صفحه اصلی / سرخط خبرها / مسیر کنترل تورم
مسیر کنترل تورم

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

مسیر کنترل تورم

سرمقاله

مهار تورم می تواند در تقویت قدرت خرید موثر باشد. هر سال تأکید می‌کنیم که برای کمک به معیشت خانوارها باید تسهیلات مناسبی ارایه شود. از سه طریق می‌توان افزایش قدرت خرید را محقق کرد. راه اول این است که دولت تورم را کنترل کند که این موضوع با توجه به وضعیت دولت و همچنین وضعی که بر اقتصاد کشور حاکم است عملا امکان پذیر نیست. در وهله دوم نیز دولت به صورت غیر نقدی باید حمایت کند که این موضوع نیز در کشور تاکنون به اندازه ای که باید انجام نشده و دولت نیز به سراغ آن نرفته، اما راهکار سوم افزایش نقدی حقوق و دستمزد است.
هر چند این راه بدترین راهکار در این رابطه به شمار می‌رود، اما چاره‌ای جزء این راهکار وجود ندارد. چرا که مردم باید قدرت خرید از دست رفته خود را به دست بیاورند تا بتوانند زندگی خود را بچرخانند. هرچند این موضوع نیز در کوتاه مدت موثر است و بعد از چند ماه دوباره با توجه به تورم موجود در اقتصاد کشور، مردم با مشکلات معیشتی بیشتری روبرو شوند. بنابراین در این رابطه باید امیدوار بود با احیای برجام اقتصاد کشور از ثبات نسبی برخوردار شود و تا حدودی فشار اقتصادی که بر روی مردم قرار دارد، کاهش یابد.
در این راستا دولت می بایست با مداخله خود و بانک مرکزی از تشدید نوسانات جلوگیری و نرخ ارز را تعدیل کند. ثبات قیمت ارز برای تامین مواد اولیه داخل کشور و صادرات یک اصل اساسی است. بنابراین باید در پی کنترل نرخ ارز و نظارت این بخش باشیم. کنترل تورم یکی از راهکارهای شکوفایی و بهبود حوزه کسب وکار است. هرچقدر که تورم کنترل شود، هزینه های تولید نیز متعارف تر و درنتیجه شرایط مطلوب برای بهبود تولید و کسب وکار رقم خواهد خورد. کاهش تورم و کنترل نرخ ارز می تواند به عنوان رکن اساسی بهبود اقتصاد درنظر گرفته شود. چنانچه این مولفه ها با موفقیت به پایان برسد، ریسک سرمایه گذاری نیز کاهش و میدان برای سرمایه گذاری و گسترش کسب وکار فراهم خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.