صفحه اصلی / اسلایدر / تورم سالانه تولید به ۵۴,۳ درصد رسید
تورم سالانه تولید به ۵۴,۳ درصد رسید

گزارش مرکز آمار ایران در زمستان ۱۴۰۰ نشان ‌می‌دهد

تورم سالانه تولید به ۵۴,۳ درصد رسید

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران از تورم قیمت تولیدکننده در زمستان سال گذشته نشان می‌دهد، هزینه تولید در این فصل بیش از ۵۴ درصد نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، مرکز آمار در گزارشی اعلام کرد نرخ تورم سالانه قیمت تولیدکننده در زمستان ١۴٠٠ نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ۵۴.٣ درصد رسید که نسبت به شاخص تورم سالانه در فصل پاییز گذشته ۶.۶ درصد کاهش داشته است. در این فصل، در میان بخش‌های اصلی تولیدی کشـور، کم‌ترین تورم سالانه مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ١٩.۴ درصد و بیش‌ترین آن مربوط به بخش معدن با ٩٢.٩ درصد است.

همچنین تورم نقطه به نقطه در این فصل به ۴٢ درصد رسید که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه قیمت تولیدکننده در پاییز گذشته ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل زمستان ١۴٠٠ نسبت به فصل زمستان سال ١٣٩٩، ۴٢ درصد افزایش دارد. در میان بخش‌های مختلف تولیدی کم‌ترین نرخ مربوط به بخش تولید، انتقال و توزیع برق با ١٠.۶ درصد و بیش‌ترین نرخ مربوط به بخش معدن با ۶۴.۵ درصد بوده است.

بر اساس این گزارش تورم فصلی قیمت تولیدکننده در فصل زمستان ١۴٠٠ به ۴.٩ درصد رسید که در مقایسه با تورم فصلی قیمت تولیدکننده در پاییز گذشته ۵.١ واحد درصـد کاهش داشته است. در این فصل، در میان بخش‌های مختلف تولیدی کم‌ترین نرخ مربوط به بخش برق با ٢.١ درصد و بیش‌ترین نرخ تورم فصلی تولیدکننده مربوط به بخش صنعت با ٧.٨ درصد بوده است. همچنین در این فصل بخش کشاورزی با نرخ تورم ١١.۴- درصد مواجه بوده است.

اهمیت این شاخص در این است که افزایش نرخ تورم تولیدکننده اثر خود را با کمی تاخیر و مدتی بعد در تورم قیمت مصرف‌کننده نشان خواهد داد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.