چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت سکه یک میلیون و ۱۹۵ هزار تومان حباب دارد/پیشروی قیمت طلا/ترکش‌های جنگ روسیه و اوکراین در بازار طلا
قیمت سکه یک میلیون و ۱۹۵ هزار تومان حباب دارد/پیشروی قیمت طلا/ترکش‌های جنگ روسیه و اوکراین در بازار طلا

قیمت سکه یک میلیون و ۱۹۵ هزار تومان حباب دارد/پیشروی قیمت طلا/ترکش‌های جنگ روسیه و اوکراین در بازار طلا

کسب و کار نیوز- دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران می گوید: قیمت ها در بازار طلا تحت تاثیر نرخ ارز و جو روانی حاکم، کاذب بوده و در صورت کنترل بازار ارز، قیمت ها بین یک تا ۳ درصد کاهش خواهد یافت. نادر بذرافشان در مورد وضعیت بازار طلا، اظهار کرد: در حال حاضر قیمت‌ها در بازار طلا به دلیل نوسانات نرخ ارز و جو روانی حاکم مبنی بر اینکه نرخ‌ها بالاتر خواهد رفت، دچار افزایش کاذب شده است و قیمت‌های فعلی قیمت واقعی نیست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این روزها که دائم تجربه تغییر قیمت کالاهای مختلف را لمس می‌کنیم، بازار سکه و طلا هم عقب نماند و مدت‌زمانی است که قیمت‌ها روند صعودی قابل‌توجهی را طی می‌کنند. برخی سیگنال‌های برجامی را بهانه می‌کنند و برخی دیگر موضوع افزایش قیمت طلای جهانی در ماه‌های اخیر را دلیل بالا رفتن قیمت سکه و طلا عنوان می‌کنند. البته ناگفته نماند که بازار سکه و طلا هم مانند سایر بازارها نتوانست از ترکش‌های جنگ روسیه و اوکراین در امان بماند.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران افزود: احتمال اینکه قیمت‌ها در بازار طلا بین یک تا ۳ درصد کاهش یابد وجود دارد منتهی لازم است که بانک مرکزی نسبت به کنترل و نظارت بر بازار ارز جهت کاهش یا ثبات قیمت‌ها در این بازار اقدام کند. وی ادامه داد: طی هفته جاری نرخ جهانی طلا ۹ دلار کاهش یافت با این حال قیمت‌ها در بازار داخل تحت تأثیر نرخ ارز و جو روانی، بیش از حد بالا رفته است. بذرافشان گفت: قیمت‌ها در بازار طلا به اوج خود رسیده است و می‌توان گفت که این قیمت‌ها، واقعی نیستند. هم اکنون قیمت هر سکه بهار آزادی مبلغ یک میلیون و ۱۹۵ هزار تومان حباب دارد.

یک کارشناس بازار طلا و سکه نیز با بیان اینکه افزایش تقاضا منجربه افزایش حباب سکه شده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود روند قیمت طلا و سکه در روزهای آینده افزایشی باشد. عباد محمدولی اظهار کرد: زمانی که با نوسانات قیمت طلا و سکه به ویژه با روند افزایشی در بازار مواجه می‌شویم، تقاضا برای خرید افزایش می‌یابد. با افزایش تقاضا درحالی‌که عرضه کم است، حباب ایجاد می‌شود. علت اصلی افزایش حباب سکه در بازار ایران افزایش تقاضا و کاهش عرضه است.

وی افزود: با توجه به اینکه مدت‌ها است قیمت طلا تثبیت نشده و وقفه‌ای که در مذاکرات ایجاد شده و خبرهایی که حول محو روسیه و کمبود گندم منتشر شده است، تقاضا برای ذخیره طلا در بازارهای جهانی افزایش یافته است. همین موضوع منجر به تغییراتی در انس جهانی طلا شده به نحوی که در یکی دو ماه گذشته هر انس طلا به ۲,۰۶۰ دلار نیز رسید.

در همین زمینه رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: این روزها قیمت سکه تابع نرخ ارز و از همه مهم‌تر انتظارات تورمی است. افزایش بی‌رویه قیمت طلا و سکه در شرایطی که قیمت انس جهانی طلا تا حدودی به سمت ثبات رفته است، متأثر از بی‌ثباتی بازار ارز در داخل کشور است.

ابراهیم محمدولی اضافه کرد: اگر موضوع قیمت ارز به همین شکل نوسان داشته باشد و همه نوساناتش هم افزایشی باشد و این اتفاقات در بازار آزاد ارز هم بیافتد، انتظاری جز اینکه بازار طلا و سکه افزایش داشته باشند نباید داشته باشیم. اینکه این افزایش ادامه دارد یا نه، بستگی به شرایط بازار دارد اما صنعت طلا برایش خوشایند است که بازار ثبات واقعی خودش را پیدا کند تا در آن دادوستد انجام شود. وقتی قیمت‌ها نوسان داشته باشد دادوستدی انجام نمی‌شود.

به گفته وی، متاسفانه نوسانات قیمت این روزها باعث رکود شدید در بازار سکه و طلا شده است. نرخ ارز مسیر اصلی قیمت‌گذاری روی سکه را تعیین می‌کند و با توجه به وضعیت قیمت دلار، سرعت قیمت سکه در مسیر صعودی قرار گرفته است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.