صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / هنوز خانه‌ خالی جدیدی معرفی نشده است
هنوز خانه‌ خالی جدیدی معرفی نشده است

سازمان امور مالیاتی:

هنوز خانه‌ خالی جدیدی معرفی نشده است

در شرایطی که وزیر راه و شهرسازی از گزارش حدود ۴۰۰ هزار خانه جدید خالی خبر داده است، سازمان امور مالیاتی می‌گوید که هنوز اطلاعات جدید خانه‌های خالی به این سازمان ارسال نشده است.


به گزارش کسب و کار نیوز بخ نقل از ایسنا، براساس قانون وظیفه شناسایی خانه‌های خالی و ارسال اطلاعات مربوط به ‌آن‌ها به سازمان امور مالیاتی برعهده وزارت راه و شهرسازی است.

در این زمینه، پس از کش و قوس‌های بسیار بین این دو دستگاه از چگونگی ارسال اطلاعات تا بررسی صحت آن‌ها در سال گذشته، سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که ۵۶۸ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی شد که بالغ بر ۴۸۸ هزار واحد از آنها در شهرهای بالاتر از صد هزار نفر جمعیت بوده و مشمول پرداخت مالیات شدند.

پیش از این، سازمان مالیاتی درباره روند و میزان اخذ مالیات از این تعداد خانه خالی گفته بود که فقط یک میلیارد تومان مالیات خانه خالی پرداخت شده است و حدود ۵۰۰۰ نفر از مالکان این خانه‌ها در درگاه سازمان اعلام کردند که خانه آنها خالی نبوده و عدم پذیرش را انتخاب کردند.

همچنین، حدود ۵۰۰ نفر از صاحبان خانه‌های خالی نیز پذیرش مالیات خانه خالی را اعلام کردند اما همه این افراد مالیات خود را پرداخت نکرده‌اند بلکه نصف این افراد مالیات خود را پرداخت کردند.

برخی دیگر از مشمولان مالیات خانه خالی نیز وارد درگاه سازمان امور مالیاتی شدند و هیچ عکس‌العملی نداشته‌اند.

وزارت راه: ۴۰۰ هزار خانه خالی جدید گزارش دادیم

در شرایطی که مشمولان مالیات خانه‌ها خالی اعتراض داشتند که خانه آن‌ها به اشتباه، خالی شناسایی و مشمول مالیات شده است، وزارت راه و شهرسازی فرصت داد تا دریافت‌کنندگان پیامک از سرشماره V.MASKAN اطلاعات سکونتی خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت یا به‌روز کنند.

در این بین، وزیر راه و شهرسازی در اظهارات اخیرش درباره اجرای قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی گفت که ۵۶۰ هزار واحد مسکونی خالی به وزارت اقتصاد و دارایی معرفی شده که از این میزان ۶۰ هزار واحد اعتراض کردند و این اعتراضات در دست بررسی است. وی همچنین از گزارش حدود ۴۰۰ هزار خانه جدید خالی خبر داده است.

بدین منظور، برای بررسی آخرین وضعیت ارسال اطلاعات جدید خانه‌های خالی، مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هنوز اطلاعات جدیدی از خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال نشده و اطلاعات جدید ممکن است که اطلاعات دقیق و موثق همان ۵۷۶ هزار خانه خالی قبلی پس از بررسی‌های صورت گرفته باشد.

وی افزود: اعتراضات درباره شناسایی خانه‌های خالی از سوی صاحبان این واحدهای مسکونی به وزارت راه و شهرسازی رفته و تغییرات وارد شده در اطلاعات خانه‌های خالی را به سازمان امور مالیاتی ارسال خواهد کرد.

افزایش وصول مالیات از خانه‌های خالی از تیرماه به بعد

جهانگیر رحیمی ادامه داد: بخش ابتدایی که از تعداد خانه‌های خالی در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت، زیاده نبوده و سازمان هنوز برگ مطالبه ارسال نکرده‌ است. افزایش وصول مالیات از خانه‌های خالی به اطلاعات جدید بستگی دارد زیرا، احتمال اینکه شناسایی این خانه‌ها دقیق باشد، بیشتر است و هر چه اطلاعات دریافتی درست‌تر باشد، آمار وصولی نیز بالا می‌رود.

مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندهای مالیاتی در پایان سخنانش تاکید کرد که بعد از تیرماه اطلاعات خوبی از وصول پایه‌های مالیاتی از جمله مالیات خانه‌های خالی اعلام خواهد شد.

طبق این گزارش، بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

سهم لوکس نشینان و سواران از مالیات در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز ، مالکانی که ارزش املاک و خودروهای آنان بالاتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.