صفحه اصلی / اسلایدر / کمبود گوشت قرمز به دنبال تهدید به عدم عرضه توسط دامداران جدی است/قاچاق دام به خارج؟!
کمبود گوشت قرمز به دنبال تهدید به عدم عرضه توسط دامداران جدی است/قاچاق دام به خارج؟!

کمبود گوشت قرمز به دنبال تهدید به عدم عرضه توسط دامداران جدی است/قاچاق دام به خارج؟!

کسب و کار نیوز- گرانی گوشت قرمز در حالی ادامه دارد که مدیرعامل اتحادیه دامداران اظهارات عجیبی داشته است. به گفته این فعال صنفی همین فردا صبح باید صادرات دام آزاد شود تا دامداران نفس بکشند و دام‌های مازاد خارج شود. وی در پاسخ به گرانی احتمالی گوشت به دنبال صادرات نیز گفته است هرچه شد شد، ما چه کنیم، دولت برود گوشت وارد کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، دامداران نیز البته با این اظهارات موافق هستند. دامداران معتقدند به دنبال سیاستهای اشتباه دولت در رابطه با نهاده و قیمت تمام شده گوشت آنها از اصل سرمایه هزینه می کنند و بجای سود ضرر می دهند. یا دولت باید متناسب با قیمت نهاده آزاد، قیمت گوشت را تعیین کند و یا با این قیمت گوشت، نهاده دولتی را تامین کند. حساب دو دوتا چهار تا است. با این شرایط اگر پیش برویم بزودی بعد کشتار دام های موجود در دامداری‌ها، یک دامدار صنعتی اقدام به دام ریختن نخواهد کرد و سرمایه خود را حفظ می کند. دولت هم می تواند بعد از گذشت چند ماه دیگر بطور رسمی و کامل اقدام به واردات گوشت منجمد کند.

در همین زمینه رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: دامداران از کمبود و نبود علوفه شکایت دارند. مازاد دام هم وجود دارد. تمهیداتی باید در نطر گرفته شود تا این بخش از مشکلات فارغ شود. در غیر این صورت نبود علوفه مشکل آفرین خواهد شد. گر مدیریت صحیح وجود داشت نباید شاهد نوسان و افزایش قیمت گوشت باشیم.

علی اصغر ملکی اضافه کرد: مازاد دام وجود دارد و نمی توان منکر آن شد. گزارش های وجود دارد که نشان می دهد دام به کشورهای دیگر بخصوص کشور عراق قاچاق می شود. باید برای این معضل فکری اساسی کرد. قاچاق گوسفند به آن سوی مرزها موجب افزایش قیمت در بازار گوشت قرمز شده است. در حالیکه دولت می تواند با تمهیداتی جلوی این اقدام را بگیرد. مشکلات دامداران باید حل شود.

به گفته این فعال صنفی، با توجه به کاهش بارندگی در سال جاری و خشکسالی در مراتع، وزن گوسفندها کم است. به دلیل نبود صحرا برای تغذیه گوسفندان، دامداران ناچار به تأمین علوفه دستی شده‌اند که گران است.

بر اساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو ران گوساله ۲۰۰ تا ۲۱۵ هزار تومان، قلوگاه گوسفندی ۱۴۰ هزار تومان، ران گوسفندی ۱۸۰ هزار تومان، گردن و سردست گوسفندی ۱۵۵ هزار تومان و شقه گوسفندی ۱۵۵ هزار تومان است. گفتنی است قیمت‌های ذکر شده حدودی بوده و ممکن است در برخی مناطق بیشتر یا کمتر باشد. قیمت هفته گذشته خرده فروشی گوشت قرمز برای هر کیلو شقه گوسفندی ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان، سردست و گردن گوسفندی ۱۷۵ تا ۱۸۰ هزار تومان، ران گوسفندی بیش از ۲۰۰ هزار تومان، قلوه‌گاه گوسفندی ۱۴۰ و ران گوساله  ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار تومان بود.

اما مدیرعامل اتحادیه دام سبک در همین رابطه گفت: علی رغم توزیع ۶۰ تن گوشت منجمد در تهران و روند کاهشی قیمت دام، نرخ گوشت همچنان بالاست. افشین صدردادرس گفت: علی رغم توزیع روزانه ۶۰ تن گوشت منجمد در تهران، قیمت همچنان بالاست که این امر بیانگر سودجویی دلالان و واردکنندگان است چرا که منافع واردکنندگان در خدمت واردات گوشت است.

به گفته او، قیمت کنونی هر کیلو بره نر ۶۵ تا ۷۰ هزارتومان و میش ۲۵ تا ۳۰ هزارتومان است که براین اساس باید هر کیلو گوشت حداکثر ۱۵۰ هزار تومان و گوشت چرخ کرده ۷۰ هزار تومان در بازار توزیع شود که متاسفانه گوشت بالای ۲۰۰ هزار تومان و گوشت چرخ کرده ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تومان عرضه می شود که این موضوع ارتباطی به دامدار ندارد.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک‌گفت: بنابر گزارش اعلامی استان های غربی بین ۴ تا ۵ میلیون راس دام آماده عرضه در این استان هاست که به دلیل شرایط خشکسالی، نبود علوفه در مرتع و کاهش تقاضا در بازار هر چه سریع تر باید از این استان ها خارج شود. بنابر آمار اعلامی اتحادیه و تشکل‌های تولیدی سالانه یک میلیون تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور است که طی سال های قبل ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار تن از طریق تولید داخل و مابقی واردات تامین می شد که با افزایش بهره وری و تولید در داخل دیگر نیازی به واردات نداریم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.