صفحه اصلی / اسلایدر / تعلل دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران/ احتمال کاهش ۵۰ درصدی واردات گندم
تعلل دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران/ احتمال کاهش ۵۰ درصدی واردات گندم

تعلل دولت در پرداخت مطالبات گندمکاران/ احتمال کاهش ۵۰ درصدی واردات گندم

کسب و کار نیوز- رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: نگهداری گندم تعزیراتی شده است و دولت اگر انبار گندمی خارج از انبارهای دولتی مشاهده کند آن را ثبت و ضبط می‌کند از این‌رو دلال‌ها در سال جاری مانند سنوات گذشته ورود چندانی برای خرید گندم نکردند.

به گزارش کسب و کار نیوز ، علیقلی ایمانی، در پاسخ به این پرسش که آیا در سال زراعی جدید دلال‌ها برای خرید گندم از کشاورزان ورود کردند؟ گفت: گزارش دقیقی از این موضوع به ‌دست ما نرسیده است اما از آنجایی‌که دولت در هفته‌های اخیر در پرداخت‌ها تعلل کرده این نگرانی برای کشاورزان ایجاد شده است که چگونه هزینه‌های خود را جبران کنند.

وی ادامه داد: برای نمونه کشاورزان استان گلستان، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن گندم به دولت تحویل داده است اما هنوز ریالی بابت آن دریافت نکرده‌اند از این‌رو این احتمال وجود دارد دلال‌ها برای خرید گندم زیر نرخ خرید تضمینی ورود کنند چراکه کشاورزان، برای تامین هزینه‌های جانبی و پرداخت بدهی‌های بانکی نیازمند افزایش نقدینگی خود هستند.

ایمانی با اشاره به برابری کردن قیمت‌ گندم داخلی با بازارهای جهانی، افزود: خرید گندم با هدف صادرات صرفه اقتصادی ندارد و باتوجه به آزادسازی نرخ آرد صنف و صنعت خرید گندم از سوی دلال‌ها دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه نگهداری گندم تعزیراتی شده است، خاطر نشان کرد: دولت اگر انبار گندمی خارج از انبارهای دولتی مشاهده کنند آن را ثبت و ضبط می‌کند از این‌رو دلال‌ها در سال جاری مانند سنوات گذشته ورود چندانی برای خرید گندم نکردند.

وی میزان خرید گندم تا نیمه‌ خرداد سال جاری را حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن دانست و افزود: خرید تضمینی گندم نسبت به مشابه سال گذشته حدود ۷۰۰ هزار تن جلوتر است.

به گفته ایمانی؛ پیش‌بینی تولید گندم در سال جاری جدید حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تن است (اگر خشکسالی در سال جاری تجربه نمی‌شد تولید گندم به مرز ۱۴ میلیون تن هم می‌رسید) که حدود ۶ میلیون تن آن به صورت تضمینی از سوی دولت خریداری خواهد شد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه همه ساله کشاورزان حدود ۳۰ درصد از گندم تولیدی را عرضه نمی‌کنند، افزود: حجمی از گندم برای بذر و مصرف کشاورزان نزد آنها باقی می‌ماند (سالیانه حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم با عنوان بذر استفاده می‌شود) و بخشی از گندمی که در دست کشاورزان است به کارخانه‌های ماکارونی و آرد سرازیر می‌شود از این‌رو این احتمال وجود دارد که میزان وارادات گندم نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.

عضو شورای قیمت‌گذاری گندم با اشاره به تاثیر خشکسالی‌ها در تولید گندم، افزود: خشکسالی در سال زراعی  جدید در حجم تولید گندم بی‌تاثیر نبوده اما تبعات آن نسبت به سال گذشته کمتر است؛ به عنوان مثال سال گذشته میزان برداشت گندم در خوزستان حدود ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است این در حالیست که در سال جاری برداشت گندم در خوزستان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسیده است.

بنا به اظهارات ایمانی؛ خشکی اول فصل در استان گلستان حدود ۴۰ هزار هکتار از اراضی گندم را از بین برد و این داستان در مناطق گرم نیز تکرار شده است اما حجم تاثیر خشکسالی در اراضی گندم آن نسبت به سال گذشته کمتر است.

وی در پایان با اشاره به پهلوگیری ۳ کشتی گندم از روسیه در بنادر جنوبی، افزود: مشکلی در زمینه تامین گندم نداریم در شرایط عادی دولت برای ۳ تا ۴ ماه ذخایر استراتژیک را پر می‌کرد اما بعد از کرونا و جنگ روسیه و اوکراین اکثر کشورها میزان ذخایر کالاهای اساسی را افزایش دادند ما نیز از این اصل مستثنی نیستیم و برای ۵ تا ۷ ماه ذخیره سازی انجام دادیم.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.