صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش هزینه‌های تولید با ادامه فعالیت ماشین آلات قدیمی/رنج صنایع از فرسودگی تجهیزات/معادن؛ گورستان ماشین‌آلات فرسوده
افزایش هزینه‌های تولید با ادامه فعالیت ماشین آلات قدیمی/رنج صنایع از فرسودگی تجهیزات/معادن؛ گورستان ماشین‌آلات فرسوده

افزایش هزینه‌های تولید با ادامه فعالیت ماشین آلات قدیمی/رنج صنایع از فرسودگی تجهیزات/معادن؛ گورستان ماشین‌آلات فرسوده

کسب و کار نیوز - صنایع کشور با خطوط تولید و ماشین آلات فرسوده و مستهلک در خطر فروپاشی و تعطیلی قرار دارند. از آنجایی که که تولید باید چرخ اقتصادی کشور را به حرمت درآورد جای سوال است چرا متولیان امر نسبت به نوسازی ماشین آلات بی توجه مانده اند. تحریم ها، نبود نقدینگی و ناتوانی در تامین مالی هزینه خرید ماشین آلات، افزایش سرسام آور نرخ ارز و... سد راه نوسازی خطوط تولید و ارتقای تجهیزات شده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، فعالان بخش صنعت کشور بر این باورند که در شرایط تحریمی واردات ماشین‌آلات و انتقال پول آنها اگر شدنی باشد بسیار هزینه‌بر است. به عبارت دیگر، یک کارخانه در ژاپن با بروزترین تجهیزات در مقایسه با یک کارخانه مشابه در ایران به لحاظ اقتصادی بسیار موفق‌تر عمل می‌کند. به دلیل اینکه نه در واردات ماشین‌آلات هزینه بنگاه‌های ایرانی را دارد و نه در بازارسازی با مشکلات ایران پیش می‌رود. بر این اساس، نوسازی در ایران فرآیندی بسیار هزینه‌بر است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس فرسودگی ماشین‌آلات را یکی از اصلی‌ترین موانع پیش روی صنعت نساجی دانست و گفت: بیشتر ماشین ‌آلات این صنعت، صرف‌نظر از نوع تکنولوژی، فرسوده هستند. الهوردی دهقانی درباره موانع پیش‌روی صنعت نساجی، اظهار داشت: مواد اولیه مورد نیاز تولید پوشاک در کشور به میزان کافی وجود دارد زیرا بیشتر البسه تولیدی از مواد پتروشیمی و فرآورده‌های نهایی آن به دست می‌آید و این مواد اولیه نیز در داخل کشور تولید می‌شود.  بنابراین برای رفع این مشکل و نوسازی ماشین‌آلات باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کرد.

فرسودگی ماشین آلات خط تولید علاوه بر چالش بازار فروش و بیکاری کارگران، ناتوانی در رقابت با بازارهی جهانی را در پی دارد. بهره وری در تولید کالا را به شدت کاهش داده و در افزایش مصرف انرژی و برق بسیار تاثیر گذار است.

به گفته کارشناسان حوزه صنعت و معدن، اگر وضعیت فرسودگی ماشین آلات ادامه یابد و اقدامی برای نوسازی آن انجام نشود حداقل تا ۱۰ سال آینده صنعت نابود و به جزیره ماشین آلات فرسوده تبدیل خواهد شد. صنعتگران مازندرانی از شرایط تولید در زمان حاضر و ناتوانی در رقابت با بازارهای جهانی گلایه دارند و خواستار گره گشایی از مشکلات بخش صنعت از سوی مسوولان امر هستند.

این در حالی است که بسیاری از معادن کشور به گورستان ماشین‌آلات فرسوده تبدیل شده است و بر اساس آسیب‌شناسی صورت گرفته در حوزه ماشین‌آلات معدنی در پارلمان بخش خصوصی عواملی چون تحریم‌ها، کاهش ارزش پول ملی و سیاست‌‎گذاری‌ها و مدیریت نادرست با هدف حمایت از تولید داخلی ماشین آلات، نگهداری، واردات و توزیع ماشین‌آلات وارداتی منجر به مستهلک شدن بخش اعظمی از ماشین آلات معدنی کشور شده است.

در همین زمینه عضو خانه صنعت و معدن در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تحریم شرایط سختی را برای صنایع و تولید ایجاد کرده است. به دلیل وجود تحریم ها تولید از بسیاری از ماشن آلات و تجهیزات روز دنیا بی بهره مانده است و این اتفاق توان رقابت را با دنیا برای تولیدکننده داخلی سخت تر کرده است.

آرمان خالقی اضافه کرد: امروز مشکل اساسی صنایع و معادن ما تأمین ماشین آلات است. ماشین آلات فرسوده‌اند. متاسفانه تحریم‌ها اجازه واردات وسایل نو را نمی‌دهند. از طرف دیگر قانون اجازه واردات ماشین آلات دست دوم و کار کرده را نمی‌دهد. در داخل کشور نیز هنوز تامین کننده جدی ماشین آلات معدنی نداریم.چرا که هنوز به این توانایی نرسیده ایم و اگر خط تولید را نیز راه اندازی کنیم، به دلیل تخصصی بودن کارکرد این نوع ماشین آلات، فناوری آنها را در اختیار نداریم.

وی اظهار داشت: در شرایطی که بیشترین هزینه به بخش تولید تحمیل می‌شود گاهی یک ماشین تولید یا مواد اولیه برای مدت طولانی وارد نمی شود. این موضوع تنها نتیجه‌ای که دارد افزایش هزینه‌های تولید و فشار بیشتر به بخش مولد اقتصاد است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.