صفحه اصلی / سرخط خبرها / نوسانات ارزی و هزینه تولید مسکن
نوسانات ارزی و هزینه تولید مسکن

فرهاد بیضایی، کارشناس مسکن

نوسانات ارزی و هزینه تولید مسکن

سرمقاله

دلایل زیادی برای افزایش هزینه ساخت مسکن در دهه های اخیر وجود دارد. افزایش تورم و رشد قیمت نهاده های ساختمانی از مهم ترین دلایل است. قیمت نهاده های ساختمانی به دلیل رشد نرخ ارز افزایش یافته است و هرچه رشد قیمت دلار تشدید شود تاثیر آن بر بازار مصالح ساختمانی نیز بیشتر می شود. قیمت نهاده های ساختمانی وابستگی کامل به افزایش نرخ ارز دارد. باید برای کنترل نرخ تورم چاره ای جدی اندیشید در غیر این صورت هزینه ساخت مسکن در سالهای آینده غیرقابل باور خواهد شد. قیمت ساخت مسکن به اندازه ای رشد خواهد کرد که هیچ فردی امروز تصوری از آن ندارد.
دستمزدها هم افزایش یافته است. دستمزدها برای ساخت مسکن از کارگر ساده گرفته تا جوشکار و نقاش و… به اندازه زیادی رشد داشته است. این عامل هم بر افزایش هزینه ساخت مسکن تاثیر گذاشته است. نرخ دستمزد با تورم جابجا می شود و همین امر بر قیمت تولید مسکن تاثیر می گذارد.
در کشور ما نرخ قیمت ساخت مسکن عمدتا بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ دلار به طور متوسط برای هر متر مربع است. این نرخ در سی سال گذشته ثابت بوده است. اما با کاهش ارزش پول ملی که به دلایل مختلف اتفاق افتاده، هزینه ریالی ساخت مسکن افزایش داشته است. امروز هزینه ساخت هر متر مربع مسکن به هفت و نیم تا هشت میلیون تومان رسیده است. به عبارتی هزینه ساخت از نظر دلاری ثابت مانده اما از نظر ریالی هر سال تغییر می کند. آن چیزی که موجب بالا رفتن هزینه ساخت مسکن شد مساله کاهش ارزش پول ملی و تورم است.
طرح های ساخت و تولید مسکن نیز نتیجه بخش نیست تا بتواند کمی از رشد قیمتها بکاهد. باید برای اقشار مختلف مردم عرضه‌های متنوع‌تری از مسکن را داشته باشیم. نمی‌توان با یک راهکار به همه نیازها پاسخ‌ها داد. در سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰ سهم دخالت دولت در بازار مسکن کمتر از ۲۰ درصد بود و حجم سرمایه‌گذاری مردم در حوزه بازار مسکن نزدیک ۳۲ میلیارد دلار در سال بود که الان به ۸ میلیارد دلار رسیده است.
برای رسیدن به ساخت یک میلیون واحد در سال به جای تقویت تقاضاهای مردمی و ظرفیت‌های مردمی بخش خصوصی، عرضه های دولتی انجام می‌شود. این اولین و بزرگترین نقد به نهضت ملی مسکن است. الان مشخص نیست که همه ۴ میلیون واحد مسکن را دولت می‌خواهد بسازد یا می‌خواهند از ظرفیت‌های مردمی و بخش خصوصی استفاده کنند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.