صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت پنیر ۱۵ روزه ۲ برابر شد/هرج و مرج در بازار لبنیات
قیمت پنیر ۱۵ روزه ۲ برابر شد/هرج و مرج در بازار لبنیات

قیمت پنیر ۱۵ روزه ۲ برابر شد/هرج و مرج در بازار لبنیات

کسب و کار نیوز-افزایش شدید قیمت کالاهای خوراکی در ماه‌های اخیر، شمار زیادی از مردم را به زیر خط فقر کشانده و سبب شکل گیری صف های متعدد برای خرید و دریافت انواع کالاها به‌ویژه مواد غذایی شده است. قیمت پنیر لبنه پگاه با تاریخ تولید ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ، ۴۹ هزار تومان بوده که قیمت همین محصول با تاریخ تولید ۱ خرداد ۱۴۰۱به ۹۸ هزار تومان افزایش یافته است. فعالان بازار اعلام کرده اند گراني لبنيات، محصول بسياري از عوامل از جمله خوراک دام، گران شدن بطري ها و ظروف پت و موارد متعدد ديگري است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، متاسفانه بسیاری از شرکت ها قیمت گذاری در لبنیات را رعایت نمی کنند. با جریمه کردن هم این شرکت ها حاضر به تمکین از قیمتها نشده اند و در این میان مردم زیان کننده نهایی هستند. به نظر می‌رسد تورم و کاهش قدرت خرید مردم باعث حذف شیر و مواد لبنی و یا کم شدن مصرف این محصولات در سبد غذایی شده است. این کاهش مصرف در حالی رخ داده که قرار بود تا سال ۱۴۰۴ سرانه مصرف شیر در ایران به ۱۲۰ کیلوگرم برسد. یکی از فروشندگان لبنیات سنتی به کاهش محسوس خرید لبنیات توسط مردم اشاره کرده و گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها، خرید لبنیات به نصف میزان سال گذشته کاهش یافته است. وی گفت: در سال جاری سه مرتبه افزایش قیمت لبنیات صورت گرفته و هر بار حدود ۲۰ درصد به قیمت محصولات لبنی افزوده شده است و این موضوع باعث شده که مشتقات شیر مثل پنیز نیز چند برابر افزایش قیمت داشته باشد. این فروشنده مواد لبنی ادامه داد: به عنوان مثال انواع پنیر پاستوریزه یا لیقوان و سنتی افزایش قیمت بالایی داشته و قدرت خرید مردم برای تهیه این محصولات به شدت کاهش یاقته است؛ به تبع آن سود ما نیز از فروش محصولات کم شده است.

محمدرضا اسماعیلی، رئیس اتحادیه صنایع لبنی ایران نیز با اشاره به وخامت حال سرانه مصرف لبنیات در کشور می‌گوید: در برنامه پنجم توسعه آمده که هر ایرانی روزانه باید نیم‌لیتر شیر مصرف کند، صنایع هم برهمین اساس برنامه‌ریزی کردند و ظرفیت تولید کافی را هم داشتند، اما پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، با این‌که وعده حمایت از تولید‌کننده را داده بودند اما واقعیت این است که حمایت‌ها حتی قبل از اجرای این طرح هم کمتر شد.

به گفته او، قبل از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، مردم هر روز می‌توانستند از محصولات لبنی استفاده کنند، آن زمان این امکان وجود داشت که به استاندارد جهانی نزدیک شد و سرانه مصرف لبنیات را تا ۱۰۰ لیتر هم بالا برد، اما پس از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها، سرانه مصرف لبنیات در میان مردم کاهش پیدا کرد. واقعا هم لازم نیست در این زمینه آماری ارایه داد، کافی است چندنفر به کارخانه‌های تولید‌کننده محصولات لبنی فرستاده شوند تا میزان ورودی و خروجی محصولات لبنی را بسنجند، ماجرا کاملا واضح است.

در همین زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: با توجه به تورم سال‌های اخیر به ویژه در همین ابتدای سال ۱۴۰۱ محصولات لبنی سنتی و صنعتی به دلیل کاهش قدرت خرید مردم افت محسوسی در فروش داشته اند. البته افزایش قیمت شیر هم در نوع رفتار تغذیه‌ای مردم تاثیر گذار شده است. به دنبال افزایش قیمت لبنیات طبیعتاً مردم نیز کمتر این محصولات را مصرف می‌کنند.

علی رجبی اضافه کرد: طعم و مزه لبنیات سنتی به دلیل خاص بودن و اصیل بودن محصولات، مشتری خود را دارد. به دلیل استقبال مردم از این محصولات از سال ۱۳۹۲ به بعد شاهد افزایش واحدهای صنفی فروش محصولات لبنی سنتی بوده ایم. وی تصریح کرد: همین اقبال مردم از محصولات سنتی صاحبان برندهای مختلف لبنیات صنعتی اقدام به تولید محصولات مانند دوغ، ماست، شیر و پنیر با نام سنتی کرده اند. رئیس اتحادیه فروشندگان لبنیات سنتی گفت: در شرایط فعلی با توجه به گرانی محصولات بسته بندی کارخانه ای، مردم تمایل بیشتری به خرید محصولات فله‌ای و سنتیی پیدا کرده اند و بازار هدف محصولات لبنی سنتی در حال گسترش است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.