صفحه اصلی / اسلایدر / بسته ضد تورمی دولت به کاهش قیمتها منجر خواهد شد؟/نبرد ویژه با تورم
بسته ضد تورمی دولت به کاهش قیمتها منجر خواهد شد؟/نبرد ویژه با تورم

بسته ضد تورمی دولت به کاهش قیمتها منجر خواهد شد؟/نبرد ویژه با تورم

کسب و کار نیوز- وزیر امور اقتصادی و دارایی از دستور رئیس جمهور برای طراحی بسته کنترل تورم برای ۹ ماه پایانی سال ۱۴۰۱ خبر داد. در شرایطی که با افزایش روزانه قیمتها روبرو هستیم، رئیس جمهور در ماموریتی جدید وزیر اقتصاد را مامور تدوین بسته ضد تورمی ویژه کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، هرچند وزیر اقتصاد رونمایی از بسته جدید را به تکمیل و اصلاح آن موکول کرده اما فعالان اقتصادی معتقدند ماندگاری تورم در کشور ما بیش از ۵۰ سال طول کشیده و این نشان می‌دهد سیاست‌های مهار تورم، سیاست‌های موفقی نبوده و راهکارهای گذشته هم مؤثر نبوده است.

متاسفانه راهکارهای اجرا شده در کشور برای مهار تورم، راهکارهای درمانی نبوده و برنامه‌ها بیشتر نقش مسکن دارند تا درمان ریشه‌ای. حدود ۱۸۰ کشور جهان توانسته‌اند تورم را درمان کنند، بنابراین تورم بیماری علاج‌پذیری است که در کشور ما علاج نشده و به‌صورت بیماری مزمن درآمده است. سیاستگذاران در این بخش به این نتیجه رسیده‌اند از طریق کنترل زنجیره ارزش می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد. اما این برنامه ای است که تقریباً در ۵۰ سال گذشته هم اجرا شده و اگر اصرار به تکرار این برنامه باشد همان نتایج هم به‌دست می‌آید. اشکال این سیاست آن است که همواره مجری می‌تواند ادعا کند که مسائل دیگری موجب شده در کنترل تورم موفق نباشیم.

اما وزیر اقتصاد درباره طرح وزارت اقتصاد برای متوقف کردن گرانی‌ها، گفت: با توجه به ابعاد فشار هزینه‌ای که بر اقتصاد ایران طی دو ماه نخست سال افزوده شد، هم برخی از مصوبات که هزینه تولید را افزایش داد و هم افزایش قیمت‌های بین‌المللی که موجب شد بسیاری از کالاهای مورد نیاز مردم از خارج خریداری شود و مواد اولیه تولید گران شود و افزایش قیمت داشته باشیم. رییس جمهور به عنوان یک اولویت مطرح کردند که حتماً برای ۹ ماه باقی مانده سال یک بسته کنترل تورم ویژه داشته باشیم.

احسان خاندوزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی و وزارت‌خانه‌های صنعت و اقتصاد مکلف شدند که کمک کنند که این بسته ضد تورمی ۹ ماهه باقی مانده ۱۴۰۱ تهیه شود. امروز این بسته آماده و یک بار به رییس‌جمهور ارایه شد و در حال اصلاح نهایی و اعمال نظر اعضای ستاد اقتصادی دولت است که به محض اعمال اصلاحات نهایی حتما به صورت رسمی از آن رونمایی می‌شود.

پیش‌نیازهای مهار تورم

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

زمانی که دولت صحبت از تدوین بسته کنترل تورم ویژه می کند یعنی قبول دارد گرانی اتفاق افتاده است. متاسفانه در هیچ دولتی تا به امروز صحبت از بسته مبارزه با تورم نبوده است. در تدوین بسته ضد تورمی باید به دلایل ایجاد تورم آگاه بود. زمانی که دلایل تورم شناسایی شود می توان برای کنترل و کاهش آن راهکارهای مناسب را تدوین کرد.

در شرایط فعلی اقتصاد ایران، دلایل تورم افزایش نرخ ارز، تحریم ها، رهاسازی مصوبه های دولت برای کنترل قیمتها، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبدیل آن به ارز نیمایی، افزایش عوارض واردات و… است. اما دریغ از اینکه دولتها از این دلایل نام ببرند. بسته ضد تورمی که دلایل تورم در آن مشخص نباشد و راهبردهای آن به سمت کاهش قیمت تمام شده و کاهش تبعات منفی آن نباشد، هیچ خاصیتی نخواهد داشت و نام آن بسته مبارزه با تورم نیست.

پیش بینی این است که در این بسته یکی از راهکارهای کنترل تورم افزایش بهره وری و تولید باشد. اگر دولت بخواهد از این راهکار و امثال آن برای مبارزه با تورم استفاده کند هیچ گونه تاثیری در بازارها نخواهد داشت. وقتی خبر از تدوین بسته تورمی و مبارزه با تورم می دهیم یعنی قصد این است که قیمتها کاهش پیدا کند. حتی اگر اجرای این بسته به ثبات قیمتها هم منجر شود باز هم شاهکار است. مگر می شود افزایش قیمتها روزانه باشد. این در حالی است که مردم خواستار بازگشت قیمتها به قبل هستند.

وقتی تورم در یک کالا رخ می دهد تمامی کالاهای جایگزین شده نیز رشد قیمت را تجربه می کنند. بسته ویژه باید به کاهش قیمتها منتهی شود. فاصله بسیار زیاد قیمتها درب کارخانه با خرده فروشی ها، عدم نظارت دولت، صحه گذاشتن بر روی قیمتهایی که بدون دلیل افزایش پیدا می کنند و… باید برطرف شود. افزایش قیمتها و گرانی اتفاق افتاده و تدوین بسته تورمی ویژه نشان می دهد دولت به دنبال راه چاره است. گرانی اتفاق افتاده و افزایش قیمت ها بیش از رشد یارانه بوده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.