صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرط کاهش قیمت خودرو
شرط کاهش قیمت خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

شرط کاهش قیمت خودرو

سرمقاله

شعار دادن و گفتار درمانی تنها راهکارهای است که این روزها به ذهن مسوولان می رسد. یک روز از آزاد سازی واردات بدون مشخص کردن سقف قیمت، عوارض و تعرفه صحبت می کنند و روز دیگر برای واردات خودرو سقف قیمتی تعیین می کنند. در ادامه صحبت های ضد و نقیض، یک مسوول از واگذاری خودروسازان بدون اینکه ضوابط آن مشخص شود خبر می دهد. حال برای واردات خودرو سقف قیمت تعیین کرده اند. اصلا مشخص نیست این مصوبات با چه هدفی و برای چه منظوری برای بازار خودرو تعیین می شود. سازوکار دقیق آن معلوم نیست. فقط بازی با کلمات و لغات در این مصوبات و آیین نامه ها دیده می شود. بعید است برای مردم، اقتصاد و صنعت خودروسازی کار اساسی انجام شود.
در شرایط کنونی بهترین گزینه برای واردات، خودروهای اقتصادی هستند تا با جبران کمبود عرضه، بازار را به تعادل برسانند و مشوق شرایط رقابتی را برای تولید شوند. در شرایط اقتصادی فعلی که در حال تغییر است، واردکردن خودروهای لوکس اشتباه است. بهتر است که برای فاز اول واردات، خودروهایی که ارزش آن‌ها بین ۱۰ تا ۲۰ هزار دلار است در دستور کار دولت قرار گیرد. تا با استفاده از این خودروها در سیستم حمل نقل عمومی و تسهیل شرایط قیمتی کمبود عرضه پوشش داده شود. واردات خودروهای اقتصادی و ایجاد رقابت بین خودروسازان مهم است. واردات خودرو می‌تواند رقابت بین بخش‌های تولیدی در تولید خودروهای پرتیراژ اقتصادی را ایجاد و حباب بین قیمت خودروی داخلی و خودروی خارجی را بشکند. اما امروز صنعت خودروسازی وضعیت ملتهبی دارد. شاید مسولین وزارت صمت و سایر مسوولین گمان کنند با گفتار درمانی به صورت موقتی می توانند بار فاجعه را کاهش دهند و نتایجی کسب کنند اما در یک بازه زمانی میان مدت و مشخص، نتایج فاجعه بارتری به دنبال می‌آورد که نمی توان عمق آن را کاهش داد.
عملیاتی شدن دستور افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از این عوامل اصلی رفع تحریم‌ها است. با رفع تحریم‌ها قطعات خودروها راحت‌تر وارد شده و در نتیجه تنوع محصولات بیشتر می‌شود. اگر افزایش تنوع محصولات در ایران‌خودرو و سایپا همراه با افزایش کیفیت باشد، قطعا تاثیرگذار است. اما اگر با کیفیت فعلی تولید افزایش یابد، به نظر نمی‌رسد که در بازار تاثیری داشته باشد.
وزیر صمت دستور کاهش ۱۵ درصدی قیمت را داد. اما باید توجه کرد که صرفا افزایش تولید کاهش قیمت را به همراه ندارد. بلکه بحث اصلی قیمت دلار، هزینه‌هایی که تحریم‌ها به خودروساز تحمیل می‌کند و حمل و نقل است. عوامل جهانی نیز در رابطه با تولید خودرو وجود دارد. با توجه به افزایش قیمت نفت و هزینه‌های حمل و نقل، هزینه تولید خودرو در جهان نیز افزایش یافته است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.