صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرط اثربخشی واردات خودرو
شرط اثربخشی واردات خودرو

مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو

شرط اثربخشی واردات خودرو

سرمقاله

واردات خودرو همانند هر سیاست دیگری که در سطح کلان انجام می شود نیازمند ثبات اقتصادی است. باید یک شرایط با ثبات اقتصادی و سیاسی در سطح کلان داشته باشیم تا اثربخشی واردات خودرو بر بازار نتیجه بخش شود. به عبارت کامل تر، اگر می خواهیم واردات خودرو داشته باشیم و نتیجه موفقت آمیز را شاهد شویم در وهله اول باید از بروز تنش های ارزی که امروز به بالاترین میزان خود رسیده، جلوگیری شود. نباید شرایطی در اقتصاد وجود داشته باشد که نگاه مردم دائما به قیمت دلار، سکه، طلا و… باشد. تا زمانی که این ثبات ایجاد نشود، واردات خودرو هم انجام شود در کوتاه مدت اثربخشی کمی خواهد داشت و در بلند مدت، همان تاثیرات ناچیز هم خنثی می شود.
امروز دلار در کشور ۳۰ هزار تومان است. تصور کنید خودرویی ۱۰ هزار دلاری وارد کشور شده است. همان ده هزار دلار باید در قیمت روز دلار و به عنوان مثال ۳۰ هزار تومان ضرب شود. قیمتی که برای این خودرو در داخل تعیین می شود، اصلا برای خرید به صرفه نخواهد بود. حتی اگر تعرفه واردات کمترین تعرفه هم در نظر گرفته شود باز هم باید با دلار روز، قیمت خودروی وارد شده محاسبه شود. به طور کلی واردات خودرو شوک کوتاه مدت در بازار ایجاد می‌کند. واردات خودرو به شرطی باعث کاهش و ثبات قیمت در بازار خودرو می‌شود که در وهله اول ما ثبات اقتصاد کلان را داشته باشیم و حداقل نرخ ارز ما ثابت باشد، وقتی قیمت ارز نوسان دارد نمی‌توانیم خودرو رابا یک نرخ ثابت وارد کنیم پس باز هم شرایط ثبات قیمت را نخواهیم داشت چون در بازار خودرو قیمت دلار حرف اول را می‌زند.
لذا قبل از اینکه به فکر واردات خودرو باشیم باید بازارهای داخلی از جمله بازار خودرو را از حالت دلاری خارج کنیم. یعنی اثرگذاری دلار بر بازار خودرو با هر راهکاری که ممکن است، کاهش پیدا کند. شاید ساماندهی بازار ارز و جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی آن یکی از همین راهکارها باشد. باید ثبات ایجاد کنیم تا مردم، مصرف کنندگان و دیگر اقشار بدانند در شرایط باثبات تصمیم گیری می کنند.
اگر به لحاظ سیاستگذاری بازار را خوب مدیریت کنیم که گردش نقدینگی در بازار ایجاد نشود و پول‌های سرگردان در بازار را کنترل کنیم، اجازه نمی‌دهیم تقاضای سفته بازی زیاد شود اما تا زمانی که دلار ثبات نداشته باشد هیچ سیاستی در بازار خودرو اثرگذار نخواهد بود حتی واردات خودرو.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.