بعد بگذاریم.

رییسی افزود: مردم می‌توانند محاسبه کنند که یارانه‌ای که می‌دهیم مبلغی برای دولت می‌ماند یا خیر. اگر دقیق محاسبه کنید می‌بینید مبلغی نمی‌ماند که ما بخواهیم کسری بودجه خود را جبران کنیم.

وی تاکید کرد: باید اصلاح اقتصادی اتفاق می‌افتاد که اگر نمی‌افتاد کشور با مشکلات زیادی مواجه میشد.

رییسی خاطرنشان کرد: ۴٠ درصد درآمد نفت در صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد. امسال اولین سال است که ما از این منبع استفاده نکردیم. ١۴.۵درصد آن نیز به حساب نفت و توسعه میادین نفتی می‌رود. ۴۵درصد هم برای دولت باقی می‌ماند. عدد و رقم‌های دولت شفاف است و امر پنهانی نیست که بگوییم این پول چه شد و کجا مصرف شد.

رییس جمهور درمورد گرانی های اخیر گفت: هر گرانی باید دلیل خود را داشته باشد. بیش از میزان مشخص اجناس هرگز نباید افزایش قیمت داشته باشند. اینکه هر شرکتی بخواهد ساعتی قیمت کالای خود را تغییر دهد، قابل قبول نیست.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت کالاهایی که ارتباطی با کالاهایی که افزایش قیمت داشتند، ندارند، قابل قبول نیست. ما شبانه روز دنبال کنترل قیمت‌ها در بازار هستیم.

یارانه تیر ماه نقدی است‌؟ / یارانه معترضین چه شد؟

رییس جمهور درمورد یارانه ها گفت: یکی از فواید که انجام شده، در راستای ریشه کنی فقر مطلق است. در برخی روستاها دیده‌ام که برخی با یارانه ۴۵هزار تومانی زندگی می‌گذرانند.

رییسی افزود: نکته دوم آن است که ما بتوانیم فاصله طبقاتی را بهبود ببخشیم که یک گام در این راستا با یارانه‌ها برداشته شد.

وی ادامه داد: نکنه سوم این است که حمایت از تولید یعنی منابع ارزی کشور به سمت تولید برود.

رییسی خاطرنشان کرد: افرادی که درخواست بررسی مجدد داشتند دو دسته هستند. یک عده‌ای که تاکنون یارانه نگرفتند و این افراد شاید تاکنون حدود دو میلیون و ۵٠٠هزار نفر درخواست بررسی وضعیت داشتند. این افراد بررسی شده و یارانه بسیاری از آنان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: عده‌ای نیز می‌گویند یارانه می‌گرفتیم و قطع شده که این افراد نیز بررسی شده‌اند. تا نوبت بعدی یارانه این افراد باید تعیین تکلیف شوند و وضعت آنان مشخص شود. دوستان شبانه روز برای بررسی کار کنند تا وضعیت این افراد روشن شود. دیگر جای بررسی ندارد که بعد از دو مرحله پرداخت هنوز بررسی‌ها پایان نیابد. بررسی وضعیت کار مستمری است اما بررسی وضعیت معترضین باید سریعتر روشن شود.

رییس جمهور تاکید کرد: تا زمانی که وضع کالا برگ الکترونیک قطعی نشود، حتما یارانه نقدی ادامه دارد.

یارانه نان و دارو چه می‌شود؟

رییس جمهور گفت: دارو باید به سمت بیمه‌ها برود و زیرساخت ما در بیمه‌ها کامل نیست و تا زمانی که شرایط مناسب نشود، ارز ترجیحی آن قطع نخواهد شد. قاطع می‌گویم تا زمانی که بیمه‌ها فعال نشود، یارانه دارو به همین شکل ادامه دارد.

رییسی ادامه داد: در مورد نان نیز تا زمانی که مطمئن نشویم آنچه آزمایشی اجرا کردیم، پاسخ می‌دهید یا خیر، وضعیت ادامه دارد. باید برای ما روشن شود، در همه مناطق کشور کار به صورت دقیق انجام می‌شود.

وی افزود: وقتی اطمینان حاصل شد، وضعیت نان متفاوت خواهد شد. هیچ تغییری در قیمت نان، دارو و بنزین انجام نخواهد شد. اگر قرار باشد کاری شود، با تمهید مقدمات انجام خواهد شد.

در ۴ سال ۴ میلیون مسکن ساخته خواهد شد

رییس جمهور درمورد اجاره بهای مسکن گفت: کشور ما نیاز به ساخت سالانه یک میلیون مسکن داشته اما این کار انجام نشد و عقب ماندگی جدی در این بخش داریم.

رییسی افزود: نیاز کشور، وعده انتخاباتی بنده و مصوبه مجلس ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن است که کار در این زمینه شروع شده و در ۴ سال در استان‌های مختلف ۴ میلیون مسکن ساخته خواهد شد.

وی در خصوص مالیان خانه خالی گفت: مالیات بر خانه‌های خالی باید سامانه املاک و اسکان فعال می‌شد، در دولت سیزدهم با سرعت این کار دنبال شد.

سیاست همسایگی از اولویت‌های ما است و‌ نتایج خوبی را به بار می‌آورد

رییس‌جمهور درمورد ارتباط با همسایگان گفت: تا ۴۵۰ درصد رشد تبادلات تجاری با کشور های همسایه داشته ایم، صادرات خدمات فنی و مهندسی به ۱۸ کشور همسایه داریم دو و نیم میلیارد ارزش صادرات فنی مهندسی ایران به کشورهای منطقه است.

رییسی افز.د: سهم ایران در تجارت و ترانزیت منطقه بسیار بالاست و تازه در اول راه هستیم. ارتباط ایران با کشورهای عضو شانگهای، بریکس و اکو بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول امسال ۲۰ درصد رشد تجاری داشته‌ایم. زمینه برای رشد تجاری در منطقه بسیار زیاد است.

مورد هجوم فرهنگ های بیگانه هستیم

رییس جمهور گفت:مورد هجوم فرهنگ های بیگانه هستیم که به تجرد، عدم فرزندآوری تشویق می کند، بحران خانوده از بحران های مهم است ، همه دستگاه ها موظف به اجرای قانون جمعیت هستند ما هم پیگیری می کنیم که همه ابعاد این قانون اجرایی شود تا در کوتاه مدت شاهد تغییر محسوس باشیم.

رییسی افزود: در قانون جمعیت دستگاه‌های مختلفی مسئولیت دارند.

وی خاطرنشان کرد: مسائل فرهنگی در ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری و افزایش جمعیت نقش بسیار مؤثری دارد.

مشروح سخنان رییس جمهور در ششمین گفتگوی تلویزیونی با مردم؛

 سید ابراهیم شامگاه شنبه در ششمین گفتگوی مستقیم تلویزیونی با مردم، در پاسخ به سوال مجری درباره ارتباط مستقیم مدیران و استانداران با مردم، با بیان اینکه گفتگوی با مردم و با مردم بودن برای دولت مغتنم است، گفت: همه مدیران و دست‌اندرکاران دولت، همواره باید با مردم ارتباط داشته باشند.

رییسی ادامه داد: شخصا در طول مدت مسئولیت حتی قبل از دولت، تاکید داشتم که همواره ارتباطم را با مردم داشته باشم و فواید زیادی در آن می‌دیدم.

رییس جمهور با تاکید بر اینکه نفس با مردم بودن و ارتباط برقرار کردن برکات بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: این کار مسئول را در جریان امور از زبان مردم قرار می‌دهد و مصداق «شنیدن کی بود مانند دیدن» است. وقتی مسئولان در محلات، در میان مردم و اقشار و اصناف مختلف سخن را از نزدیک می‌شنوند، بسیار بهتر است.

آیت‌الله رییسی گفت: روال می‌تواند اینگونه باشد که گزارشاتی بیاید و بعضا ارتباطات تصویری هم برقرار شود، اما وقتی انسان با مردم مستقیما ارتباط برقرار می‌کند، احساس‌اش این است که مسایل دقیق‌تر منتقل می‌شود و این در حضور مردم بودن برای مسئول حس ایجاد می‌کند.

رییسی تصریح کرد: هم در جلسات هیأت دولت و هم در جلسه شورای اداری استان‌ها، به همه استانداران و مدیران تاکید جدی بر برقراری ارتباط با مردم داشتم.

آیت‌الله رییسی در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی خود از اجرایی شدن نظام توزیع عادلانه یارانه‌ها تا به امروز که چه فرصت‌هایی را فراهم کرده و جلوی چه ضررهایی را توانست بگیرد، گفت: نسبت به مسأله هدفمند کردن و عادلانه کردن توزیع یارانه‌ها، باید نکاتی را اشاره کنم. دولت سوم شهریور سال ۱۴۰۰ در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که در بودجه ۱۴۰۰ مبلغی به عنوان ارز ترجیحی برایمان باقی نمانده بود. آنچه بود در دولت گذشته هزینه شده بود.

رییس جمهور ادامه داد: وقتی از مجلس خواستیم که مبلغی را به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار دولت قرار دهند یا اجازه دهند که از طریقی آن را برای مردم جبران کنیم، به فوریت لایحه ما در مجلس رأی ندادند و طبیعتاً همان موقع در همان تاریخی که درخواست کرده بودیم، شرایط اصلاح اقتصادی را آغاز می‌کردیم. در ابتدا زمینه‌ها و مقدمات کار را آماده نمی‌دیدیم، لذا ۷ ماه را با اجازه‌ای که از مقام معظم رهبری داشتیم سپری کردیم. در ایام عید و ماه مبارک رمضان هم که امکان اجرای این طرح نبود تا اینکه بعد از ماه رمضان کار اصلاح اقتصادی را شروع کردیم.

رییسی در توضیح چند نکته در این زمینه گفت: نکته نخست اینکه باید در بودجه ۱۴۰۱ طبیعتاً به این الزام قانونی توجه می‌کردیم که آن ارزی که داریم ارز نیمایی و به اصطلاح ارز قریب به آزاد است و باید با این ارز کالاهای اساسی خریداری می‌شد و ارز ترجیحی مثل قبل در قانون قرار داده نشده بود. نکته دیگر اینکه شرایطی که در کشور داشتیم شرایطی بود که از این ارز، نادرست استفاده می‌شد. یعنی ارزی بود که استفاده آن برای سفره مردم نبود، بخشی از آن در سفره مردم بود ولی بخشی حتماً نبود. این را طبق نظر همه کارشناسان می‌گویم.

رییس جمهور اظهار داشت: همه معتقد بودند بخشی از این ارز در سفره مردم قرار نمی‌گیرد و در دست دلال‌ها می‌چرخد و رانت و فساد به دنبالش هست. این ارز را به جای اینکه باید در جهت تولید مورد استفاده قرار می‌دادیم، در جهت واردات کالا از آن استفاده می‌کردیم. باید ارز کشور، نقدینگی کشور به طرف تولید برود. هر چه نقدینگی به طرف تولید برود آثار اقتصادی آن و رشد اقتصادی برای کشور، حتمی است. از سوی دیگر ادامه این وضعیت فاصله طبقاتی ایجاد می‌کرد.

رییسی گفت: حتی شاهد چند برابر شدن قیمت کالاهایی بودیم که برای آنها ارز ترجیحی قرار داده شده بود که این افزایش قیمت گاهی بین ۲۰۰ تا۳۰۰ درصد بود. یعنی معلوم بود که این تخصیص ارز ترجیحی مشکلی را حل نکرده و همچنان شاهد رشد قیمت نسبت به همان کالاها در بازار هستیم.

رییس جمهور در ادامه با اشاره به افزایش قیمت ۶۵ درصدی کالاهای اساسی بدلیل خشکسالی پیش از شروع به کار دولت سیزدهم تصریح کرد: بعد از جنگ اوکراین هم قیمت‌ها در جهان افزایش پیدا کرد و امروز تورم جهانی به نحوی شده که بسیاری از کشورها از جمله اروپائی‌ها چنین تورمی را کمتر تجربه کرده بودند.

آیت الله رییسی همچنین موضوع قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای همسایه در کنار جنگ اوکراین را از جمله عوامل تهدید امنیت غذایی کشور بر شمرد و تصریح کرد: در مقاطعی وضعیت قاچاق کالاهای اساسی به کشورهای همسایه به حدی رسیده بود که بازارهای این کشورها عمدتا از کالاهای قاچاق شده از کشور ما پر شده بود. قطعا اگر کالاهای ایرانی صادر شود باعث خوشحالی است اما اینکه این کالاها قاچاق شود، طبعا به نفع اقتصاد کشور نیست.

رییس جمهور در مورد افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی و تاثیر آن بر گرانی ها در کشورمان با اشاره به اینکه افزایش تورم جهانی است، گفت: در کشورهای دیگر دو مشکل سوخت و افزایش قیمت ها در کالای اساسی وجود دارد، اما در کشورمان مشکل سوخت نداریم و برنامه‌ای هم برای تغییر قیمت سوخت وجود ندارد. قیمت سوخت و کالاهای اساسی در بسیاری از کشورها از ۲ تا ۵ برابر شده است.

رییسی با اشاره به تداوم و تشدید برخی مشکلات کشور در صورت ادامه روند تخصیص ارز ترجیحی، مانند قاچاق کالا، افزود: پیش از اینکه در اردیبهشت‌ماه امسال بخواهیم طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها را اجرا کنیم شاهد گرانی در کشور بودیم.

آیت الله رییسی با تشریح وضعیت کشور در زمان آغاز دولت سیزدهم، اظهار داشت: در زمان تحویل گرفتن دولت با تورم ماهانه ۶۰ درصد، کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیاردی و رشد نقدینگی مواجه بودیم؛ همه اینها را  مردم عزیز می‌دانند. همه این موارد موجب تورم است.

رییس جمهور تصریح کرد: اگر دولت در زمینه بهبود شرایط اقتصادی هیچ اقدامی نمی‌کرد و همین وضعیت تورم ۶۰ درصدی و رشد نقدینگی و رشد پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی، ادامه پیدا می‌کرد، شاهد تورم بسیاری در جامعه بودیم.

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه وارد اصلاح اقتصادی مهمی شده‌ایم، خاطرنشان کرد: این اصلاح اقتصادی هم الزام قانون بود و هم شرایط و وضعیت بر ما این اقدام را لازم و ضروری می کرد. این اقدام نیازمند دو شرط اقناع عمومی و اجماع نخبگانی و دست‌اندرکاران بود. برای اقناع افکار عمومی و تبیین شرایط و ضروری بودن این اقدامات رسانه ملی نقش موثری داشت.

رییس جمهور تاکید کرد: اصلاح اقتصادی باید در دولت قبل اتفاق می‌افتاد. اگر این کار یکی دو سال قبل انجام می‌شد، هزینه‌اش برای کشور خیلی کمتر بود و اگر ما نیز این کار را سال آینده انجام می‌دادیم، پرهزینه‌تر می‌شد. هزینه اصلاح اقتصادی برایمان روشن بود، اما هزینه الان از هزینه سال دیگر حتماً کمتر است و هزینه سال گذشته حتماً از امسال کمتر بود، اما در این زمینه اقدامی انجام نشد.

رییس جمهور درباره روند طی شده در اجرای اصلاحات اقتصادی، عنوان کرد: اجرای اصلاحات اقتصادی محصول اجماع همه مسئولین و دست‌اندرکاران بود تا این اصلاحات به قانون تبدیل شود. البته پیش از هر چیزی باید از مردم تشکر کنم چرا که بسیار با دولت همراهی کردند و در این همراهی باید حتماً بعد از خداوند متعال، سپاسگزار مردم باشم.

آیت‌الله رییسی با بیان اینکه مردم در این مسیر دشمن را ناکام گذاشتند، تاکید کرد: دشمنان برای این وضعیت اصلاح اقتصادی نقشه‌ها کشیده بودند که به صحنه بیایند تا اهداف پلید خودشان را دنبال کنند، اما همراهی مردم و همه دست‌اندرکاران را دیدیم و از این شرایط عبور کردیم.

رییسی ادامه داد: ان‌شاء الله با صبوری مردم و اقدامات دولت که برخی از آنها انجام شده و برخی نیز در دست اقدام است، شرایط متفاوت خواهد شد.

رییس جمهور در تشریح اقدامات دولت گفت: تلاش کردیم در دولت اول خودمان کاری که باعث ایجاد تورم شود انجام ندهیم. مثلاً دولت از بانک مرکزی استقراض نداشته باشد و پایه پولی را بالا نبرد که این مهم با مدیریت منابع و مصارف انجام می‌شود.

آیت‌الله رییسی اظهار کرد: مسئله کنترل نظام بانکی در این میان بسیار مهم است که باعث رشد نقدینگی نشود که در حوزه مدیریت نقدینگی با اعمال مدیریت بر نظام بانکی کشور در سال جاری اقداماتی انجام خواهیم داد. اگر این کار نشود، هر چه در مدیریت منابع و مصارف کار کنیم اثری نخواهد داشت.

رییسی تاکید کرد: کنترل عملکرد بانک‌ها برای جلوگیری از افزایش پایه پولی را حتما ضروری می‌دانیم و این کنترل از طریق بانک مرکزی صورت خواهد گرفت.

رییس جمهور با بیان اینکه نتیجه اقدامات دولت این بود که در ۳ ماهه آخر ۱۴۰۰ تورم سیل نزولی پیدا کرد، گفت: این موضوع به این دلیل بود که خود دولت هزینه‌ها، منابع و مصارف را کنترل کرد و نتیجه‌اش در آمارها مشخص شد که اگر بررسی کنید، نتایج آن تا قبل از اجرای اصلاح یارانه‌ها کاملاً مشخص است و ثبات در بازار حاکم بود.

آیت‌الله رییسی ادامه داد: آثار تورمی که به دلیل توزیع عادلانه یارانه‌ها ایجاد می‌شود، ظرف مدتی از بین خواهد رفت. اگر تورمی با استقراض از بانک مرکزی، با رشد پایه پولی و با رشد نقدینگی ایجاد شود این از بین نمی‌رود و برای سال‌ها می‌ماند، کما اینکه بخشی از گرفتاری دولت بابت کاری است که در قبل انجام شد و الان شاهد آثار آن هستیم.

رییسی خاطرنشان کرد: آثار تورمی فعلی زمان طولانی نخواهد داشت و در یک زمان کوتاهی ان‌شاء الله آثارش از بین خواهد رفت.

آیت‌الله رییسی اظهار داشت: در شرایط فعلی تلاش ما این است که دولت کارهای تورمی نکند و از آن طرف تلاش کند که قیمت‌ها را در بازار کنترل کند. آنچه که شما سوال کردید، مردم می‌بینند بعضی از کالاها در بازار گران شده که جزو این کالاها نیست.

رییس جمهور با بیان اینکه تفاوت در قیمت یک کالا باید دلیل داشته باشد، گفت: دلیل‌ تفاوت قیمت را اتحادیه صنفی یا سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کننده باید بیان کند که برای چه این کالا گران شد؟ می‌گویند دیروز ارز ترجیحی بود و امروز ارز آزاد یا ارز نیمایی است، یا برای اینکه مواد اصلی‌اش از خارج تهیه می‌شود، تورم جهانی اثر گذاشته و گران تهیه می‌شود.

آیت‌الله رییسی ادامه داد: بارها گفته‌ام اتحادیه‌های صنفی و بخش‌هایی که قیمت کالا در اختیارشان است با مردم سخن بگویند، نه اینکه فقط دلیل داشته باشند برای قیمت‌گذاری، بلکه باید برای مردم تبیین کنند که علت گران شدن این کالا چیست. مثلاً در رابطه با دستمزد در شورای عالی کار تصمیم به افزایش گرفتند، یا در ارتباط با مسأله حمل و نقل و برخی موارد در قانون آمده است، یا مثلاً محاسبه نرخ ارز در حقوق گمرکی را قانون افزایش داده است. طبیعتاً وقتی حقوق گمرکی و هزینه‌های دیگر افزایش پیدا کرد، روی قیمت کالاها اثر می‌گذارد.

رییس جمهور گفت: با مجلس صحبت کردیم تا برخی از افزایش‌ها قیمت‌ها با توجه به اینکه امسال اصلاح اقتصادی انجام دادیم، در سال جاری انجام نشود و به تأخیر بیندازیم که چند عامل تورمی در یک سال اتفاق نیفتد.

آیت‌الله رییسی در همین رابطه ادامه داد: پیگیری را از طریق مجلس انجام می‌دهیم و لایحه دو فورتی تهیه کردیم که برخی از افزایش‌ها را برای سال‌های بعد بگذاریم و الان کار را مدیریت کنیم که از این مرحله با کمک خود مردم عبور کنیم.

رییسی در ادامه این گفتگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت در بحث اصلاح تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به دنبال این است که بخشی از کسری بودجه را جبران کند؟ گفت: با توجه به یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی که برپایه دهک‌بندی‌ها پرداخت می‌کنیم، اگر دقیق محاسبه کنند با این میزان یارانه‌ای که پرداخت می‌کنیم، مبلغی باقی‌نمی‌ماند.

رییس جمهور ادامه داد: فقط در ۲۰ روز گذشته، ۲۹ هزار میلیارد تومان پرداخت کردیم. در هر ماه به طور متوسط ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان غیر از حقوق و دستمزد بابت سررسید اوراق پرداخت می‌کنیم که بابت هزینه‌هایی است که در این دولت انجام نشده و در دولت قبل انجام شده است. به هیچ وجه بحث تامین کسری بودجه مطرح نیست.

رییسی اضافه کرد: ببیند که چقدر کالای اساسی با ارز ترجیمی تهیه می‌کردیم و اکنون به چه میزان یارانه پرداخت می‌کنیم. مسأله کسری بودجه نیست. مسأله این است که باید اصلاح اقتصادی اتفاق می‌افتاد که در غیر اینصورت با مشکلات بسیاری روبرو می شدیم و بابت هر تأخیری در این قضیه هزینه‌های زیادی را باید پرداخت می‌کردیم.

رییس جمهور گفت: بعضی از عزیزان مطرح کردند که به نسبت افزایش پول نفت، درآمدها کجا هزینه می‌شود که باید گفت ۴۰ درصد درآمد نفت در حساب صندوق توسعه ملی قرار می‌گیرد. برخلاف سنوات قبل که از رهبر معظم انقلاب استجازه می‌شد و بخشی از منابع این صندوق در بودجه به عنوان منابع استفاده می‌شد، امسال اولین سالی است که از این منبع استفاده نکردیم و یکی از منابع را از دست دادیم و الان نداریم.

رییسی افزود: ۴۰ درصد درآمد نفت در صندوق توسعه ملی قرار می گیرد، ۱۴ در صد هم برای توسعه میادین نفتی و فقط  ۴۵ درصد پول فروش نفت در اختیار دولت است که برای واردات کالاهای اساسی، مسئله کرونا و مسائل مختلفی که برای کشور وجود دارد، اختصاص می یابد.

آیت الله رییسی در ادامه گفت: ما امر پنهانی از مردم نداریم و بنای دولت شفاف سازی امور برای مردم و نخبگان است تا احساس کنند دولتِ با صداقت، می خواهد با همراهی و همکاری آنها کارها را پیش ببرد.

رییسی افزود: فروش نفت کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد و برای بازگرداندن ارز حاصل از نفت و محصولات غیر نفتی همه تلاش خود را به کار گرفته ایم.

رییس جمهور همچنین در پاسخ به پرسش مطرح شده از سوی مردم مبنی بر اینکه گرانی‌ها چه وقت رفع یا مدیریت خواهد شد؟ تصریح کرد: هر گرانی باید منطق خود را داشته باشد. مثلا وقتی صحبت از افزایش قیمت محصولات لبنی می‌شود، مشخص است که چه میزان اثرپذیری از گرانی ها داشته‌اند. تفاوت بین ارز ترجیحی با ارز نیمایی یا ارز آزاد یا تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر رشد قیمت این محصولات یا برنج، روغن و کالاهای اساسی باید مشخص شود. بیش از این میزان، هرگز نباید اجناس گران شود. این‌که می‌گویم هرگز، یعنی سازمان‌ها یا اتحادیه‌های صنفی باید بر قیمت‌ها نظارت کنند.

رییسی افزود:‌ سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده هم وقتی تولیدکننده‌ قیمت می‌دهد باید جزئیات را آنالیز و کاملاً مشخص کند که قیمت برای چه افزایش یافته است. آیا قیمت مواد اولیه، قیمت کالای اساسی، دستمزد کارگر یا قیمت حمل و نقل افزایش یافته است؟ سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکنندگان باید همه این موارد را به دقت ببیند و قیمت را مقطوع کند.

رییس جمهور خاطرنشان کرد:‌ این‌که هر ساعتی هر شرکت یا هر تولیدکننده‌ای بخواهد یک قیمت برای کالای خود داشته باشد، به هیچ عنوان قابل قبول نیست و این امر باید از طرف اتحادیه‌های صنفی و مسئولان اقتصادی دنبال شود.

رییس جمهور ادامه داد: وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی در دولت نیز باید کار را با قوت دنبال کنند و تبیین شود که هر گرانی باید دلیل خود را داشته باشد و دلایل نیز به مردم گفته شود. گرانی و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن بر کالاها باید برای مردم تبیین شود. مردم در این مورد نیز همراهی خود را دارند.

آیت‌الله رییسی افزود: این‌که کالایی گران شود و در کنار آن خدماتی که هیچ ربطی به آن ندارد افزایش یابد، اصلاً قابل قبول نیست و طبیعتاً باید با این مورد از طرف سازمان های مربوطه نظیر سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان بازرسی و نیز دستگاه قضایی برخورد شود و این سازمان ها باید به دستگاه‌های اجرایی کمک کنند. کنترل و ثبات قیمت‌ها در بازار شرط موفقیت طرح اصلاح اقتصادی است که آن را شبانه‌روز در دولت دنبال می کنیم که اتفاق بیافتد.

رییس جمهور اظهار داشت: یکی از فواید عادلانه سازی نظام یارانه ها ریشه‌کنی فقر مطلق است. بنده خودم  به برخی از روستاها رفتم، خانواده‌ای که می‌گوید فقط ما با ۴۰ هزار تومان، در واقع ۴۵ هزار تومان یارانه زندگی خود را اداره می‌کنیم، یا احیانا ۱۰۰ تومانی که بعضی‌ها داشتند. با عادلانه سازی پرداخت یارانه ها وضعیت این خانواده ها تغییر کرده است و الان یک خانواده ۵ نفره که دو میلیون می‌گیرد کاملا وضعیت متفاوتی دارد.

رییس جمهور کاهش فاصله طبقاتی را یکی از اثرات مهم اجرای طرح عادلانه سازی یارانه‌ها خواند و گفت: توزیع عادلانه یارانه‌ها گامی مهم در راستای بهبود فاصله طبقاتی و کاهش ضریب جینی است.

آیت الله رییسی افزود: حمایت از تولید با هدایت منابع ارزی کشور به سمت تولید امکان پذیر است و اینگونه  از واردات بی‌رویه جلوگیری خواهد شد.

رییس جمهور با تاکید بر لزوم حمایت راهبردی از تولید گفت: اقتصاد باید به دست مردم اداره شود. وقتی کالای اساسی را دولت تهیه و توزیع کند، نهاده های دامی را خودش هم به دامدار بدهد، اشتباه است، باید دست بخش خصوصی را باز کنیم. دست دولت باید از سفره مردم کنار برود. بخش خصوصی و بازار باید این کارها را انجام بدهد و دولت هم نظارت و حمایت کند.

آیت الله رییسی تاکید کرد: در واقع این اصلاح اقتصادی گامی است در جهت اینکه دولت کار را واگذار کند به خودِ مردم و خودِ فعالان اقتصادی و بخش خصوصی. اینها بخشی از فواید این کار است که عرض کردم با مدیریتی که می‌شود کار بتواند به طور کامل اجرا شود این آثار خود را در اقتصاد کشور، در رشد اقتصادی خواهد گذاشت.

رییس جمهور اظهار داشت: این اصلاح اقتصادی یک گام ابتدایی و مقدماتی است، اصل کار آن سرمایه‌گذاری‌ها است که باید انجام شود تا رشد اقتصادی محقق شود.

رییس جمهور در خصوص برخی اعتراضات نسبت به دهک‌بندی‌ها و نیز این سوال که ادامه پرداخت یارانه به‌صورت نقدی خواهد بود یا اختصاص کالا برگ الکترونیک گفت: کسانی که درخواست بررسی مجدد داشتند دو دسته هستند؛ یک عده کسانی بودند که اصلا یارانه دریافت نمی کردند و می‌گویند ما جا مانده‌ایم و واجد شرایط هم هستیم. این افراد حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند که درخواست داشتند به وضعیت‌شان رسیدگی شود. وضعیت این افراد بررسی شده و به تعداد قابل توجهی از آنها یارانه پرداخت شده و تعداد کمی مانده که در حال بررسی است.

رییس جمهور ادامه داد: دسته دوم کسانی هستند که می‌گویند ما یارانه می‌گرفتیم اما حالا قطع شده است. اینها هم معترض هستند. به اعتراضات تعداد قابل توجهی از این افراد رسیدگی شده و یارانه‌ به آنها اختصاص داده شده است.

آیت الله رییسی با تاکید بر بررسی و مشخص شدن وضعیت معترضین ثبت نام کننده به عدم دریافت یارانه نقدی پیش از اختصاص کالابرگ، اظهار داشت: از همین تریبون عرض می‌کنم شبانه روز در حال بررسی وضعیت درخواست کنندگان یارانه نقدی بوده‌ایم. البته این کار بررسی می‌تواند ادامه داشته باشد، زیرا شرایط خانواده‌ها با ازدواج و طلاق و استقلال افراد متفاوت می شود، اما اعتراض و درخواست ها به سرعت باید بررسی شود.

رییس جمهور در مورد اینکه مرحله بعدی پرداخت یارانه به صورت نقدی است یا کالابرگ گفت: تا زمانی که وضع کالابرگ الکترونیک قطعیت پیدا نکند و از درست رسیدن کالا به دست مردم اطمینان حاصل نکنیم حتما پرداخت نقدی خواهد بود.

آیت الله رییسی در مورد سرانجام وضعیت یارانه نان و دارو تصریح کرد: دارو باید به سمت بیمه‌ها برود، البته الان زیرساخت کشور در این زمینه کامل نیست. تا زیرساخت کامل شود به همین شکل فعلی که وجود دارد یارانه دارو پرداخت می شود و ارز ترجیحی دارو قطع نخواهد شد.

رییس جمهور با اشاره به اجرای آزمایشی طرح توزیع نان در برخی استان های کشور از جمله زنجان و قزوین، خاطرنشان کرد: قیمت نان تغییری نخواهد کرد. الحمدالله گزارشی که از استان‌ها داریم گزارشات خوبی است. یعنی این طرح توانسته پاسخ خوبی بگیرد، اما باید برای ما روشن شود که در شهر و روستا، در همه مناطق کشور کار می‌تواند به صورت دقیق انجام بگیرد.

آیت الله رییسی با تاکید بر عدم تعییر قیمت بنزین، اظهار داشت: اگر که قرار باشد کاری انجام شود ما با اطلاع دادن به مردم و تبیین و با تمهیدات آن را انجام می دهیم.

رییس جمهور در پاسخ به پرسشی در مورد مشکلات مستاجران و افزایش قیمت اجاره بها، گفت: کشور ما نیازمند سالی یک میلیون مسکن است که در سال های گذشته باید ساخته می شد اما در شهر و روستاها  این کار انجام نشد و در واقع ما یک عقب‌ماندگی جدی در ساخت مسکن در کشور داریم.

آیت الله رییسی افزود: ساخت یک میلیون مسکن  در سال «نیاز کشور»، «وعده انتخاباتی» و «قانون مجلس شورای اسلامی» است. بعضی‌ها در مورد ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال گفتند مگر می‌شود؟ چطور امکان دارد؟ عرض کردیم؛ این هم تصریح قانون است و هم نیاز کشور است و اگر نسازیم در این زمینه عقب ماندگی‌ها تشدید می‌شود. کار شروع شد و بحمدالله الان در استان‌های مختلف با برنامه ریزی این موضوع دنبال می‌شود که وزیر راه و شهرسازی، مسئولان و استانداران گزارشات آن را مستمراً به مردم می‌دهند. بعضی از استانها سریع‌تر پیش رفتند.

رییسی در مورد اخذ مالیات از خانه های خالی گفت: باید سامانه مربوط به املاک و اسکان فعال می‌شد که متاسفانه با تاخیری مواجه است. این سامانه می‌تواند اطلاعات خانه های خالی و بطور کل وضعیت مسکن را اریه دهد. تاخیر ایجاد این سامانه رفع و فعال شده است.

رییس جمهور با توجه به عدم ساخت مسکن به تعداد لازم در کشور در سال‌های گذشته تاکید کرد: نمی‌توانیم مردم را رها کنیم. حتما باید در این رابطه ورود کنیم، در دنیا هم همینطور است. اساس؛ اساسِ عرضه و تقاضا و رضایت موجر و مستاجر است. وقتی وضعیت مسکن اینطور شده دولت نمی‌تواند دخالت نکند. این مداخله دولت به منظور تعدیل بازار مسکن است، تا ظلم به مستاجرین نشود. البته قبول داریم که به موجر هم نباید ظلم شود.

رییسی با اشاره به مصوبه سران قوا برای افزایش حداکثری قیمت اجاره بها به میزان ۲۵ درصد در تهران و ۲۰ درصد در شهرستان‌ها، گفت: اگر از این موضوع تخلف شد حتما مورد پیگیرد قانونی قرار گیرد. فکر می‌کنیم با این مقرراتی که اعلام شد و با پیگیری مسئولین مربوطه در بازار مسکن شاهد این باشیم که یک مقداری این بازار تعدیل شود تا بتوانیم به کارهای زیربنایی برسیم.

آیت الله رییسی در ادامه درباره برنامه دولت برای جلوگیری از قطعی برق در کشور، با بیان اینکه مسئله مدیریت حامل های انرژی و آب از ابتدای این دولت مورد تاکید بوده است، تصریح کرد: در زمینه آب به رغم کمبود نزولات آسمانی اگر مدیریت شود، تنش های آبی کاهش می یابد.

رییس جمهور با بیان اینکه مدیریت الگوی مصرف در زمینه برق در ادارات دولتی در حال اجرا است، گفت: امسال با مدیریتی که انجام شد و با اولویت مصرف خانگی، تولیدی ها و پس از تولیدهای خرد، بخش کشاورزی، مصرف برق کنترل شد و بر این اساس ساعت کار ادارات دولتی کاهش یافت.

رییسی با بیان اینکه کمبود بسیار جدی در تولید برق داریم، تصریح کرد: باید در سال های قبل نیروگاه های متعددی در کشور ساخته می شد. دولت سیزدهم از تولید برق به صورت کلان غافل نبوده و کارهای عظیمی برای استقلال تولید برق در صنایع بزرگ آغاز شده است.

رییس جمهور ادامه داد: از مردم هم درخواست داریم که به دولت کمک کنند تا اتفاقات خوبی برای تامین انرژی بیفتد و مثلا در مسئله آب از کشاورزان درخواست شده است که الگوی کشت خود را تغییر دهند که این مورد نیز در حال انجام است.

آیت الله رییسی ادامه داد: از همکاری صمیمانه مردم با دولت تشکر می کنم و امیدوارم بتوانیم با کمک مردم از این شرایط عبور کنیم.

رییسی در ادامه این گفتگوی زنده تلویزیونی در پاسخ به سوالی درباره سیاست تعامل با همسایگان در دولت سیزدهم تصریح کرد: سیاست تعامل با کشورهای همسایه جزو اولویت‌های ما بوده که تاکنون نتایج خوبی از جمله مثبت شدن تراز تجاری کشور را به دنبال داشته است. در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی با ۱۸ کشور قراردادهایی به ارزش ۵/۲ میلیارد دلار داشته ایم.

رییس جمهور با اشاره به راه اندازی کریدورهای ریلی جدید در دولت سیزدهم گفت: سهم ایران در تجارت و ترانزیت منطقه بسیار بالا رفته و ارتباط با کشورهای عضو سازمان شانگهای، گروه بریکس و اکو در این زمینه برای ما بسیار مهم است. تازه در اول راه هستیم و فقط در سه ماهه اول امسال ۲۰ درصد رشد مبادلات تجاری داشته‌ایم. باید در زمینه تجارت با کشورهای همسایه و منطقه به سهمی که در شأن ملت ایران است، برسیم.

رییسی افزود: در زمینه صادرات نفتی هم علیرغم تهدیدات و تحریم‌های دشمن، امروز در شرایط خوبی هستیم و ان‌شاءالله شرایط بهتری را هم در پیش خواهیم داشت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.