چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / دلایل رشد تورم
دلایل رشد تورم

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

دلایل رشد تورم

سرمقاله

زمانی که دولت صحبت از تدوین بسته کنترل تورم ویژه می کند یعنی قبول دارد گرانی اتفاق افتاده است. متاسفانه در هیچ دولتی تا به امروز صحبت از بسته مبارزه با تورم نبوده است. در تدوین بسته ضد تورمی باید به دلایل ایجاد تورم آگاه بود. زمانی که دلایل تورم شناسایی شود می توان برای کنترل و کاهش آن راهکارهای مناسب را تدوین کرد.
در شرایط فعلی اقتصاد ایران، دلایل تورم افزایش نرخ ارز، تحریم ها، رهاسازی مصوبه های دولت برای کنترل قیمتها، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل آن به ارز نیمایی، افزایش عوارض واردات و… است. اما دریغ از اینکه دولتها از این دلایل نام ببرند. بسته ضد تورمی که دلایل تورم در آن مشخص نباشد و راهبردهای آن به سمت کاهش قیمت تمام شده و کاهش تبعات منفی آن نباشد، هیچ خاصیتی نخواهد داشت و نام آن بسته مبارزه با تورم نیست.
پیش بینی این است که در این بسته یکی از راهکارهای کنترل تورم افزایش بهره وری و تولید باشد. اگر دولت بخواهد از این راهکار و امثال آن برای مبارزه با تورم استفاده کند هیچ گونه تاثیری در بازارها نخواهد داشت. وقتی خبر از تدوین بسته تورمی و مبارزه با تورم می دهیم یعنی قصد این است که قیمتها کاهش پیدا کند. حتی اگر اجرای این بسته به ثبات قیمتها هم منجر شود باز هم شاهکار است. مگر می شود افزایش قیمتها روزانه باشد. این در حالی است که مردم خواستار بازگشت قیمتها به قبل هستند.
وقتی تورم در یک کالا رخ می دهد تمامی کالاهای جایگزین شده نیز رشد قیمت را تجربه می کنند. بسته ویژه باید به کاهش قیمتها منتهی شود. فاصله بسیار زیاد قیمتها درب کارخانه با خرده فروشی ها، عدم نظارت دولت، صحه گذاشتن بر روی قیمتهایی که بدون دلیل افزایش پیدا می کنند و… باید برطرف شود. افزایش قیمتها و گرانی اتفاق افتاده و تدوین بسته تورمی ویژه نشان می دهد دولت به دنبال راه چاره است. گرانی اتفاق افتاده و افزایش
قیمت ها بیش از رشد یارانه بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، ناصر اسکندری با اشاره به اینکه ۹۴ درصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.