امروز ضرورت گسترش تجارت آنلاین برای همه روشن شده است و دیجیکالا به عنوان پرچمدار تجارت آنلاین، بیشترین سهم را در این شکل تجارت دارد. آسان شدن خرید آنلاین، کمبود زمان و عدم نیاز به سفرهای درونشهری و برونشهری از دلایل اصلی توفیق روزافزون تجارت آنلاین شده و حالا این شکل از کسب و کار از اقبال عمومی برخوردار است. در این بین پدیده مهمی مثل کرونا در دو سال و نیم گذشته سرعت بیشتری به رونق تجارت آنلاین بخشید. توصیه به ماندن در منزل برای جلوگیری از شیوع کرونا باعث شد تعداد بیشتری از مردم به خرید آنلاین روی بیاورند. در دوران شیوع کرونا بود که خیلی از کاربران فعلی دیجیکالا برای اولین بار نام این پلتفرم را در مرورگر رایانه، تبلت یا موبایلشان تایپ کردند و بعد از آن اپلیکیشن دیجیکالا را روی گجت خودشان نصب کردند. افزایش مراجعه کاربران به دیجیکالا در این ایام باعث شد فروشندههای بیشتری هم به این مجموعه بپیوندند و کارشان را در این بستر شروع کنند. گزارش پیشرو، مروری بر گزارش دیجیکالا و کسبوکارهای بومی محلی در سال ۱۴۰۰ است و همانطور که از نامش پیداست حاوی اطلاعاتی درباره فعالیت این پلتفرم در آخرین سال قرن است:
اعداد شگفتانگیز
حالا اعداد در دیجیکالا به قدری بزرگ شدهاند که باور کردنش برای خیلیها سخت است. این گزارش و آمار و ارقامی که در آن میخوانید به خوبی گسترش فروش آنلاین در دیجیکالا را نشان میدهد.
ماهانه ۳۹ میلیون بازدید یکتا
دیجیکالا در ماه بیش از ۳۹ میلیون بازدید کننده یکتا دارد؛ بیش از ۲۴۹ هزار فروشنده در این پلتفرم همکار دیجیکالا هستند که بیش از ۷.۵ میلیون نوع کالای مختلف را به فروش میرسانند. دیجیکالا بیش از ۸۷۰۰ همکار مستقیم دارد که در بخشهای مختلف این پلتفرم مشغول فعالیت هستند. هماکنون دیجیکالا ۱۲۶ مرکز زیرساختی در اختیار دارد؛ انبارهای دیجیکالا ظرفیت نگهداری بیش از ۷.۶ میلیون کالا را دارند و این پلتفرم قادر است در روز بیش از ۹۶۰ هزار کالا را پردازش کند. در سال ۱۴۰۰ در یک روز پاییزی ۱۲ میلیون و ۸۸۴ هزار و چهار بازدید از سایت و اپلیکیشن دیجیکالا صورت گرفت. زمان متوسط بازدید کاربران از سایت و اپلیکیشن دیجیکالا ۶ دقیقه و ۵۶ ثانیه بود و در همان روز یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۲۰۶ کالا سفارش داده شد.
وضعیت خرده فروشی آنلاین در ایران و جهان
علیرغم گسترش تجارت آنلاین در ایران در دهه اخیر اما گردش مالی این نوع تجارت سهم زیادی در گردش مالی اقتصاد ایران ندارد. خردهفروشی آنلاین در ایران نزدیک به ۴ درصد کل بازار خردهفروشی را در اختیار گرفته که رقم پایینی است. البته باید توجه داشته باشیم این بازار در ایران هنوز یک پدیده نوپا محسوب میشود. ضمن این که بستر اصلی و زیرساخت فعالیت این بازار یعنی اینترنت در ایران نسبت به سایر کشورها وضعیت چندان مطلوبی ندارد که این مساله تاثیر بزرگی در پایین بودن سهم خردهفروشی آنلاین از کل بازار خردهفروشی دارد. در سطح بینالملل در این بازار چین و کره جنوبی با ۳۰ درصد بیشترین سهم را دارند. بریتانیا با ۲۸ درصد و آمریکا با ۲۰ درصد در رده سوم و چهارم این بازار قرار گرفتهاند. استرالیا، آلمان، فرانسه، ژاپن و روسیه در ردههای بعدی هستند. خردهفروشی آنلاین کشور ترکیه که در همسایگی ایران قرار دارد ۹ درصد کل بازار خردهفروشی این کشور را در اختیار دارد. برزیل، هندوستان و اندونزی هم وضعیتی کمابیش بهتر از ایران دارند.
رشد ۲۵ درصدی سهم خرده فروشی آنلاین در یک سال
آن طور که وبسایت نماد اعتماد الکترونیکی گزارش داده ۱۰۴ هزار و ۹۸۲ فروشگاه آنلاین در ایران دارای نماد اعتماد الکترونیکی هستند. به این تعداد باید فروشگاههایی را که در بستر اینستاگرام و تلگرام مشغول خردهفروشی آنلاین هستند را هم اضافه کرد که تعدادشان کم نیست. همین عدد ۴ درصد که مربوط به سال ۱۴۰۰ است در سال ۱۳۹۹ ۳.۲ درصد بود. این یعنی میزان خردهفروشی آنلاین در ایران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل حدود ۲۵ درصد رشد داشته که عدد خوبی است و نشان میدهد میتوان به افزایش این عدد در سالهای آتی امیدوار بود. عدد امیدوار کننده بعدی رشد سالانه فروش خالص ریالی دیجیکالاست. از سال ۱۳۹۰ تا امروز، فروش خالص ریالی دیجیکالا به طور متوسط هر سال ۹۴ درصد افزایش داشته است. ارزش خالص کالای فروخته شده در دیجیکالا در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال گذشته ۴۹ درصد رشد داشته است. این در حالیست که طبق گزارش رسمی مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰ با رشد ۵.۱ درصدی همراه بوده است.
گسترش مراکز زیرساختی دیجیکالا
با افزایش ۴۹ درصدی ارزش خالص کالای فروخته شده در دیجیکالا در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته لازم بود مراکز جمعآوری، پردازش و توزیع کالا هم توسعه پیدا کنند. به همین دلیل دیجیکالا، نمایندگیهای توزیع کالا را در سراسر کشور افزایش داد. این مراکز شامل مراکز توزیع سفارش مشتریان، مراکز جمعآوری کالای فروشندگان، نمایندگیهای توزیع سفارش مشتریان، انبارهای سیار جمعآوری کالای فروشندگان، مراکز حضوری تحویل سفارش و مرجوعی مشتریان، مراکز حضوری تحویل کالا توسط فروشندگان و جتمارکت است. در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد مراکز توزیع کالا و خدمات پـس از فروش به ۸۲ مرکز و تعداد جمعآوری کالای فروشندگان در سراسر کشور به ۴۸ مرکز رسید.
تحویل کالا؛ دنیای پیچیده عملیات و لجستیک دیجیکالا
حالا کار تحویل کالا به مشتریان چطور انجام میشود؟ دیجیکالا سه مرکز پردازش و تجزیه و مبادلات کالا دارد. مرکز دانش با مجموع مساحت ۷۰ هزار متر مربع یکی از بزرگترین مراکز در ایران و منطقه اسـت. کالاهای سوپرمارکتی در مرکز شادآباد با مساحت ۳۵ هزار متر مربع پردازش میشوند و مرکز بادامک با مساحت ۱۰ هزار متر مربع بـه پردازش کالاهای بزرگ مقیاس اختصاص دارد. دیجیکالا بیش از ۸۷۰۰ همکار مستقیم دارد که در ۲۴ استان کشور و در حدود ۸۳۰ شغل در تمامی مراکز گروه دیجیکالا مشغول فعالیت هستند. تقریبا ۷۰ درصد از همکاران مستقیم دیجیکالا آقا و ۳۰ درصد خانم هستند.
تجارت الکترونیک در ایران هر سال نسبت به سال گذشته بزرگتر میشود. مثلا در سال ۱۳۹۹ کمتر از ۵۰ هزار فروشگاه آنلاین دارای اعتماد الکترونیکی بودند. اما این تعداد در سال ۱۴۰۰ شمار این فروشگاه به ۱۰۵ هزار نزدیک شده. یعنی افزایش بیش از دو برابری در یک سال. دلیل بعدی هم میتواند آشنایی بیشتر مردم با این نوع کسب و کار باشد. جوانان عمده کاربران دیجیکالا را تشکیل میدهند و تعداد این افرادی که به سن جوانی میرسند در حال افزایش است. این مسائل نشان میدهد باز هم باید منتظر رشد بیشتر بازار تجارت الکترونیک در سالهای آینده باشیم.
مشروح گزارش دیجیکالا و کسبوکارهای بومی محلی در سال ۱۴۰۰ را از اینجا بخوانید.