صفحه اصلی / اسلایدر / جزییات هوشمندسازی یارانه آرد اعلام شد/ قیمت نان به هیچ وجه افزایش پیدا نمی‌کند/ خروج ٣٠ درصد آرد از چرخه پخت
جزییات هوشمندسازی یارانه آرد اعلام شد/ قیمت نان به هیچ وجه افزایش پیدا نمی‌کند/ خروج ٣٠ درصد آرد از چرخه پخت

جزییات هوشمندسازی یارانه آرد اعلام شد/ قیمت نان به هیچ وجه افزایش پیدا نمی‌کند/ خروج ٣٠ درصد آرد از چرخه پخت

کسب و کار نیوز- دبیر اطلاع رسانی ستاد نان اظهار داشت: بانک مرکزی و چند بانک در حال طراحی مدلی هستند و ١۵ استان پایلوت این طرح شدند که از طریق پوز و پایانه فروش نصب شده در نانواها مشخص می‌شود که مردم چقدر نان خریده‌اند تا به همان میزان آرد به آنها اختصاص پیدا کند و اضافه‌تر از آن، آردی به نانواها اختصاص پیدا نمی‌کند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، میثم جعفری درباره ساز و کار و ماموریت ستاد ویژه نان اظهار داشت: ستاد نان برای راهبری هوشمندسازی نان در وزارت اقتصاد راه‌اندازی شده‌ است و توزیع آرد را مدیریت می‌کند. وی با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که به صورت میانگین ٣٠ درصد آردی که نانواها ارایه می‌شود از چرخه پخت نان خارج می‌شود، گفت: زنجیره آرد از زمانی که خریداری می‌شود در وزارت کشاورزی مدیریت می‌شود تا زمانی که در اختیار نانوا قرار می‌گیرد اما موضوع این است که بخشی از آرد از چرخه پخت نان مردم خارج می‌شود. پژوهش‌ها نشان می دهد که میانگین حدود ٣٠ درصد  میزان آردی که توسط دولت بین نانواها توزیع می‌شود، از چرخه تولید و پخت نان خارج به سمت پخت نان فانتزی و شیرینی‌ها و قنادی‌ها می‌رود یا به دامداری‌ها می‌رسد.

دبیر اطلاع رسانی ستاد نان ادامه داد: برای مدیریت این فضا و شرایط مدلی در حال اجرا است که بر پخت نان نظارت دارد تا آرد نان در نهایت به مردم برسد. جعفری با اشاره به حضور بانک‌ها در این طرح گفت: بانک مرکزی و چند بانک در حال طراحی مدلی هستند و   ١۵ استان پایلوت این طرح شدند که از طریق پوز و پایانه فروش نصب شده در نانواها مشخص می‌شود که مردم چقدر نان خریده‌اند تا به همان میزان آرد به آنها اختصاص پیدا کند و اضافه‌تر از آن، آردی به نانواها اختصاص پیدا نمی‌کند. همچنین این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد که چقدر آرد به نانواها اختصاص پیدا کرده و چقدر نان پخت و در اختیار مردم قرار گرفته است.

دبیر اطلاع رسانی ستاد نان افزود: پوزها و پایانه فروش استفاده در  این مدل از نوع اندرویدی جدید هستند که بانک‌ها در این حوزه سرمایه‌گذاری کردند تا نسبت به راهبری اقدام کنند  و فعلا بانک سپه وارد شده و سایر بانک‌ها هم عملیاتی می‌شود طرح به صورت دقیق تری به اجرا برسد.

وی تاکید کرد : موضوع مهم این است که مردم نان را با قیمت بالاتر خریداری نمی‌کنند و به هیچ وجه قیمت نان بالا نمی رود اما دولت در این طرح نظارت می‌کند که این آرد فقط به پخت نان اختصاص پیدا کند همچنین مابه التفاوت هزینه‌های این فرایند به حساب نانوا واریز می‌شود که این اقدام در استان زنجان انجام شده است.

جعفری با بیان اینکه فعلا طبق طرح فعلی یارانه نان به نانوا داده می‌شود، تاکید کرد: مردم نان را با همان نرخ شهریور ١۴٠٠ خریداری می‌کنند و هیچ افزایش قیمتی برای نان نداریم و تا پایان سال این روند ادامه پیدا می‌کند. دبیر اطلاع رسانی ستاد نان درباره فروش کیلویی نان گفت: فروش به صورت کیلویی از گذشته هم رایج بوده و از قدیم هم برای وزن دقیق چانه نان به صورت کیلویی فروش انجام می‌شد و دلیل بررسی فروش کیلویی نان در واقع جلوگیری از کم فروشی است و ارتباطی با هدفمندی و طرح یارانه ندارد.

وی با تاکید براینکه فروش کیلویی نان بُعد نظارتی دارد، ادامه داد: نانوا به ازای هر یک نان، آرد تحویل می‌گیرد و باید یه طور دقیق مشخص شود در  هر نان چه مقدار آرد مصرف شده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.