صفحه اصلی / سرخط خبرها / ابهامات اجرای اقتصاد کوپنی
ابهامات اجرای اقتصاد کوپنی

کامران ندری، اقتصاددان

ابهامات اجرای اقتصاد کوپنی

سرمقاله

بن بست در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های دولت دیده می شود. به نظر می رسد مشکل کالابرگ مشکل اجرایی و عملیاتی است. دولت نتوانست سیستمی را که یارانه مستقیم به تولیدکننده پرداخت شود را اجرایی کند. البته در زنجان و قزوین این طرح به صورت آزمایشی اجرا شد اما نتیجه ای که مدنظر دولت بود حاصل نشد. بنابراین مساله اجرایی و عملیاتی سد راه تحقق کالابرگ شده است. همچنین اجرای طرح کالابرگ یا همان کوپن در صورتی که بتواند به اتمام برسد هزینه های بالایی را روی دست دولت خواهد گذاشت.
این در حالی است که نتیجه و اهداف مورد نظر را نیز پوشش نخواهد داد. در شرایط فعلی هزینه های زندگی بخش قابل توجهی از افراد افزایش پیدا کرده و دولت ناچار به دلیل حذف ارز دولتی باید این رشد قیمتها را جبران کند. یارانه نقدی و ادامه پرداخت آن شاید در شرایط فعلی تنها راهکاری باشد که دولت به آن چشم دوخته است.
از سوی دیگر نظام کوپنی در سطح ملی که ابتدای انقلاب طی دوران جنگ هم تجربه شد، مشکلات فراوانی به همراه دارد. مهم‌ترین مشکل آن این است که فسادزا است. به هر حال در این سیستم باید دستگاه نظارتی خیلی قوی‌ وجود داشته باشد که بسیار هزینه‌بر است. اگر همان مبلغ به صورت نقدی حتی به افراد دهک‌های پردرآمد هم پرداخت شود، به‌صرفه‌تر است تا بخواهند چنین سیستم نظارتی‌ای بکار بگیرند.
سیستم کوپنی یک نظام نظارتی خیلی قوی می‌خواهد که اگر نداشته باشند اصلاً به هدف اصابت نمی‌کند. اگر هم بخواهند این سیستم نظارتی خیلی قوی را ایجاد کنند، باید یک بوروکراسی عریض و طویل با هزینه‌های خیلی کلان ایجاد کنید. به جای اینکه این هزینه‌ها ایجاد شود، اگر به همه یکسان پرداخت کنیم به‌صرفه‌تر است.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.