صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت دلار از ۳۳ هزار تومان و سکه از ۱۶ میلیون تومان عبور کرد/ هجوم خریداران به بازار ارز/کانال شکنی دلار و سکه
قیمت دلار از ۳۳ هزار تومان و سکه از ۱۶ میلیون تومان عبور کرد/ هجوم خریداران به بازار ارز/کانال شکنی دلار و سکه

قیمت دلار از ۳۳ هزار تومان و سکه از ۱۶ میلیون تومان عبور کرد/ هجوم خریداران به بازار ارز/کانال شکنی دلار و سکه

کسب و کار نیوز- نرخ دلار همچنان به روند افزایشی خود ادامه داده و با عبور از کانال ۳۳ هزار تومان به 33 هزار و 550 تومان رسید. دلار رکورد تاریخی خود در مقابل ریال را شکست و به بالاترین سطح رسید. در معاملات حتی در ساعاتی از روز نرخ دلار به ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان نیز رسید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، افزایش قیمت دلار و کانال شکنی نرخ ارز در حالی اتفاق افتاده که در جلسه رئیس کل بانک مرکزی در نشست ویژه ارزی در ساختمان میرداماد اعلام کرده حجم اسکناس ارز در تاریخ بانک مرکزی بی نظیر است و معامله روزانه ۳۰۰ میلیون دلار در بازار حواله انجام می شود. این در حالی است که بانک مرکزی با هدف مدیریت بازار ارز، اختیارات ویژه ای را از سران سه قوه دریافت کرده است.

عرضه ارز در صرافی‌ها بیشتر می‌شود

علی صالح آبادی با اشاره به جلسه بانک مرکزی با صرافی‌ها گفت: علاوه بر افزایش عرضه ارز از سوی بازار ساز، صادرکنندگان نیز ارز خود را عرضه می‌کنند. وی با اعلام خبر افزایش عرضه ارز در بازار گفت: از ابتدای سال تا ۲۰ خرداد سال جاری، ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در بازار حواله معامله شده است و صادرکنندگان نفتی، غیرنفتی، پتروشیمی و فرآورده‌ها، در بازار عرضه ارز داشتند و تمام تقاضاهایی که در بازار بوده‌اند را پوشش دادند در حالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۴.۶ میلیارد دلار بود و این امر به معنای رشد قابل توجه در بازار ارز است. صالح آبادی گفت: با صرافی‌ها توافق کردیم که در زمینه اسکناس هم میزان عرضه را بیشتر کنیم و مقررات مربوط به تقاضای بازار در حوزه اسکناس را تسهیل کنیم. در روزهای آینده اتفاق مثبتی رخ می‌دهد و حجم‌ معاملات بالا خواهد رفت تا نیازهای واقعی را پوشش دهیم.

 

ممنوعیت فروش ارز به دو تابعیتی ها

نوسانات قیمت دلار در حالی شدت یافته که بر اساس گزارش‌ها، ارز مسافرتی صرفا به افرادی تعلق می‌گیرد که ویزای توریستی یا مسافرتی داشته باشند و دو تابعیتی‌ها و افراد مقیم خارج، مشمول دریافت ارز مسافرتی نمی‌شوند. یکی از مهمترین اقداماتی که در راستای تنظیم بازار ارز صورت گرفته، مدیریت تقاضای ارز و پیشگیری از شرایطی است که به واسطه آن امکان عرضه دلار در موارد خارج از ضوابط قانونی تعیین شده محدود می‌گردد. در تازه‌ترین اقدام براساس بخشنامه بانک مرکزی به صرافی‌ها، فروش ارز مسافرتی به افراد دو تابعیتی و کسانی که در خارج از کشور اقامت دارند، ممنوع است.

عضو کانون صرافان ایران در این رابطه گفت: افراد دو تابعیتی نیز نمی‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند و صرافی‌ها نیز از فروش ارز به این افراد منع شده‌اند. کامران سلطانی‌زاده در ادامه گفت: در این زمینه، کسی که در خارج از کشور زندگی می‌کند یا اقامت کشوری به غیر از ایران را دارد، از آنجا که این فرد عملا در آن کشور درآمد دارد، به همین دلیل قرار نیست تا با تخصیص ارز مسافرتی به آن‌ها بار هزینه مسافرت او بر ارز دولتی تحمیل شود.

طبق این گزارش، براساس بخشنامه بانک مرکزی، حداکثر میزان فروش ارز توسط شرکت‌های صرافی به هر ایرانی بالای ۱۸ سال و یکبار در سال تا سقف مقرر برای کشورهای با ویزا به صورت هوایی معادل ۲۰۰۰ یورو، برای کشورهای بدون ویزا به صورت هوایی ۳۰۰ یورو و مسافرتی به صورت زمینی، ریلی و دریایی نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست.

 

امتناع طلا فروشان از فروش طلا و سکه

طلافروشان از فروش طلا و سکه به متقاضیان امتناع می‌کنند. آنها می‌گویند فعلا خریدوفروشی انجام نمی‌شود. بذرافشان، دبیر اتحادیه طلا و جواهر تهران می گوید: با توجه به نوسانات قیمتی طلا و سکه و ناهماهنگی بین سایت‌ها و بازار طلافروشان خرید و فروش به حداقل رسیده بود. در آینده ممکن است بین یک تا سه درصد در بازار طلای داخلی کاهش یا افزایش داشته باشیم. اگر بانک مرکزی بر بازار ارز نظارت داشته باشد و آن را کنترل کند احتمال کاهش قیمت طلا و سکه وجود دارد.

 

افزایش تقاضای تبدیل ریال به دلار

کمیل طیبی، اقتصاددان

مدتها در بازارهای دارایی و مالی پایداری نسبی قیمتها را شاهد بودیم. در بازار ارز و سکه نیز همین پایداری وجود داشت. به رغم وجود تورم بالا، نشان های امیدبخش موجب شد رشد قیمتها متوقف شود و ثبات نسبی در بازارهای مالی حاکم شود. امیدهایی از جنس احیای برجام و لغو تحریم ها اجازه رشد قیمتها را نداد. روند مذاکرات منجر به شکل گیری انتظارات تعدیلی در بازارها شد و آرامش را در بازارها ایجاد کرد.

اما در شرایط فعلی امیدها برای احیای برجام به طور کامل از دست رفته و اثرگذاری آن کاملا متوقف شده است. تحقق برجام و لغو تحریم ها که می توانست در بازار ارز، طلا و سکه اثرگذاری بالایی داشته باشد ضعیف شد و متاسفانه سیگنال بسیار خطرناکی نیز در کنار این عوامل به بازار داده شد. قطعنامه شورای حکام تیر خلاص را به بازارهای مالی زد. ارز، طلا و سکه تاثیرپذیری شدیدی از از سیگنال گرفتند. در این بازارها امید برای ادامه روند مذاکرات با تصویب این قطعنامه وجود ندارد.

بنابراین دوباره انتظارات بدبینانه در بازارهای دارایی و مالی شکل گرفت. همه به اطمینان رسیده اند که دیگر اتفاق خوشایند در زمینه مذاکرات نخواهد افتاد. مسوولان از افزایش منابع ارزی سخن می گویند اما حتی اگر این اتفاق هم افتاده باشد قدرت انتظارات تورمی آنقدر زیاد است که اثر آن را خنثی خواهد کرد.

تقاضا برای تبدیل ریال به دلار با ادامه روند صعودی نرخ ارز بیشتر شده است. همین اتفاق به سرعت افزایش قیمت دلار دامن زده است. حباب در بازار سکه رو به افزایش است. در بازار ارز هم قیمتها حباب دارد. شکاف قیمتها  بیشتر و بیشتر شده و ادامه خواهد یافت. اگر اقدام موثری در این زمینه صورت نگیرد باید برای دلار و سکه کانال های بالاتر را نیز پیش بینی کرد. اقدامات موثر بدین معناست که نباید نگاه به کنترل بازار کوتاه مدت باشد. راهکارهای بلندمدت باید مدنظر قرار بگیرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.