صفحه اصلی / سرخط خبرها / افزایش تقاضای دلار
افزایش تقاضای دلار

کمیل طیبی، اقتصاددان

افزایش تقاضای دلار

سرمقاله

مدتها در بازارهای دارایی و مالی پایداری نسبی قیمتها را شاهد بودیم. در بازار ارز و سکه نیز همین پایداری وجود داشت. به رغم وجود تورم بالا، نشانه های امیدبخش موجب شد رشد قیمتها متوقف شود و ثبات نسبی در بازارهای مالی حاکم شود. امیدهایی از جنس احیای برجام و لغو تحریم ها اجازه رشد قیمتها را نداد. روند مذاکرات منجر به شکل گیری انتظارات تعدیلی در بازارها شد و آرامش را در بازارها ایجاد کرد.
اما در شرایط فعلی امیدها برای احیای برجام به طور کامل از دست رفته و اثرگذاری آن کاملا متوقف شده است. تحقق برجام و لغو تحریم ها که می توانست در بازار ارز، طلا و سکه اثرگذاری بالایی داشته باشد ضعیف شد و متاسفانه سیگنال بسیار خطرناکی نیز در کنار این عوامل به بازار داده شد. قطعنامه شورای حکام تیر خلاص را به بازارهای مالی زد. ارز، طلا و سکه تاثیرپذیری شدیدی از از سیگنال گرفتند. در این بازارها امید برای ادامه روند مذاکرات با تصویب این قطعنامه وجود ندارد.
بنابراین دوباره انتظارات بدبینانه در بازارهای دارایی و مالی شکل گرفت. همه به اطمینان رسیده اند که دیگر اتفاق خوشایند در زمینه مذاکرات نخواهد افتاد. مسوولان از افزایش منابع ارزی سخن می گویند اما حتی اگر این اتفاق هم افتاده باشد قدرت انتظارات تورمی آنقدر زیاد است که اثر آن را خنثی خواهد کرد.
تقاضا برای تبدیل ریال به دلار با ادامه روند صعودی نرخ ارز بیشتر شده است. همین اتفاق به سرعت افزایش قیمت دلار دامن زده است. حباب در بازار سکه رو به افزایش است. در بازار ارز هم قیمتها حباب دارد. شکاف قیمتها بیشتر و بیشتر شده و ادامه خواهد یافت. اگر اقدام موثری در این زمینه صورت نگیرد باید برای دلار و سکه کانال های بالاتر را نیز پیش بینی کرد. اقدامات موثر بدین معناست که نباید نگاه به کنترل بازار کوتاه مدت باشد. راهکارهای بلندمدت باید مدنظر قرار بگیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.