صفحه اصلی / اقتصادی / موازی کاری در صنعت لوازم خانگی
موازی کاری در صنعت لوازم خانگی

شهرداری تهران مجوز برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی صادر کرد

موازی کاری در صنعت لوازم خانگی

یک شرکت نمایشگاهی اقدام به تبلیغ برای، برگزاری «نمایشگاه تخصصی صادرات لوازم خانگی، سیستم‌های صوتی و تصویری صنایع وابسته» با مجوز شهردای تهران کرده است. اگرچه برگزاری این نمایشگاه در حال حاضر به دلیل پیگیری‌ها و اعتراضاتی که از سوی انجمن‌ صنایع لوازم خانگی ایران و اتاق اصناف تهران صورت گرفته، با اما و اگرهایی همراه است؛ اما این اقدام و ورود نهادهای غیرتخصصی به صنعت لوازم خانگی، نگرانی‌هایی را از بابت رواج موازی‌کاری، خدشه‌دار کردن اعتماد مصرف‌کننده و و ضربه زدن به اعتبار برندها و تولیدکننده‌های داخلی به وجود آورده است

مریم بابایی
یک شرکت نمایشگاهی اقدام به تبلیغ برای، برگزاری «نمایشگاه تخصصی صادرات لوازم خانگی، سیستم‌های صوتی و تصویری صنایع وابسته» با مجوز شهردای تهران کرده است. اگرچه برگزاری این نمایشگاه در حال حاضر به دلیل پیگیری‌ها و اعتراضاتی که از سوی انجمن‌ صنایع لوازم خانگی ایران و اتاق اصناف تهران صورت گرفته، با اما و اگرهایی همراه است؛ اما این اقدام و ورود نهادهای غیرتخصصی به صنعت لوازم خانگی، نگرانی‌هایی را از بابت رواج موازی‌کاری، خدشه‌دار کردن اعتماد مصرف‌کننده و و ضربه زدن به اعتبار برندها و تولیدکننده‌های داخلی به وجود آورده است
.

سوال اولی که با عنوان این نمایشگاه به ذهن می‌رسد این است که این شرکت نمایشگاهی با مجوز چه نهادی اقدام به تبلیغات برای برگزاری نمایشگاه « تخصصی صادرات لوازم خانگی» کرده در حالی که نهادها و انجمن‌های تخصصی و حتی وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران در این زمینه بی‌اطلاع هستند و مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌‍‌اند؟

پیگیری‌ها نشان می‌دهد هیچ یک از نهادهای متولی از وزارت صمت و معاونت مربوطه، سازمان توسعه تجارت ایران، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی، اتاق بازرگانی، انجمن‌های تخصصی مربوطه، اتاق اصناف و اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی و… اطلاعی از تبلیغات برای برگزاری این نمایشگاه ندارند و مجوزی هم در این زمینه صادر نکرده‌‌اند و درج عنوان و لوگو سازمان توسعه تجارت در پوستر و تبلیغات این نمایشگاه نیز غیرواقعی و به عبارتی جعلی است و گمراهی مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها و برندهای تولیدکننده را در پی داشته است.

حال سوال این است آیا شهرداری تهران مرجع صدور مجوز برگزاری نمایشگاه تخصصی لوازم خانگی است؟ آیا شهرداری به همه وظایف خود در حیطه شهری و تخصصی، از مشکلات مربوط به حمل و نقل و مردم و راننده‌های ناراضی و ساختمان‌ها و مکان‌های ناایمن و… رسیدگی کرده که به حوزه جدید ورود کرده و مجوز برگزاری نمایشگاه تخصصی لوازم خانگی صادر می‌کند؟ آیا بهتر نبود این نهاد برای صدور مجوز در ابتدا با نهادها و انجمن‌های تخصصی این حوزه مشورت می‌کرد و کار را مراجع مربوطه می‌سپرد؟

صنعت لوازم خانگی طی سال‌های اخیر در حالی که با مشکلات متعددی همچون گرانی تولید و مواد اولیه، افزایش قیمت‌ها و رکود سنگین بازار، قیمت‌گذاری دستوری، قاچاق وگارانتی‌های تقلبی دست و پنجه نرم می‌کرده از موازی‌کاری و رقابت‌های مخرب نیز در امان نبوده و برگزاری چنین رویدادهایی از سوی نهادهای غیرتخصصی، بدون رعایت استانداردها و کیفیت‌های لازم و بدون مشارکت برندها و تولیدکننده‌های بزرگ کشور با نمایشی ضعیف از پتانسیل‌های صنعت لوازم خانگی به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور به اعتبار این صنعت در بازارهای داخلی و بین‌المللی ضربه می‌زند.

عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با انتقاد از ورود نهادهای غیرتخصصی به صنعت لوازم خانگی و برگزاری نمایشگاه گفت: شان صنعت لوازم خانگی کشور به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور نباید با ورود نهادهای غیرتخصصی و رعایت نشدن استانداردهای کیفی در برگزاری نمایشگاه و نفع برخی افراد خدشه‌دار و منجر به بی‌اعتمادی به برندهای داخلی و.. شود.
هاشمی با بیان اینکه صنعتگران طی سال‌های اخیر در راستای بالا بردن سطح کیفی صنعت لوازم خانگی تلاش‌های زیادی کرده‌اند، گفت: این صنعت به اندازه‌ای برای کشور اهمیت دارد که حتی منجر به ورود مقام معظم رهبری به این حوزه شده است و صحیح نیست اعتبار تولیدکنندگان و صنعتگران با سابقه کشور و اعتماد مصرف‌کننده دستخوش منافع کوتاه مدت افراد و شرکت‌ها قرار گیرد.

وی با بیان اینکه انجمن صنایع لوازم خانگی کشور، ۲۲ سال است که نمایشگاه لوازم خانگی را به صورت تخصصی و بین‌المللی در بالاترین سطح کیفی و با رعایت استانداردها برگزار می‌کند، افزود: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با عدم رعایت استانداردهای کیفی و بدون حضور برندها و تولید کننده‌های بزرگ کشور و نمایش دستاوردهای تولیدکنندگان، نهایتا به وجهه صنعت لوازم خانگی و اعتماد مصرف‌کنندگان ضربه خواهد زد.

هاشمی با بیان اینکه رعایت نشدن استانداردها و بی‌اعتمادی مصرف‌کننده نهایتا به صنایع داخلی و تولیدکنندگان ضربه خواهد زد. ادامه داد: در تبلیغات این نمایشگاه عنوان شده این نمایشگاه رویکرد صادراتی دارد. آیا قرار است رویکرد صادراتی صنعت لوازم خانگی کشور ما با چنین استانداردهای ضعیفی و بدون حضور برندهای بزرگ در معرض نمایش قرار بگیرد؟ آیا این به نوعی ظلم به صنعت و تولیدکننده‌ها و صنعتگران بزرگ کشور نیست؟

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ادامه داد: برگزاری نمایشگاه الزامات و استانداردهایی از جمله حضور واحدهای تولیدی با پروانه تولیدی، حضور و میزبانی از هیات‌های خارجی و عقد قرارداد با تولیدکنندگان داخلی، برگزاری ایونت‌های علمی، حضور دانش‌بنیان‌ها و.. دارد که در قراردادی که هرساله انجمن صنایع لوازم خانگی برای برگزاری نمایشگاه با سازمان توسعه تجارت ایران و شرکت‌ نمایشگاهی منعقد می‌کند، این موارد درج می‌شود و این نمایشگاه با رعایت این استانداردها و گرید + Aبرگزار می‌شود.

هاشمی ادامه داد: ما به عنوان انجمن تخصصی صنعت لوازم خانگی با برگزاری هر گونه نمایشگاه موازی مخالف هستیم. دلیل آن نیز به هیچ وجه انتفاع انجمن در برگزاری نمایشگاه نیست، بلکه از تشتت و انشقاق در صنعت لوازم خانگی باید جلوگیری شود، چرا که به اندازه کافی این صنعت به واسطه برخی منفعت‌طلبی‌ها آسیب‌پذیر شده است.

هاشمی ادامه داد: در نامه به نهادهای مربوطه دراین زمینه این موضوع مورد تاکید قرار گرفت که ضروری است حیثیت و جایگاه صنعت حفظ شود و صرف کسب درآمد نباید اجازه برگزاری نمایشگاه از سوی شرکت‌ها و افراد غیرتخصصی داده شود و به اتحاد و یکپارگی صنعت آسیب بزند.

وی افزود: اگر قرار است چنین نمایشگاهی برای بخش صنفی و توزیعی نیز برگزار شود نیز، باید استانداردها و کیفیت‌‎های لازم با ورود و مدیریت انجمن رعایت شود و عنوان نمایشگاه نیز باید دقیق مشخص باشد که تضادی با نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی نداشته باشد.

اصناف و اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی و کسبه نیز مخالفت خود با برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی با مجوز شهرداری تهران را اعلام کرده‌اند و خواستار واگذاری امور به تشکل‌های تخصصی و بهره‌گیری از نظرات کارشناسی در این زمینه شده‌اند.

قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران نیز در نامه‌نگاری با نهادهای مربوطه تاکید کرده‌اند با برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی از سوی نهادهای غیرتخصصی مخالفت هستند و خواستار حفظ شان و جایگاه این صنعت شده‌اند.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران نیز با بیان اینکه طی‌ سال‌های گذشته نمایشگاه لوازم خانگی با کیفیت بالا و با حضور هیات‌های تجاری خارجی در مراسم افتتاحیه برگزار شده است، گفت: نباید در این عرصه موازی کاری صورت بگیرد و امور باید به تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی سپرده شود. امیدواریم شهرداری کارهای تخصصی را به بخش مربوطه بسپارد و اجازه دهد متولیان این حوزه کار خود را انجام دهند.

پازوکی با اشاره به مجوز شهرداری برای برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی در شهر آفتاب گفت: اگر قرار باشد این طور نمایشگاه‌ها برای فروش کالا باشد و منجر به ضعیف شدن کسبه و ضرر آنها شود نیز با آن نیز مخالف هستیم. با رکود بازار در ۲.۵ سال گذشته کسبه متضرر شدند و این نمایشگاه‌ها برای فروش اگر باشد، باعث ضرر بیشتر کسبه می‌شود.

در حال حاضر و در شرایطی که تولیدکنندگان لوازم خانگی با مشکلات متعددی از جمله کمبود و گرانی مواد اولیه تولید، افزایش عوارض گمرکی و مالیات و و… رو به رو هستند و کسبه بیش از دو سال با کاهش قدرت خرید مردم با رکود سنگین بازار دست و پنجه نرم می‌کند و مصرف‌کننده نیز با توان مالی اندک، توان خرید لوازم خانگی را ندارد و با چالش‌هایی همچون لوازم خانگی و گارانتی‌های تقلبی رو به روست، هر گونه اقدامی از سوی نهادهای غیر تخصصی بر مشکلات این صنعت می‌افزاید.

نیاز این صنعت در حال حاضر بنا به تاکید کارشناسان، وجود یک فضای کسب و کار بدون هجمه‌های سیاسی، وجود یک دستگاه متولی خبره با ساختارهای قوی، سالم و پاسخگو، حذف قوانین دست و پا گیر و پرهیز از تدوین دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، تعامل دستگاه متولی با نهادها و انجمن‌های نماینده تولیدکنندگان، مشارکت فعال انجمن و اعضا در تدوین قوانین و دستور‌العمل‌های مورد نیاز، حاکمیت بازار آزاد و حذف قواعد دستوری و حاکمیتی در قیمت‌گذاری و نظارت بر توزیع، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی با هدف استفاده از فناوری‌ها روز دنیا،پیاده‌سازی راهکارهای سیستمی یکپارچه و حذف دخالت افراد دارای امضاء طلایی از فرآیندهای اجرایی،پذیرش همه رقبا، تدوین یک برنامه عملیاتی میان مدت برای رشد و توسعه با مشارکت همه فعالان، توزیع بهینه منابع از سوی دولت و پرهیز از رانت، ورود دولت به عنوان حامی به چرخه فعالیت نه مجری، پرهیز از تشکل‌گرایی موازی و غیرضرور در صنعت است.

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیات دولت اجرا می شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، اسفند سال گذشته بیش از ۲۰ جلسه با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.