مریم بابایی
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در مراسم آغاز کارگاههای آموزشی تجارت با پاکستان، خطاب به تجار ایرانی گفت: سازمان توسعه تجارت تمام قد پشت شما برای فراهم کردن شرایط ایده آل تجارت با پاکستان ایستاده است.
علیرضا پیمانپاک، معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ابتدای کارگاه آموزشی تجارت با پاکستان با تاکید بر اهمیت بازار این کشور برای ایران، گفت: در حال حاضر سهم دو کشور از بازار ۱۹۰ میلیارد دلاری موجود، ناچیز است و همین موضوع ضرورت برنامه ریزی برای افزایش این سهم را نشان می دهد.
پیمانپاک با اشاره به بازار ۷۰ میلیارد دلاری پاکستان گفت: صادرات این کشور در سال گذشته، ۲۲ میلیارد دلار و واردات آن ۴۸ میلیارد دلار بوده است که در کنار تجارت خارجی ۱۲۰ میلیارد دلاری ج. ا. ایران، بازار ۱۹۰ میلیارد دلاری ایجاد شده؛ اما سهم دو کشور از این بازار تنها حدود ۶/۱ میلیارد دلار و غیرقابل قبول است.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه یکی از مهمترین سیاستهای دولت سیزدهم، توسعه تجارت و همکاری با کشورهای منطقه و همسایه است، افزود: در این راستا کشور پاکستان از چند منظر به عنوان یکی از کشورهای اصلی هدف ج. ا. ایران انتخاب شده این کشور از نظر مذهبی و فرهنگی قرابت نزدیکی با ما دارد و مرزهای طولانی، فرصتهای متعددی را در راستای همکاری دو کشور فراهم کرده است.
راهاندازی و تقویت بازارچههای مرزی مشترک با پاکستان
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به مکمل بودن اقتصاد ایران و پاکستان گفت: یکی از موضوعات مهمی که سازمان توسعه تجارت ایران به جد پیگیر آن است و نقش مهمی در افزایش تجارت دو کشور دارد، راهاندازی بازارچه های مرزی مشترک و تقویت آن است که با همکاری و همراهی دولت پاکستان و استانداری سیستان و بلوچستان در حال پیگیری است.
پیگیری ایجاد دفتر مراکز تجاری در پاکستان
پیمانپاک با بیان اینکه ایجاد دفتر مراکز تجاری در کشور پاکستان از سیاستهای اصلی سازمان توسعه تجارت ایران است، گفت: استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ارائه خدمات مدیریت شده اعم از خدمات توسعه بازار، خدمات گمرکی، خدمات لجستیک و ترخیص کالا و پشتیبانیهایی که میتوان از تجار در زمینه مسایل حقوقی، پیگیری دعاوی، انتقال ارز و صدور ضمانتنامه کرد، بسیار قابل اهمیت است و در اولویت پیگیری قرار دارد.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه در هشتماه گذشته، هشت مرکز تجاری با این رویکرد ایجاد کردیم، گفت: برنامهریزی شده این مراکز، ۷۰ محور خدماتی تعریف شده را به تجار ج. ا. ایران و تجار کشورهای هدف ارائه دهند و هدف این است که وقتی تاجر وارد کشور مقصد میشود، سرگردان نباشد و بتواند کلیه خدمات را از این دفاتر دریافت کند.
وی ادامه داد: در حال حاضر جهت راهاندازی این دفتر در پاکستان موافقت اولیهای را دریافت کردهایم و ایجاد این مراکز در دست اقدام است.
اعزام و پذیرش با برنامه هیاتهای تجاری بین ایران و پاکستان
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت حضور رایزن بازرگانی در کشور پاکستان گفت: در حال حاضر و با آغاز به کار دولت، رایزن ج. ا. ایران در پاکستان فعالیت موثری دارد و فعالیت رایزنها میتواند درگاهی برای شناخت بازار و پیگیری مسایل مربوطه به تجارت باشد.
پیمانپاک با اشاره به اهمیت مبادله هیاتهای تجاری بین دو کشور گفت: موضوع مهم دیگر در تجارت با کشورهای هدف از جمله پاکستان، اعزام و پذیرش مدیریت شده و با برنامه هیاتهای تجاری است که در این بخش نیز نقش رایزن و مراکز تجاری مورد تاکید و مهم است.
وی افزود: در این زمینه در حوزههای تخصصی فعالیتهایی را شروع کردیم. از جمله در کشور روسیه پیشرفتهای بسیار خوبی داشتیم، در کشور عمان نیز با همکاری اتاق مشترک دو کشور کاملا موفق عمل کردیم. در کشورهای عراق، چین، اندونزی، قطر و ترکیه نیز فعالیتهایی را شروع کردهایم و براساس برنامهریزی صورت گرفته، پاکستان نیز به این حوزه اضافه می شود.
معاون وزیر صمت ادامه داد: با کمک سفرای دو کشور، اتاقهای مشترک و سازمان توسعه تجارت پاکستان این برنامهریزی میتواند موثرتر واقع شود و منجر به افزایش شناخت تجار از بازار دو طرف و پتانسیل و ظرفیتهای موجود شود.
پیمانپاک افزود: برنامه و هدف ما ایجاد همافزایی بین سازمان توسعه تجارت ایران و سایر دستگاهها از جمله معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که از این فرآیندها حمایت کنند.
برگزاری نمایشگاههای تخصصی در دو کشور
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اهمیت برگزاری نمایشگاههای تخصصی گفت: برگزاری نمایشگاههای تخصصی در دو کشور نیز فرصت مناسبی است که باید با نظارت اداره کل شبه قاره هند و رایزن بازرگانی و مشارکت مجموعههای موثر در راستای شناساندن توانمندیهای ج. ا. ایران در بازار هدف پیگیری شود.
پیمانپاک با تاکید بر برخی نارضایتیها در زمینه برگزاری نمایشگاهها گفت: در این زمینه تاکید شده گزینش مجریان نمایشگاهی با دقت بیشتری صورت گیرد و کارگروه شورای نظارتی تشکیل شود تا برگزاری نمایشگاهها بیشترین عایدی را برای تجار و توسعه تجارت کشور داشته باشد.
پیگیری پیادهسازی ساز و کار تهاتر در مبادلات ایران و پاکستان
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری منظم نشستهای کمیته تجاری که اولین نشست آن در ایران برگزار شد، گفت: یکی از محورهایی که در کمیته مشترک در مورد آن به توافق رسیدیم و اتاق بازرگانی کویته و زاهدان در حال پیگیری محورهای آن هستند، پیادهسازی ساز و کار تهاتر است.
پیمانپاک افزود: در این کمیته همچنین موضوعات مربوط به زیرساختهای حمل و نقل، مسائل پولی و بانکی و …مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
معاون وزیر صمت همچنین با اشاره به تحریم و مشکلات مربوط به انتقال ارز گفت: به واسطه تحریمهای ظالمانه راههای متعدد و مختلفی را در کشورهای هدف پیاده میکنیم و در این راستا در سازمان توسعه تجارت ایران برنامهریزی و تلاش کردهایم بخش خصوصی واقعی از ظرفیت صرافیها و خدمات پولی و بانکی استفاده کند.
مذاکره با وزارت نیروی پاکستان در زمینه پول صادرات برق
پیمانپاک افزود: همچنین در حال مذاکره با وزارت نیرو و همتایان پاکستانی هستیم که پول صادرات برق به عنوان اعتبار خریدار هزینه شود و هنگامی که صادرکننده کالایی را به کشور پاکستان صادر میکند، به صورت وام کم بهره در اختیار خریدار پاکستانی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه تاخیر در ارسال کالا، تجار را با مشکل رو به رو میکند، گفت: در راستای تسهیل عبور و مرور کامیونهای دو کشور در حال مذاکره هستیم و در این زمینه قصد داریم واردکننده معتبر و بین المللی پاکستانی را به تجار معرفی کنیم که بتوانند به صورت مطمئن عقد قرارداد داشته باشند.
ایجاد فروشگاههای زنجیرهای و مراکز فروش عمده در پاکستان
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه ایجاد فروشگاههای زنجیرهای و مراکز فروش عمده؛ مشابه تجربهای که در روسیه داشتیم، در پاکستان نیز در حال پیگیری است، گفت: موضوع ایجاد بارانداز و مکانی که کالای ما وارد، ترخیص، انبار و در نهایت عرضه شود؛ چه در خردهفروشی و چه در عمدهفروشی دنبال میشود.
معاون وزیر صمت در پایان اظهار امیدواری کرد برنامههایی که سازمان توسعه تجارت ایران با همکاری اتاقها و مجموعههای متناظر و مسئولان کشورهای هدف تعریف میکند، در راستای آموزش و ارتقای توانمندی بخش خصوصی و تجار دو کشور موثر واقع شود.
۳ مزیت مهم تجارت با پاکستان
در ادامه این برنامه سید محمدعلی حسینی، سفیر ج.ا.ایران در پاکستان نیز در خصوص فرصت های توسعه روابط تجاری دو کشور گفت: فرصت در علم اقتصاد به معنی مزیت است. یعنی وجود یک ویژگی که باعث برتری فرد یا شی نسبت به همنوع خود شود . از منظر تجارت بین الملل و به عبارت ساده تر، اینکه کشور A دارای ویژگی هایی است که تجارت با آن، دارای سود بیشتری نسبت به تجارت با کشور B دارد.
وی ادامه داد: با بررسی عواملی که باعث افزایش سود در یک تجارت می شود از جمله، هزینه تولید، هزینه حمل و تنوع در وسایل حمل و نقل، دسترسی به منابع اولیه و ارزان و بازار مصرف متوجه می شویم که دو کشور دارای فرصتهایی هستند که در صورت مدیریت صحیح و رفع موانع، تجارت پرسودی را رقم زده و باعث توسعه روابط تجاری خواهد شد .
سفیر ایران در پاکستان مزیت کم هزینه بودن و تنوع مسیرهای حمل و نقل، اقتصاد مکمل ۲ کشور و حجم بازار ۳۰۰ میلیون نفری را مهمترین فرصت های توسعه روابط تجاری ۲ کشور خواند و افزود: ایران به لحاظ دسترسی به منابع انرژی همچون نفت، گاز و برق از موقعیت خوبی برخوردار است و دارای ظرفیت های زیادی برای همکاری در عرصه استخراج و تولید و توزیع است .در حال حاضر نیز تجارت حامل های انرژی و محصولات نفتی بیشترین حجم تجارت را در بر گرفته است اما به نسبت فرصتی که در این حوزه میان دو کشور وجود دارد، استفاده کمتری از این فرصت ها شده است.
وی افزود: علاوه بر فرصت های ذکر شده، وجود فرهنگ و تاریخ ، مذهب و ذائقه مشترک نیز از مزیت های مهم میان دو ملت است که تاثیر آن از جنبه سهولت بازاریابی محصولات بر همگان روشن است.
به گفته حسینی، تلفیق حوزه های اشتراکی فعلی در تجارت با علم و فناوری فرصتهای مضاعفی ایجاد خواهد کرد چرا که نیرو محرکه توسعه، تلفیقی از دانش و نیروی انسانی، مواد خام و انرژی است که به علت برخورداری دو کشور از این ۴ مولفه، در صورت همکاری بیشتر، جهش و تحولی عظیم در روابط دو کشور را شاهد خواهیم بود.
وی در ادامه ضمن بیان پیشنهاداتی گفت: اهتمام بر اجرایی سازی مکانیسم تهاتر با هدف رفع مساله نبود تبادلات بانکی، تنظیم مقررات حاکم بر بازارچه ها و نهایی سازی لیست کالاهای حساس قبل و رفع موانع تعرفه ای خصوصا در حوزه محصولات کشاورزی می تواند موجبات توسعه تجارت میان ایران و پاکستان را فراهم سازد.